Предизборният "Route 66" на арх. Игнатов

Според кандидата на "Демократична България" електронното управление на София ще реши два ключови проблема - с бюрокрацията и с корупцията

Борислав Игнатов казва, че се кандидатира за кмет, защото иска да превключи София на по-висока скорост
Борислав Игнатов казва, че се кандидатира за кмет, защото иска да превключи София на по-висока скорост
Борислав Игнатов казва, че се кандидатира за кмет, защото иска да превключи София на по-висока скорост    ©  Надежда Чипева
Борислав Игнатов казва, че се кандидатира за кмет, защото иска да превключи София на по-висока скорост    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Когато на "Демократична България" се падна номер 66 в бюлетината, в социалните мрежи веднага го свързаха с легендарния американски път "Route 66", някога основната пътна артерия в САЩ, свързваща западния и източния бряг. Знакът на историческото шосе беше превърнат в предизборни стикери, които симпатизант от "Люлин" произвел в печатницата си, и според предизборния щаб вече са хит сред привържениците на "Демократична България".

Кандидаткметският "Route 66" на арх. Борислав Игнатов в битката "за гласа на всеки столичанин" в понеделник беше 12-часов маратон, който започна с интервю по БНТ, продължи със срещи със студенти по туризъм, със създателите на университета по програмиране "Софтуни" и Българската стартъп асоциация BESCO, с ръководителя на софийското бюро на фондацията "Конрад Аденауер", в предизборния щаб и завърши с две дискусии с избиратели - за достъпа на софиянци до Витоша и на тема "Градът като цивилизационен модел".

Добрият стопанин променя града

"Да махам ли вратовръзката вече", пита Игнатов, докато влиза в кафенето. Малко преди девет сутринта е и той току-що е приключил интервюто си в БНТ. В препълнената му всекидневна програма не само че му се налага да търпи вратовръзката, която "му стяга", но предизборната кампания е променила и навиците му. Като този да се движи с колело по софийските улици. "За велосипеда трябват дънки и тениска, с костюм е неудобно", казва Игнатов. По време на участието му в БНТ са го питали какво не харесва в "Дружба" - кварталът, в който живее: "Казах, че не ми харесват високите сметки за парно и вода." А на въпроса защо е избрал да живее в този краен квартал отговаря, че като студент е живял там и сега пак там си е наел апартамент. "Човек като се почувства някъде добре, там си търси жилище." Към нещата, които не харесва в "Дружба" обаче прибавя и още две - грозните тръби на "Топлофикация" по протежение на един от основните булеварди в квартала и междублоковите пространства. "Тези тръби могат да се естетизират, като им се сложат соларни панели например", казва арх. Игнатов. А междублоковите пространства в големите жилищни комплекси определя като "поляна с високи сгради и ничия собственост между тях". "Иска ми се да се промени това и собствеността да се върне на хората, които живеят там, защото добрият стопанин ще промени коренно града", казва Игнатов. И добавя, че в "Дружба" има няколко страхотни примера, в които жителите са си оформили пространствата, но сега това е нарушение, защото те са общинска собственост.

Другото нещо, което предизборната кампания е променила, е това, че хората започнали да го разпознават на улицата. Игнатов разказва, че преди няколко дни, докато вървял по тротоара, кола намалила и хората в нея започнали да му махат с ръце. Именно разпознаваемостта е един от проблемите за Игнатов, защото за разлика от опонентите си за кметското място в София, до издигането на кандидатурата му той не беше публична фигура. И въпреки че подкрепата за него стартира от 4% в началото и вече е 10.7% според социологическо проучване на "Алфа рисърч", времето в оставащите две седмици до вота може да се окаже недостатъчно.

Разговорът с кандидата на "Демократична България" продължава с темата за "Топлофикация", състоянието на велоалеите и проблемите с трафика в София. А Игнатов обяснява идеите си между срещите, докато се придвижваме към тях с метро, пеша или такси, поради закъснението за разговора с асоциацията на стартъпите. Когато не кара велосипед, Игнатов полза градския транспорт, защото в метрото влиза с карта. На слизане пък залепва от външната страна на вагона стикера "Route 66" и казва, че само за ден тези стикери са се превърнали в хит сред симпатизантите на "Демократична България". Същия стикер Игнатов е залепил на якето и раницата си.

