Държавата скоростно избра ПСТ да строи скоростен път към Видин за 300 млн. лв.

Дотук за трасето от Ботевград до Дунав АПИ е договорила да плати 682 млн. лв. за 63 км, или 110 млн. лв. над предвиденото за пътя Ботевград - Видин

Само два месеца и половина отне изборът за това трасе, което е рекордно бързо за пътната агенция
Само два месеца и половина отне изборът за това трасе, което е рекордно бързо за пътната агенция
Само два месеца и половина отне изборът за това трасе, което е рекордно бързо за пътната агенция    ©  Юлия Лазарова
Само два месеца и половина отне изборът за това трасе, което е рекордно бързо за пътната агенция    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) доказа, че в специални случаи август не е "отпускарски месец". Само в рамките на няколко седмици агенцията успя да прегледа и оцени офертите за голям проект за стотици милиони и да избере подходящ изпълнител. И това на фона на още много големи търгове, по които работи.

През юли АПИ обяви поръчка за половин милиард за разширение на 54 км от шосето между Видин и Ружинци. На 17 септември вече е избрала изпълнител за първата позиция от търга, за отсечка, дълга 30 км. Този път фаворит е обединение с основен участник "ПСТ Груп".

Освен че изпълнителят беше избран необичайно бързо, става ясно, че държавата ще плати много повече, отколкото е прогнозирала за този път. Търговете за пътя между Видин и Ботевград ще се финансират с държавни, а не европейски пари. При тях се прилага нова схема на плащане, при която АПИ ще плати чак когато проектът бъде завършен. Затова и прогнозните стойности не са пределни и всеки кандидат може да предложи и по-висока цена.

От възложитените досега участъци става ясно, че държавата ще плати 110 млн. лв. без ДДС повече, отколкото е прогнозирала първоначално. Дотук са договорени 63 км на обща стойност 682 млн. лв., т.е. по над 10 млн. лв. на километър за немагистрала.

В по-голямата част от участъка между Видин и Ружинци проектната скорост ще е 120 км освен в първите няколко километра при Видин, където е 80 км/ч.

Плащаме повече, каквото и да става

Първата обособена позиция от търга за пътя Видин - Ружинци - за 30 км от Видин до пътен възел "Макреш", е възложена на 17 септември. Победител е обединение с участници "Нивел строй", "ПСТ Груп" , "Пътинженеринг – М", "ПСТ Видин" и "ПСТ София. Тяхната оферта е 298 млн. лв. при прогнозна 250.7 млн. лв. без ДДС.

Офертите за тази позиция бяха четири, но само двама кандидати стигат до крайно класиране. На второ място е ГБС с оферта от 310 млн. лв. без ДДС.

Другите двама кандидати - "Трейс груп холд" и обединение между свързаните помежду си "Грома холд" и "Европейски пътища", са били отстранени. Първите не са стигнали до отваряне на ценовата оферта, а вторите са предложили с 80 млн. лв. над прогнозната цена - 330 млн. лв. Те са били отстранени, тъй като не изпратили разяснение по офертата си в срок.

В този търг има още две позиции. По втората с прогнозна стойност 94.1 млн. лв. без ДДС също вече са отворени ценовите оферти. И двете са по-високи от прогнозната - "Инжстройинженеринг" са предложили 139.8 млн. лв., а компаниите от групата на "Геотехмин" - 152 млн. лв.

Вторите - "Геострой" и "Пътстрой 92", вече спечелиха отсечка в друга поръчка за големия проект Видин - Ботевград. Те ще разширяват 20 км от пътя Мездра - Ботевград за 133 млн. лв. без ДДС при прогнозна стойност 123 млн. лв.

Фирми, близки до "Грома холд" (със старо име "Агромах"), пък ще работят по отсечка, дълга 13 км, с оферта, 50 млн. лв. над прогнозната.

Така дотук излиза, че пътят Видин - Ботевград може да струва поне 110 млн. лв. повече от предвиденото. Сметката ще се увеличи, когато бъдат възложени и другите отсечки. Обяснението на строителите за високите оферти е рискът, който поемат, тъй като плащането е чак след като строителството приключи. Въпреки това според източник от бранша оскъпяването може да е около 10% в рамките на няколко години.

Предизборно сме бързи

Поръчката за Видин - Ружинци беше обявена на 5 юли, а на 12 август бяха събрани офертите. Явно техническите предложения са разгледани и оценени за месец, и то през август, за да може ценовите оферти да бъдат отворени на 13 септември. Така се стига до решението за избор на изпълнител на 17 септември - едва четири дни по-късно.

Това прави този търг може би най-бързо развиващия се, и то скъп проект на агенцията - за два месеца и половина тя избра кой да получи 300 млн. лв.

За сравнение: търгът за 20 км от пътя Ботевград - Мездра беше обявен на 10 октомври миналата година, а ценовите оферти бяха отворени на 30 август тази година. Само 10 дни по-късно фирмите от групата на "Геотехмин" бяха избрани.

Това активизиране може да се обясни с предизборните трепети: Северозападният регион е изолиран откъм инфраструктура и сега е удобен момент властта да се похвали, че открива решения на проблема бързо.

В други ситуации обаче АПИ хич не е била толкова бърза. За връзката на Южната дъга с Околовръстното шосе на София (която ГБС спечели) беше необходима цяла година, докато се стигна до избор на изпълнител. Причината в дългия срок не беше забавяне заради обжалване в Комисията за защита на конкуренция.

За пътя до границата със Сърбия бяха нужни 10 месеца, за да се избере изпълнител, и цяла година докато се стигне до договор. Участъкът от магистрала "Струма" при тунел "Железница" също отне поне 10 месеца на оценителните комисии.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 2
    • + 2

    Значи остават Ружинци-Монтана, Монтана-Враца и Враца-Мездра. Има още доста време докато се случи, иначе са на прав път. Част от участъците са в етап идеен проект.

    Видин-Ружинци е един от най-дългите участъци от пътя. Въпреки това остават почти 80 км. Обходния път на Монтана също е готов. Обходния път на Враца тепърва ще се разширява. Обходния на Видин е част от Видин-Ружинци.

    Нередност?
  • 2
    bol1568839342621532 avatar :-|
    Georgi Georgiev
    • + 1

    Идеалка е цената, гарантирана продажба като на жилищна площ. Трилентов път, 8 квадрата на линеен метър по 660 евро на квадрат, прави 5 млн. и 200хл. евро на километър, или малко над 10 милона лева на км. Гарантирано.

    Нередност?
Нов коментар