Бургас обновява градския си транспорт с 56 електробуса за 64.4 млн. лв.

Финансирането е по европейска програма и ще осигури замяната на голяма част от дизеловите автобуси

Всичките най-стари, дванадесетгодишни, автобуси на "Бургасбус" ще бъдат заменени с електрически
Всичките най-стари, дванадесетгодишни, автобуси на "Бургасбус" ще бъдат заменени с електрически
Всичките най-стари, дванадесетгодишни, автобуси на "Бургасбус" ще бъдат заменени с електрически    ©  Георги Кожухаров
Всичките най-стари, дванадесетгодишни, автобуси на "Бургасбус" ще бъдат заменени с електрически    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

След София и Бургас ще купува електрически автобуси като мярка за подобряване качеството на въздуха. Общинското транспортно дружество "Бургасбус" е обявило поръчка за общо 56 нови електробуса на обща стойност 64.4 млн. лв. без ДДС. Финансирането е по оперативна програма "Околна среда 2014 - 2020 г." и включва още допълнително оборудване - зарядни станции, система за наблюдение и диагностика в реално време на всяко превозно средство и зарядна станция, софтуер и т.н.

С реализирането на този проект голяма част от превозните средства на градския транспорт ще бъдат заменени с електрически, което ще направи промяната наистина видима - нещо, което за столицата е трудно постижимо поради мащаба. Старите автобуси на "Бургасбус", които са около 10-12-годишни, ще бъдат насочени към извънградските линии, които сега се обслужват от още по-стари рейсове.

Какво включва

Поръчката е разделена на три обособени позиции. Едната е за 15.6 млн. лв. без ДДС и е за доставката на десет 18-метрови електрически автобуса, които ще се движат по т.нар. бърза автобусна линия в гарда. Втората е за 34 броя 12-метрови електробуси за 36.7 млн. лв., а третата - за 12 по-малки 9-метрови електробуса на стойност за 12.12 млн. лв.

Водещ критерий за възлагането на поръчката ще бъде качеството - с обща тежест 60% и включва енергийни разходи, гаранционни условия на предлагане, гаранционни срокове за монтираното електронно оборудване, батериите и зарядните станции, технически характеристики, пробег след заряд до максимално ниво, време за заряд и срок за доставка. Останалите 40% ще зависят от цената.

За да участват в търга, кандидатите трябва да са реализирали минимален оборот от доставки с подобен предмет през последните три години, който е различен за всяка от отделните позиции - за първата е 16 млн. лв. без ДДС, за втората - 37 млн. лв., а за третата - 12.5 млн. лв.

Процедурата е от вида "договаряне с предварителна покана за участие", което означава, че възложителят провежда преговори с кандидати след проведен предварителен подбор. В случая срокът за подаване на офертите от заинтересованите фирми е 31 октомври, а прогнозната дата за изпращане на покани за преговори до предпочитаните от общината е 27 ноември. Избраният изпълнител пък ще има 18 месеца на разположение, за да достави електробусите.

И София иска

През юли Столичната община също обяви намеренията си да се възползва от европейските средства, които Министерството на околната среда договори за по-чист градски транспорт в общините с мръсен въздух. От тях 425 млн. лв. са по оперативна програма "Околна среда" (ОПОС) по перото за мерки за адресиране на транспорта като източник на замърсяване на атмосферния въздух, а останалото е национално съфинансиране. София кандидатства за общо 218 млн. лв. за по-чист градски транспорт. Вече има обявени обществени поръчки за 135 млн. лв. за част от превозните средства.

В началото на месеца "Столичен автотранспорт" и "Столичен електротранспорт" пък обявиха търгове за близо 200 млн. лв. без ДДС. Единият е за общо 52 нови малки електрически автобуса и зарядни станции към тях, които да се ползват като довеждащ транспорт вътре в кварталите. Другият е за пет употребявани дизелови автобуса с екостандарт за емисии Евро 6, произведени не по-рано от 2015 г. За тях обаче няма осигурено финансиране.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • + 2

    Как звучи на варненция "най-старите, дванадесетгодишни автобуси" ще бъдат заменени...? И защо във Варна най-старите не си знаят годините?

    Нередност?
  • 2
    babimu avatar :-|
    Babimu
    • + 4

    доживяхме 10-12 год. автобуси да ги считаме за стари, едно време ги купувахме като нови...

    Нередност?
  • 3
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев

    До коментар [#1] от "Лео":

    Не, че съм насъгласен с теб, но в статията никъде не се казва, че най-старите рейсове са на 12 години.

    Нередност?
  • 4
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • + 1

    До коментар [#3] от "Георги Георгиев":

    Пише го под снимката.

    Нередност?
  • 5
    fuji avatar :-|
    fuji
    • + 1

    Аз си мислих че са по нови.За 12 годишни автобуси са си много добре.Чисти,климатизарини за сезоните.Като цяло в Бургас градския транспорт е на нивото на някои големи европейски градове.Поздравления за което!

    Нередност?
Нов коментар