"Топлофикация" трябва да се преструктурира

"Топлофикация" е огромен проблем, защото има над 800 млн. лв. дълг", казва Игнатов. Според него решението за общинското дружество е преструктуриране и разделяне на трите му основни дейности - генерация на топло- и електроенергия, преносна мрежа и търговия. По този начин ще се види какви са загубите и къде са проблемите, за да се предприемат оздравителни мерки. Другият проблем според него са договорите на "Топлофикация" с външни дружества. "В момента от името на общината електроенергията се купува от дружества на Христо Ковачки, което означава, че голяма част от печалбите, които би трябвало да влизат в "Топлофикация", прибират посредниците. Това трябва да бъде прекратено", смята той. И добавя: "Искаме да направим така, че "Топлофикация" да не работи като монополист и дружество, което изнудва гражданите, а като общинска комунална услуга, която да се ползва от повече хора. Това е и единственият начин да спрем горенето на дърва и въглища, което замърсява въздуха в града."

Велоалеите сега са път за никъде

Според Игнатов изградените от общината велоалеи са правени от хора, които сякаш не са виждали велосипед. "Трябва да има маршрут, който да води нанякъде. Затова най-важно е велоалеите да се свържат. Имам конкретни виждания как това да стане. След това трябва да се оправи настилката, защото в момента някои от тях са непригодни за каране. Други вървят точно до автомобилите по най-натоварените булеварди", посочва Игнатов и дава пример с велоалеята на бул. "Тодор Александров". "Ширината й е 50 см, колите фучат до теб, задушаваш се от газовете им и на всичко отгоре всички водосборни шахти са на велоалеята и когато човек кара, влиза непрекъснато в тях", казва той.

Трябва нова транспортна схема в София

Игнатов смята, че наземният градски транспорт в столицата изобщо не се е повлиял от факта, че вече има и метро: "Автобусите си вървят по същите маршрути, както през 70-те години." По думите му много е важно метрото да стане "метроном" на градския транспорт, което означава движението на влаковете му да диктува това на автобусите, трамваите и тролейбусите. "За да може, когато човек излезе от метростанцията, да хване друг транспорт, а не, както е сега, да чака още 10 минути. Това изисква връзка между различните диспечерски системи."

Другата му идея е на всеки автобус и тролейбус да се сложи видеорегистратор. "Камера с връзка към диспечерския пункт, от която ще се вижда къде трафикът е най-голям, кой от светофарите има дълъг сигнал. В момента светофарите ги настройват някак и оттам нататък няма обратна връзка, за да се види това върши ли работа или не", казва кандидат-кметът. И обобщава: "Всичко това е свързано с въвеждането на умни градски системи, които се прилагат в цял свят." Игнатов е убеден, че ако това се случи, градският транспорт ще стане по-привлекателен, което ще реши два проблема - с трафика и със замърсяването на въздуха от автомобилите.

София на дигитална скорост

Ключовата дума по време на всичките срещи на Игнатов е "дигитализацията" на Столичната община, която ще реши два ключови проблема в управлението на София - бюрокрацията и корупцията. "Всеки ще има на телефона си дигитално приложение - София ID, с което ще може да се извършват услуги от общината, да се подават сигнали и те да се получават веднага. Освен това този, който подава сигнала, ще има обратна връзка - ще вижда кога е приет и ако не бъде спазен срокът за отговор, началникът на съответния служител също ще получи сигнал. Подателят ще получава и отговор какво е предприето по сигнала му. Тази анонимност в момента води до безотговорност", обяснява Игнатов пред студентите по туризъм от Международното висше бизнес училище. Казва още, че единственият съвременен начин да се пресече корупцията, е да се въведат информационни технологии, които дават прозрачност: "Примерно искаш разрешение за строеж, то се гледа от различни хора и така подкупването става трудно." Освен това ще се спестят разходи за гишета. "Сегашната администрация е продължение на социалистическата - гише, сърдит чиновник", казва Игнатов. И добавя, че чрез платформата за дигитализация големите неща като Общия устройствен план на София или Борисовата градина ще се подлагат директно на миниреферендуми, което ще обезсили намесата на лобита в решенията на общинския съвет. Срещата на Игнатов със студентите се провежда в офис, защото ръководството на висшето учебно заведение е отказало срещата да се проведе в сградата на МВБ, заради притеснения от предизборна агитация. "Бях подготвил за студентите презентация за нетрадиционните форми на туризъм и нямах намерение да ги агитирам", споделя след това Игнатов.

