🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Пътеводител на градския тротинеткаджия

Съвсем възможно е през септември да бъде приет регламент за движението на тротинетките

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • В момента електрическите скутери са изцяло сива зона в законодателството.
  • За да се предотвратят много инциденти, има нужда от нови регулации от общините и парламента.

София успя да удържи електрическия устрем на двете колела за известно време. Още през пролетта три компании подписаха меморандум за сътрудничество със Столичната община, според който се съгласяват да изчакат въвеждането на регламента, преди да започнат да оперират. "Разчитахме на едно "джентълменско споразумение", с нищо не можем да ги спрем да започнат работа, когато решат, но поне ги удържахме досега. Във всички други държави са започвали дейност, без да има предварително влязъл в сила регламент", казва пред "Капитал" председателят на транспортната комисия в Столичния общински съвет Зафир Зарков.

По-добре по-късно

Оказва се, че този път закъснението на София в сравнение с други европейски градове е положително - благодарение на опита и проблемите им, които обиколиха световните медии, българската столица разбра на какво трябва да обърне внимание. Като за начало тя се погрижи да обособи места за тротинетките в зоните за паркиране. Засега те се доближават до крайната цел от общо 200. По този начин поне частично се избягва проблемът с безотговорно разхвърляни по улиците тротинетки, които пречат на пешеходците. Именно това причиняваше главоболия в много европейски центрове.

Възможностите за регулация от страна на общината обаче се изчерпват дотук. Докато парламентът не включи тротинетките в Закона за движение по пътищата и съответните подзаконови документи, няма как който и да е общински съвет да приеме своя наредба. Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата" (ДАБДП) вече работи по въпроса и е изготвила законопроект, който най-вероятно ще бъде разгледан през септември.

"Смятам, че е напълно възможно от следващия месец да имаме действаща регламентация", твърди Зарков. Може да се каже, че така ще има и спазено обещание от страна на общината - от Hobo коментират, че за тогава е планирано гласуването на регламента. "Ще влезем по план, през септември. Надяваме се тогава да има вече и регламент. Ако се бави, няма да стоим и да чакаме", казва изпълнителният директор на компанията Теодор Рачев.

Пионерът София

Освен напредналата работа по регламента София може да се похвали и със собствени идеи, които не се срещат в практиките на страните от Европейския съюз. Една от тях е въвеждането на регистрационен режим за операторите, които предоставят тази услуга. "Това е важно за гражданите на София, макар в другите градове да няма подобно нещо. Обсъдили сме го и с кмета", казва Зарков.

Друго предложение е общинските съветници да могат да определят максималната бройка тротинетки за една компания, както и границите, до които ще може тя да нараства. Граждани повдигнаха и въпроса за правото на безплатното ползване на паркоместа, от които се взимат. Ползването всъщност е включено в наредбата на Столичната община, която има за цел да стимулира по този начин използването на електрически превозни средства.

"Нека си позволим да имаме зелено мислене. Не може да сравняваме едно заето от автомобил паркомясто с друго, на което са поставени 4 тротинетки. Това най-малкото значи, че някой би предпочел алтернативния транспорт и трябва да се радваме. Прекалено големият брой на автомобилите в София е сериозен проблем. Водим по този показател и в европейските класации", коментира Зарков. Той добавя, че моделът на София за специално обособени места за тротинетки ще бъде разгледан от Виена и Берлин през есента. "Понеже знаем, че имат проблеми, им го предложихме като идея", казва той. С две думи, поне според общинарите, София се явява пионер в справянето с някои проблеми на европейската мания по електрически тротинетки.

Новата играчка на столицата

Изводът от всичко това е следният: София се опитва. Хвали се с новата си играчка, съветва се за правилната ѝ употреба с представители на други градове и дори активно се включва в големия разговор с още идеи. От една страна, столицата не е закъсняла с въвеждането на регламент в сравнение с другите и има възможност да привлече бизнеса, но от друга, надеждата за добра ползваемост е обвързана със състоянието на инфраструктурата, колкото и да не искаме да си го признаем.

"Общината е длъжна да подобри инфраструктурата. Ако това не стане, ще се увеличат инцидентите - все пак се вкарва нов участник в движението. Препятствията по пътя могат да се окажат пречка за разрастването на мрежата. Тротинетките не се изплащат, те имат пробег и амортизация, батериите и частите могат да се развалят лесно при лоши условия", коментира за "Капитал" Радост Маринова от "Велоеволюция". Според нея услугата за споделено ползване на електрически тротинетки има шанс да привлече онази част от хората, които не биха се качили на колело, а това е възможност за София след една провалена велоконцесия.

