🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Прокуратурата мълчи по случай с откраднати папки по търг за 250 млн. лв.

През 2017 г. изчезнаха оферти на двама участници в поръчката за тунел "Железница", а три години по-късно развръзката остава загадка

Минаха три години, откакто Пирин Пенчев и Спас Попниколов разгласиха случая на изчезнала тръжна документация, а прокуратурата пое случая. Съмненията са, че така се подменят оферти и се променя класиране в поръчки
Минаха три години, откакто Пирин Пенчев и Спас Попниколов разгласиха случая на изчезнала тръжна документация, а прокуратурата пое случая. Съмненията са, че така се подменят оферти и се променя класиране в поръчки
Минаха три години, откакто Пирин Пенчев и Спас Попниколов разгласиха случая на изчезнала тръжна документация, а прокуратурата пое случая. Съмненията са, че така се подменят оферти и се променя класиране в поръчки    ©  Анелия Николова
Минаха три години, откакто Пирин Пенчев и Спас Попниколов разгласиха случая на изчезнала тръжна документация, а прокуратурата пое случая. Съмненията са, че така се подменят оферти и се променя класиране в поръчки    ©  Анелия Николова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 4 април 2017 г. Агенция "Пътна инфраструктура" (АПИ) внезапно прекрати търг за най-скъпия тунел у нас - "Железница" на магистрала "Струма", за 250 млн. лв. Причината обаче беше, меко казано, скандална: някой е откраднал част от офертите от стаята за съхраняване. Уж виновен беше открит - външният експерт Стефан Гайтанджиев. В дома му бяха открити документи и сюжетът премина в ръцете на прокуратурата, която повдигна обвинение. Три години по-късно не е ясно обаче какво се случва с делото, а прокуратурата упорито отказва да даде информация по развитието му.

На практика става въпрос за случай на корупция или тотална липса на правила в АПИ, който демонстрира колко лесно някой може да вземе части от документите на кандидати в обществена поръчка. Поне теоретично достъпът до стаята, в която се съхраняват, е ограничен. Този случай обаче беше показателен за възможността за подмяна на документи в тръжните процедури и остана един от най-емблематичните публично известни опити за корупция в пътната агенция от скандала "Батко и Братко" насам.

Папките на скандала

Офертите в поръчката за тунела бяха събрани през август 2016 г. и се разглеждаха от оценителна комисия от АПИ. През ноември след президентските избори вторият кабинет "Борисов" подаде оставка и президентът Румен Радев назначи служебен кабинет - "Герджиков". Регионален министър беше Спас Попниколов, а начело на АПИ временно беше назначен Пирин Пенчев.

Сигналът за липсваща документация е бил подаден от самия Пенчев, като сега той коментира пред "Капитал", че е разбрал за липсващите документи от други служители в агенцията.

Липсва офертата на консорциум "Струма лот 3.1", в който влизат "Главболгарстрой" и дъщерната им "ГБС Инфраструктурно строителство", обясни говорителят на Софийската районна прокуратура Невена Зартова пред "Капитал" тогава. ДАНС бяха направили проверка в АПИ и в дома на външен експерт по търга, Стефан Гайтанджиев. Там откриват оферта на друг кандидат - "БГ Струма Железница 2020", в което участват "Станилов", "ИСА 2000", "Логистика - 21" и "Ес Джи проект". Документите на "Главболгарстрой" не бяха открити.

Вероятно целта е била да се подмени част от офертата на някой от тези участници с по-добра или да се вземат идеи от другия.

Въпросният експерт е бивш главен секретар на АПИ между 2006 и 2008 г., по време на управлението на Веселин Георгиев, познат със скандала "Батко и Братко". Преди да влезе в комисията по поръчката за тунел "Железница" в началото на февруари, Гайтанджиев не е бил в друга комисия. Всъщност той заема мястото на Спас Попниколов в комисията, тъй като последният е станал министър междувременно.

Мълчанието на прокуратурата

Прокуратурата повдига обвинение на Гайтанджиев за укриване на документи, като той остава на свобода с най-леката мярка за неотклонение "подписка". Според информация на БНР от 2017 г. обяснението, което е дал при откриването на документите, било, че искал да ги покаже на студенти.

По информация на "Капитал" през октомври 2017 г. делото е прехвърлено от Софийската районна прокуратура в Софийската градска прокуратура. Оттогава няколко пъти изпращаме въпроси до СГП писмено, но отговор няма.

Последният опит на "Капитал" да разбере какво се е случило с делото започна със запитване преди месец - на 10 април 2020 г. Въпросите са по кой текст от Наказателния кодекс е обвинен Гайтанджиев, на какъв етап е досъдебното производство, както и има ли други обвинени във връзка с този случай.

В един момент изненадващо от окръжната прокуратура се свързаха с нас и казаха, че от СГП им препратили въпроси относно преписка за ПТП до с. Железница и въпросната преписка не е при тях. Ставало въпрос за объркване, от СГП уточниха, че е станала грешка и ще отговорят. Оттогава минаха седмици, но от прокуратурата така и не реагираха на допълнителните напомняния.

Пред "Капитал" Пирин Пенчев каза, че няма информация как се е развил случаят.

Случаят е значим, защото повдигна въпроси как изобщо е възможно някой да вземе оферти, след като има строг достъп до тях, както и дали изобщо това се случва за първи път. Освен това така и не стана ясно в чия полза е действал Гайтанджиев, както и кой от кого е щял да преписва. Отговорите на тези въпроси можеха да се изяснят в рамките на разследването и от делото, но то засега остава мистерия.

Упоритото мълчание на държавното обвинение може да е случайност, но може и да прикрива липсата на желание порочните практики в пътната агенция да бъдат огласени. Отново през 2017 г. ДАНС и прокуратурата влязоха в АПИ във връзка с друг казус - оскъпяването на магистрала "Марица", като проверката беше косвено свързана с бизнесмена Георги Гергов или с благоевградската "Агромах", която се преименува на "Грома холд" след скандали. Не е ясно какво последва от шумните акции на разследващите.

Впрочем търгът за "Железница" беше пускан и спиран няколко пъти, като в крайна сметка беше спечелен от "Джи Пи груп". Тунелът в момента се строи.