Велоалея по старите жп линии в София няма да има поне още 2 години

Облагородяването на 3 км участък от "Гара Пионер" до ВТУ "Тодор Каблешков" е в най-напреднала фаза

Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.
Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.
Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.    ©  Надежда Чипева
Железопътните релси на "Гара Пионер", 2007 г.    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Кампанията за местните избори в София отново извади на дневен ред проекта за велосипедна алея и линеен парк по старите железопътни линии в града. През 2015 г., при предишната кметска надпревара в столицата, Йорданка Фандъкова обещаваше облагородяването на изоставените жп трасета, но така и не направи нищо през целия си мандат. Сега на специална пресконференция с главния архитект Здравко Здравков и министъра на транспорта Росен Желязков Фандъкова вече обяви, че започва реализацията на първата част от т.нар. Зелен ринг. Става въпрос за отсечка от малко над 3 км, която в момента е собственост на Националната компания "Железопътна инфраструктура" (НКЖИ) и ще бъде предоставена безвъзмездно на общината след обществено обсъждане. Но и това е доста неточно, тъй като се оказва, че изпълнението няма да тръгне преди 2021 г., и то ако се намери финансиране.

"Това е един доста важен участък, който може да свързва кварталите "Изгрев" и "Слатина". Започва от бившата "Гара Пионер" , преминава през ул. "Самоков", ул. "Тинтява" и зад зала "Арена Армеец" стига до транспортното училище "Тодор Каблешков", обясни Здравков. По проекта според него се работило още от 2016 г., като досега (три години) се е събирала детайлна информация за терена, посочи той.

Забравеният пръстен

Според Йорданка Фандъкова проектът се е забавил, защото бил е "доста труден". Проблемът е с отчуждаването на имоти - по целия кръг на ринга пречка са множеството частни собственици. Дори за придобиването на държавните терени на НКЖИ на общината ѝ се е наложило да търси съдействие от страна на министерството на транспорта, което да одобри процедурата.

"Когато планът влезе в сила, Столичният общински съвет ще изрази воля да придобие имота и тогава ще имаме годен обект за прехвърляне. Става въпрос за територия, в рамките на която велоалеите ще бъдат основната функционалност на градската мобилност, но 60% от нея ще бъде за озеленяване и ще може да се развие цялостната концепция", коментира Желязков пред журналисти.

В бъдеще време

Крайната цел е създаването на Зеления ринг, който ще използва част от трасетата на железопътните релси и част от новопроектираните булеварди, за да свързва всички квартали на София. "Връзката с "Борисова градина" ще стане през ул. "Симеоновско шосе", откъдето вътре в самия парк има велотрасе по плана, който наскоро одобрихме за нея, и сме изследвали неговото продължение през "Хладилника", както и по бул. "Тодор Каблешков". предвижда се използването на река "Владайска" и стадион "Септември" за да се стигне стигане трасето на НКЖИ до ул. "Вардар", обясни главният архитект.

Според Фандъкова при по-бързи действия изграждането на първата част от Зеления ринг ще може да бъде заложено в бюджета за 2020 г., но е по-вероятно да отиде за по-следващата година. Тя заяви, че няма как средствата за нея и за целия проект да бъдат предвидени сега, но общината се надява на съдействие от страна на отделните квартали. При нужда ще бъде търсено и външно финансиране.

Всички тези обяснения обаче показват, че отново няма реална готовност за този проект и той най-вероятно ще остане отново спомен от предизборната кампания.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    nikolay_uk avatar :-|
    Николов
    • + 9

    Писах го и преди - теренът е идеален за евтино прокопаване на обиколна линия на метрото. Защо евтино? Ами защото в случая може да стане с повърхностен изкоп - т.е. без да се налага използването на тунелопробивна машина.

    Правят линията, покриват и отгоре могат да слагат каквото си поискат - вкл. велосипедни алеи.

    Само, че за това трябва да се мисли сега, а не след като направят алеите. Тогава вече вариантът с повърхностен изкоп отпада.

    В повечето големи европейски столици има обиколна линия на метрото. У нас такава не е замисляна - при нас системата се състои само от диаметрални лъчи. Това трасе е шанс да запълни този пропуск.

    Нередност?
  • 2
    chichi01 avatar :-?
    Чичи (Ice Man's fan)
    • - 2
    • + 5

    Уважаема г-жо Сантова, автор на статията,
    Защо открито не заявите подкрепата на Икономедия за кандидатурата на г-жа Мая Манолова и позицията на редакцията, срещу кандидатурата на г-жа Фандъкова? Стилът на написаното подхожда много повече на отпечатъкът на Дневник, отколкото на (явно надеждите ми за поне една обективна медия в лицето на Капитал са глас в пустиня) най-авторитетният ни седмичник.
    По една случайност съм много добре запознат в дълбочина и следя този проест от неговото зараждане наистина през 2016 г. Реалните пречки за бързото му приключване и предаване в ръцете на столичната общественост до голяма степен са посочени от Вас. Силното пресоляване на манджата идва от политическият ракурс, пришит лично от Вашите думи, а не от действията или бездействията на управлението на София. А именно - финансирането на тази вело алея с допълнителната инфраструктура към нея далеч не е проблем за столична община. Единственият и всъщност доста сериозен проблем е преодоляването на преплетените интереси на собствениците на терените! Сама сте написала и е точно така, че терените са на НКЖИ. Те са дружество със специфичен, меко казано финансов баланс и въпреки, че са държавно предприятие, кое ги задължава да си дарят безвъзмездно ценни активи, каквито се явяват тези терени минаващи през престижни зони илюстрирани и на приложената снимка? Колко ще струва обезщетението на частните терени, също попадащи в проекта и също разглеждани в момент на подем на цените на всичко недвижимо в Столицата и страната, особено в престижните райони?
    Най-справедливо би било Столична община да изкупи съответните активи на пазарна цена, в открити процедури. Без да се случи точно това, всичко останало е излишно политизиране и хвърляне на прах в очите на неинформираната част от обществото ни! Само така, всички ние ще си платим реалната цена на този проект и съгласието ни с въпросната цена, ще покаже дали наистина искаме на всяка цена, повторението е умишлено, да получим това незаменимо за София съоръжение или желанието ни ще си остане в предизборните кофи помия, предназначени за политически опоненти?

    Нередност?
Нов коментар