Пречка обаче са малкото на брой велоалеи, забранените тротоари и "препоръчителното" пътно платно, което крие много опасности. Инцидентите, които се случиха в други градове, предупреждават да се подходи с внимание. Париж е един от примерите. През 2017 г. там е имало 47 инцидента, а през 2018 г. - 46. След като си изпати, градът наскоро прие мерки. Те предвиждат глоба от 135 евро при каране по тротоара и забраняват управление в парковете. Ограничението е 20 км/час, а минималната възраст е вдигната до 12 години вместо предишните 8.

По информация на Financial Times в момента на територията на Париж оперират 20 хил. електрически тротинетки на общо 12 стартиращи компании. Някои от тях засега са сложили "на пауза" операциите си там и търсят други пазари. И понеже София е един от тях, българската столица трябва да приготви адекватни регулации, в случай, че иска да се спаси от положението, което в Париж нарекоха "анархия".

Преди употреба прочетете регламента
На основните въпроси по отношение на регулацията на електрическите тротинетки отговаря Държавната агенция "Безопасност на движението по пътищата", която подготвя проектозакон от близо три месеца.


Къде ще се движат електрическите тротинетки?
По велоалеите. А където няма такива (доста често срещана ситуация) - по пътното плътно, вдясно по посоката на движение.


Като какъв вид пътно превозно средство ще фигурира?
В момента няма легална дефиниция в нормативната уредба за този тип превозни средства. По тази причина се предвижда да бъде регламентирано като индивидуално пътно превозно средство.


Какви ще са мерките за безопасност?
Личните предпазни средства (като каски и наколенки) са изключително важни, но още не може да бъде посочено кои от тях ще бъдат законово регламентирани и кои препоръчителни. Друг елемент на обсъждане е дали да бъде нормативно въведено задължение ползвателите на тротинетки да се придвижват задължително със светлоотразителна жилетка. Засега ДАБДП препоръчва такива да се носят при движение по пътното платно дори през светлата част на денонощието, за да може водачите да се забелязват бързо от другите участници в движението.


Каква ще бъде максималната скорост на движение?
25 км/ч. Това е софтуерното ограничение, което компаниите, предоставящи споделената услуга, трябва да спазват. Агенцията предвижда и въвеждането на общо изискване за скоростта за всички електрически тротинетки, които се предлагат в търговската мрежа. С тази цел са били проведени няколко срещи с вносители и търговци.


A възрастовата граница?
Предложението на ДАБДП за минимална възрастова граница е 14 години с възможност за допълнително ограничаване на максимално допустимата скорост на движение на 12 км/ч до навършване на 16 г.


Ще има ли "забранени за достъп улици"?
Със сигурност има логика за забрана на ползването им на определени места. Това е нещо, което всяка община ще трябва да определи, след като има единно национално законодателство, регламентиращо тяхното ползване. Забрана се предвижда за използване на този вид превозни средства и по градски улици клас I и клас II (напр. "Цариградско шосе").


Кой ще следи за спазването на регламента и ще има ли глоби?
Предстои да бъдат детайлизирани органите, които ще могат да упражняват контрол, но със сигурност в тях следва да бъдат определени и общински контролни органи. Глоби ще има, след като всяко нормативно изискване трябва да бъде придружено със съответно наказание, ако не бъде изпълнено.

4 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    clint_eastwood avatar :-|
    clint_eastwood

    Не искам да бъда дребнав, ама в българското право няма такова животно "регламент". Прочитайки заглавието, почнах да си мисля, че се чака регламентация на европейско ниво. Вероятно става дума за наредба на Общинския съвет.

    Нередност?
  • 2
    bst avatar :-|
    Стефан
    • - 1

    И как точно ще глобите тротинеткаджията като мине по Цариграско, след като няма номер по който да я намерите.

    Нередност?
  • 3
    sb avatar :-|
    sb

    До коментар [#2] от "Стефан":

    Доколкото разбрах тротинетките имат GPS и се наемат чрез приложение в телефона, т.е. ползвателя е идетнифицируем, а има и портфейл, в който може да се "бръкне" директно.

    Нередност?
  • 4
    hue avatar :-|
    Николов

    Моите предложения към компаниите за скутери под наем:
    1. при отключване на тротинетката да се включва клипче с инструкции за безопасност. И на потребител това клипче да се пуска на всеки две седмици по веднъж.
    2. потребителят да потвърждава с кликане, че носи каска.

    За всички тротинетки (частни и под наем):
    Ако стане инцидент и няма каска - глобата да почва от 1000 лв.
    На тротинетките да се монтират у-ва, които да следят дали си с каска докато караш. Ако нямаш - тротинетката спира.
    Частните тротинетки да подлежат на регистрация, подобна на СИМ картите - изготвя се БД и всеки си дава данните при покупка. Няма нужда да е като на автомобилите с номера, може да се заместят с баркодове.

    Нередност?
Нов коментар