Борисов подари нов договор за 1 млрд. лв. на държавната "Автомагистрали"

Дружеството вече взе без търг над 4 млрд. лв., основно за строителството на "Хемус" и пътя Видин-Монтана

Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев
Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев
Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев    ©  Цветелина Белутова
Директорът на "Автомагистрали" Стоян Беличев    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Държавната фирма "Автомагистрали" получи четвърти договор без търг от Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) и вече изпълнява поръчки за над 4 млрд. лв., без да участвала в открито състезание за тях. Новият "подарък" е за 1.083 млрд. лв. с ДДС. и предвижда изграждането на 66 км от пътя Видин - Ботевград в участъка между пътен възел "Макреш" и обходния път на Монтана.

В последните две години "Автомагистрали" получи два договора за изграждане на магистрала"Хемус" за над 3 млрд. лв., както и за укрепване на свлачища в страната за 570 млн. лв. с ДДС. Отделно дружеството поддържа всички магистрали в страната (без отсечката на "Хемус" между Шумен и Варна и "Марица" на територията на ОПУ "Хасково"), за което получава още стотици милиони от АПИ.

Освен огромните суми цените за строителството, което се очаква да извършва "Автомагистрали", също се покачват. В първия договор за "Хемус", например, държавната фирма получи грубо около 10 млн. лв. за километър. При втория сумата стана 15.5 млн. лв. Сега вече цената е над 16 млн. лв. на километър като пътят между Мекреш и Монтана ще е с габарит на магистрала - две ленти и една аварийна (Г28). За сравнение, при строителството на магистрали след провеждането на открита обществена поръчка цените са по-ниски - между 7 и 9 млн. лв. на километър.

Държавен капитализъм за пътищата

Всъщност за един от участъците на въпросната 66-километрова отсечка се търсеше изпълнител чрез открита процедура за обществена поръчка, но тя беше прекратена. През август правителството осигури до 379 млн. лв. в бюджета на пътната агенция за участъка, като още тогава възникнаха подозрения, че и този обект ще бъде прехвърлен към "Автомагистрали" на принципа in-house. Сега тези отпуснати 379 млн. лв. най-вероятно влизат в общата сума на договора между АПИ и "Автомагистрали" за 1.083 млрд. лв.

Още през август "Капитал" попита АПИ кога ще бъдат обявени новите търгове за пътя, като от ведомството лаконично казаха следното: "Изпълнението на отсечката ще бъде възложено по реда на Закона за обществените поръчки." Реално и т.нар. in-house възлагане е регламент по този закон, но започва да се използва за твърде големи обекти и суми, което е в разрез с първоначалните намерения на властта (най-вече за сметосъбиране и други комунални услуги).

До 2018г. "Автомагистрали" беше малко позната в публичното пространство, като се занимаваше само с поддържането на магистрали. Затова и решението именно на нея да се възложат толкова големи проекти за ново строителство, каквото въобще не беше извършвала, звучаха най-малкото странно. Освен това компанията не разполага с технически капацитет и човешки ресурс за всички проекти, които са й възложени. Източници коментираха пред "Капитал", че държавната фирма превъзлага задачите си на частни дружества, което обаче при in-house регламента е забранено. Вероятно схемата се случва чрез договори за наем на машини, които вървят с екипи.

Пътят Видин - Ботевград

Срокът за изпълнение на трасето от 65.8 км е различен за всеки подучастък - от 28 месеца до 32 месеца. Това значи, че в оптимистичен план би трябвало да е готово през 2023 г.

В момента се изграждат общо 62.6 км от пътя Видин - Ботевград срещу обща сума от 653 млн. лв. без ДДС, т.е. по под 10 млн. лв. на километър за немагистрала. През миналата година започна строежът на почти 33 км от Мездра - Ботевград и 30 км между Видин и пътен възел "Макреш" .

