Жалба на "Трейс" блокира поръчка за пътя Мездра - Ботевград за 160 млн. лв.

Дотук само "Европейски пътища" имат подписан договор за част от трасето Видин - Ботевград въпреки странно бързата работа на АПИ

След трагичния инцидент до Своге "Трейс" почти винаги е отстранявана от пътните поръчки
След трагичния инцидент до Своге "Трейс" почти винаги е отстранявана от пътните поръчки
След трагичния инцидент до Своге "Трейс" почти винаги е отстранявана от пътните поръчки    ©  Надежда Чипева
След трагичния инцидент до Своге "Трейс" почти винаги е отстранявана от пътните поръчки    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

"Трейс Груп холд" обжалва пред Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) обществената поръчка за разширение на 20 км от пътя Мездра - Ботевград. На 10 септември Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) избра обединение между "Геострой" и "Пътстрой-92" от групата "Геотехмин" на Цоло Вутов. Те предложиха 160 млн. лв. при прогнозна 147 млн. лв. с ДДС.

Заради жалбата фирмите още не могат да подпишат договорите за този лот въпреки скорострелната работа на оценителната комисия. Поръчката беше обявена през октомври 2018 г., а ценовите оферти бяха отворени само 10 дни преди решението за избор на изпълнител - на 30 август. Класирането е отнело шест работни дни. След подписване на договора проектът трябва да бъде завършен за три години, т.е. възможно е в края на 2022 г. отсечката да е готова.

Търгове набързо и предизборно

Другата поръчка от трасето Видин - Ботевград е разделена на три позиции. За два месеца и половина АПИ събра, разгледа и оцени офертите и избра изпълнител на 17 септември по една от позициите. Това е обединение с фирми от групата на ПСТ с партньор "Нивел строй" за 300 млн. лв. за разширение на 30 км път.

Само фирмите, близки до "Грома холд", досега имат договор за част от трасето Видин-Ботевград. Обединение между "Европейски пътища", "Водно строителство-Благоевград" и словашката "Вахостав-СК" а.с. сключи договор за 266 млн. лв. на 9 септември, след като поръчката беше обявена през октомври 2018г. "Трейс" беше обжалвала и това решение на АПИ, но КЗК е прекратила производството на 1 август.

Скоростта за северозападния скоростен път е невиждана. Например поръчка за ремонти на две отсечки, финансирани по оперативна програма "Региони в растеж", отнема много повече време. Тя е обявена преди близо година - на 20 ноември 2018 г., след това има забавяне заради жалби в КЗК. Офертите все пак са събрани през февруари тази година, а откакто е публикуван протокола за събрани оферти през март 2019 г., няма публично движение по търга. Близо седем месеца се разглеждат техническите оферти за далеч по-малки и евтини пътни проекти.

За връзката на Южната дъга с Околовръстното шосе на София (която ГБС спечели) беше необходима цяла година, докато се стигна до избор на изпълнител. Причината в дългия срок не беше забавяне заради обжалване в Комисията за защита на конкуренция. За пътя до границата със Сърбия бяха нужни 10 месеца, за да се избере изпълнител, и цяла година, докато се стигне до договор. Участъкът от магистрала "Струма" при тунел "Железница" също отне поне 10 месеца на оценителните комисии.

800 млн. лв. от бюджета

Министерство на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), под чиято шапка е АПИ, може да поеме ангажимент за разходи до близо 797 млн. лв. за разширението на пътя Видин - Ботевград. Това гласи постановление на Министерски съвет, прието днес, обяви регионалният министър Петя Аврамова пред "Фокус".

По думите на Аврамова строителството на отсечките, за които има договори, могат да започнат до месец. По предварителни разчети през 2022 г. между Видин и Ботевград ще има път с две ленти за движение в посока, с аварийна лента и разделителна ивица. Дотук за отсечката са договорени 63 км от 167 км на обща стойност 682 млн. лв.

Масово обжалване на "Трейс"

В последните месеци "Трейс груп холд" е отстранена от почти всички поръчки на АПИ, съответно и активно ги обжалва. Тя беше елиминирана от състезанието за връзката на Южната дъга на околовръстния път на София с "Цариградско шосе" за 119 млн. лв.

Други големи търгове, от които е отстранена през последните години, е за двете отсечки преди и след тунел "Железница" на магистрала "Струма" за 58 млн. лв. и за двете поръчки между Калотина и Софийски околовръстен път (т.нар. магистрала "Европа") за общо над 280 млн. лв. с ДДС.

Строителната компания е отстранена и от няколко по-малки търга - за ремонт на 20 км път Гулянци - Долна Митрополия и на 16 км от път IІ-62 Дупница – Клисура.

Фирма от групата на "Трейс груп холд" е изпълнила ремонта на пътя край Своге, където в края на август миналата година стана тежка катастрофа и впоследствие загинаха 20 души. През април 2019 г. прокуратурата повдигна обвинения на осем души, включително и на изпълнителния директор на фирма "Трейс София", която е осъществявала ремонта - инж. Бисер Иванов. Според обвинението фирмата изпълнител е използвала лошо качество материал и това е повлияло на движението по настилката.

Справка в Агенцията за обществени поръчки (АОП) все пак сочи, че групата е спечелила поръчка за поддържане на улици в Стара Загора за 15 млн. лв. през април и има договор със същия предмет в столичните райони "Витоша", "Лозенец" и "Триадица" за 20 млн. лв. от юни, съответно за три и четири години. На база на консолидирания отчет "Трейс груп холд" е на първо място по приходи сред строителните фирми за 2018 г. в класацията на "Капитал" К100.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 1

    И да се забавят, и да се забързат - Видин/Ботевград е като магистрала Хемус. Има участъци без изработени идейни проекти и без отчуждавания, цялостното трасе ще си седи недовършено с години..

    Нередност?
Нов коментар