Пред основателите на "Софтуни" Светлин Наков и Христо Тенчев и пред BESCO Игнатов разказа за въвеждането на електронна система за издаване на разрешително за строеж в Македония, което, освен че е спестило време на гражданите, е съкратило двойно срока за издаването. "Вече три години всички са доволни, работата върви, нямат гишета, опашки, а вече и хартии. И архивът е винаги достъпен, когато някой иска да види даден проект", разказва Игнатов. И дава пример с проектите на НДК във връзка преустройството покрай европредседателството. "Не успяха да намерят папките и трябваше отново да се измери НДК срещу 160 000 лв." По думите му електронната система в Македония е струвала 200 000 евро, което на фона на изхарчените от българското правителството 2 млрд. лв. без никакъв резултат е пренебрежимо малка сума. Убеден е, че дигитализацията на София може да стане за една година. "Основната ни цел е да превключим София на нова, по-висока скорост", каза Игнатов пред представителите на IT -сектора.

Решенията за пленената планина

И студентите, и представителите на BESCO се интересуваха как той би решил проблема с достъпа на софиянци до Витоша и отказа на собственика на "Витоша ски" да ремонтира и пусне в експлоатация лифтовете. По въпроса имаше и специална дискусия с избиратели, на която присъстваха и кандидатите за общински съветници на "Демократична България" Марта Георгиева и екологът Тома Белев. "Проблемът е, че за "Витоша" няма одобрен ПУП за планината и това е първото нещо, което общинските съветници от "Демократична България" ще предложат", казва Белев. Според Игнатов има начин и как да се принудят собствениците на съоръженията да ги ремонтират. "Ще разговаряме с тях и ако няма резултат, според закона могат да им се налагат глоби. Другият вариант е общината да изкупи съоръженията", казва той.

Целта ни е балотаж

"Трендът ни е положителен и социологическите проучвания показват, че сме трети. Целта ни е балотаж и трябва да стопим разликата, но тази предизвестеност не работи в наш интерес. Не мога да кажа дали имаме най-добрата кампания, но съм убедена, че предлагаме най-добрите решения за София и се гордеем с програмата си", казва председателят на предизборния щаб на "Демократична България" за столицата Антоанета Цонева от "Да, България". По думите й различното в тази кампания е големият интерес от граждански организации с различни каузи като чистотата на въздуха, презастрояването и т.н. Докато обяснява това, се чува женски глас, който казва, че идва да си вземе масичката. Дамата е кандидатът за общински съветник Александра Стеркова, която ще раздава флаери пред Софийския университет. "Раздадох стикерите, а всички искат от тях", уточнява Стеркова.

9 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ivankristov avatar :-|
    ivankristov
    • - 1
    • + 14

    УСПЕХ ГОСПОДИН ИГНАТОВ.

    Нередност?
  • 3
    khristov9030 avatar :-|
    Калин
    • - 2
    • + 7

    Всичко хубаво, но защо не го представихте преди 6 месеца, да могат хората да го опознаят, сега вече можеше да е втори.. :/

    Нередност?
  • 4
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 2
    • + 11

    Гласувайте за Игнатов, защото балотаж между Фънди и Мая ще бъде една истински безутешна картина.

    Нередност?
  • 5
    vzoran avatar :-|
    vzoran
    • - 3
    • + 3

    "залепва от външната страна на вагона стикера "Route 66" Упс... нанася щети на всички нас и ще бъде кмет?! Нещо не се връзва, тези стикери някой ги почиства и това струва пари на общината, т.е. на нас. Нека сега да се самотаксува - примерно 1000 лв. Или лично да почисти стикерите от метрото или автобусите за да види как е. Влезе ми в категорията "образован", но не интелигентен. Има още няколко дни за да се види.

    Нередност?
  • 6
    vasill avatar :-|
    vasill
    • + 5

    З
    До коментар [#] от "
    vzoran
    ":
    Запознайте се с арх. Игнатов на democrati.bg, FB, или множеството срещи, които организира и ще му простите дребния вандализъм, който лесно се чисти и нямаме против да премахнем след кампанията...

    Нередност?
  • 7
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 3
    • + 4

    Ще гласувам за Игнатов. Пожелавам му успех, пожелавам успех и на бъдещите общински съветници. И нека да знаят, че те са първия голям шанс на ДБ да докаже смисъла си. Ако се корумпират и се опитомят просто ще изхвърчат от политиката.

    Нека с гражданска енергия предизвикаме промяна!

    Нередност?
  • 8
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • + 1

    До коментар [#5] от "vzoran":

    Предизборните материали се почистват след изборите, така е по закон.

    Нередност?
  • 9
    kiy101116173 avatar :-|
    kiy101116173

    Този е толкова посредствен архитект и човек че тежко й горко на София.

    Нередност?
Нов коментар