Първата отсечка е разделена на две. Едната част се изпълнява от обединение на компаниите "Европейски пътища" (със старо име "Пътища Пловдив", свързано с бившето "Агромах", сега "Грома холд"), "Водно строителство - Благоевград" (пак от орбитата на "Грома Холд") и словашката "Вахостав - СК". Цената по техния договор е 222.4 млн.лв. без ДДС. А другата - от "Геострой" и "Пътстрой-92", чиято цената е почти 133 млн. лв. без ДДС.

Участъкът от Видин до Макреш се строи от обединение с основен участник "ПСТ Груп". Неговата оферта беше 298 млн. лв. при прогнозна 250.7 млн. лв. без ДДС.

16 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    dukenukem avatar :-|
    dukenukem
    • - 1
    • + 3

    До коментар [#1] от "scuby":

    Автомагистрали нямат едно ПТО, което да ти направи дори една проста екселска таблица, слагат си едни 5%-10% върху това което им дават като данни подизпълнителите.

    Нередност?
  • 3
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 4
    • + 1

    До коментар [#2] от "dukenukem":

    Миналата седмица тук имаше статия как вече имат над 400 човека - предимно инженери и ръководители на проекти. И като държавно дружество могат да наемат множество малки подизпълнители и да ги контролират. Няма вариант да изментят с материалите или сроковете, няма как да изнудват правителството с анекси.

    Нередност?
  • 4
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • - 4
    • + 4

    Мутрата успешно ще пресуши държавната хазна, точно преди навлизането в тежката част от коронакризата. Тотален безхаберник, опитващ се да се спаси от съд и затвор.

    Нередност?
  • 5
    katia_1 avatar :-|
    Rational
    • + 1

    До коментар [#3] от "m17":

    Питаш ли се защо не се възлага обществена поръчка, с подаване на оферти и избор на изпълнител?

    Не че там няма да нагласят правилният победител (едни и същи български фирми на олигарси се вървят в тези търгове вече 10 години). Но ще отнеме много време с обжалване и останалите процедури. Схемата с държавното дружество е много по-удобно да се договорят с правилната фирма, при това как става ясно от последните отпуснати пари на постоянно нарастващи цени.

    Нередност?
  • 6
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 4
    • + 2

    До коментар [#5] от "Rational":

    Да, точно безкрайните обжалвания и проблемите с ниското качество са причината държавата да организира строежите по този начин. По принцип търг+контрол е най-прозрачния модел но в българския вариант почват всякакви врътки. Безкрайни обжалвания от несвързани фирми, трикове с ниска оферта и изнудване за анекси, вечна драма с вложените материалите и т.н. А контрола е труден и проблемите изникват след години. И затова сега експериментират схемата държавата да възложи на своя фирма която да организира процеса и да го надзирава а частните фирми да са подизпълнители. Този модел не е много далеч реално от предишния - Страбаг примерно нямат един камион, те организират и печелят а реално строят по-малки фирмички, всяка която специализира в нещо си. Дали този модел ще е по-успешен или не не мога да преценя, ще видим. Но при този модел не остава нищо за посредници и политици и е много вероятно след Борисов , БСП да върне предишния с търгове и обжалвания.

    Нередност?
  • 8
    aussie avatar :-|
    aussie

    Трябва да се назначи одит в държавната фирма от независима чуждестранна фирма за да видим реално за каква корупция в действителност става дума. Най-вероятно хонорара на хидроинженера за Цанков камък ще ни се стори смешен спрямо сегашните нива на заплащане на държавни специалисти. Оставка крадливи държавни некадърници!

    Нередност?
  • 9
    aussie avatar :-|
    aussie

    16.4 млн за км ????????????????

    Нередност?
  • 10
    m17 avatar :-|
    m17
    • - 1

    До коментар [#9] от "aussie":

    Много е глупаво да смятате нещо нестандартно на норма. Краврат дограма, километър магистрала са абсурдни мерки и нищо не казват нищо щото това са индивидуални проекти. Погледнете километър магистрала в карнаботско -там има по една детелина на 20км. А на околовръстното на София при младост за 6км има 4 детелини с 3 кръгови отдолу. Като една такава детелина излиза примерно 5 милиона. Как мислите, цената на км има ли разлика ?.

    Нередност?
Нов коментар