🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Над една трета от тунел "Железница" на "Струма" вече е прокопана

Европарите за отсечката през Кресненското дефиле вероятно ще се пренасочат към други проекти

Строителство на тунел "Железница" на магистрала "Струма" засега се движи с добро темпо
Строителство на тунел "Железница" на магистрала "Струма" засега се движи с добро темпо
Строителство на тунел "Железница" на магистрала "Струма" засега се движи с добро темпо    ©  Цветелина Белутова
Строителство на тунел "Железница" на магистрала "Струма" засега се движи с добро темпо    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Дългият 2 км тунел "Железница" на магистрала "Струма", който ще е най-дългото подобно съоръжение в страната, ще е готов през януари 2022 г. "Вече са достигнати първите 500 м и в двете тръби от южната страна тунела. От северната страна са прокопани по около 320 м", сметна регионалният министър Петя Аврамова по време на проверка на тунела вчера. По думите на Аврамова на обекта се работи по 24 часа в денонощието на 3 смени.

С това темпо по уверение на изпълнителите тунелът - обединение с водещ участник "Джи Пи груп", може да бъде прокопан и с готова първична облицовка още през пролетта на 2021 г. Движението на автомобили обаче ще бъде възможно чак през 2022 г. заради довършителните работи.

"Джи Пи груп" искаше да се откаже от изграждането му, но все пак подписа договор преди година. Преди това пък поръчката за тунела беше обявявана и прекратявана по различни причини, включително и заради опит за корупция.

Стойността на тунела е 185 млн. лв. Пътните участъци преди и след него се изграждат съответно от обединения на ГБС и "ПСТ груп".

Цялата отсечка на магистрала "Струма" между Благоевград и Крупник, дълга 12.6 км, в момента се строи. Тя трябваше да е готова през август 2019 г., но се забави по различни причини, включително и археологически разкопки.

Парите за "Струма"

По твърденията на Агенция "Пътна инфраструктура" цялата магистрала до Гърция трябва бъде завършена през 2027 г., но засега най-проблемен е участъкът през Кресненското дефиле.

Според министър Аврамова европейските средства по оперативна програма "Транспорт и транспортна инфраструктура" за "Струма" няма да бъдат загубени. "Следят се сроковете и рисковете, за да се прецени дали участъкът през Кресненското дефиле може да бъде изпълнен в срок, или финансирането да бъде прехвърлено за други отсечки от TENT мрежата", каза още тя.

Най-вероятно средствата ще отидат за други проекти, тъй като отсечката през дефилето няма как да се случи в следващите две-три години, каквито са сроковете за европейското финансиране. По едната поръчка за участъка през дефилето все още офертите се разглеждат, а по другата вече месеци наред не се подписва договорът с избрания изпълнител. Тепърва АПИ трябва да изпълни мерките за опазване на околна среда, за да може Европейската комисия да одобри проекта (повече по темата вижте тук).

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ibj26649459 avatar :-|
    ibj26649459
    • - 1
    • + 4

    Абсолютно безумие и безотговорност е да се строи тунел "Железница" и да се планира магистрала през Дефилето, без да се отчете и бъдещото развитие на железопътния транспорт, т.е. съвместяването с една високоскоростна ЖП-линия София-Атина. Тия неща следва да се мислят и правят паралелно, защото е известно, че ЖП-линиите са по-капризни откъм завои и наклони и следва да се планират с приоритет, а автомагистралите да се напасват към тях.

    Нередност?
  • 2
    voda avatar :-|
    The investor
    • + 1

    Хайде и да почват тунела под Шипка след това.

    Нередност?
  • 3
    mathoptimist avatar :-P
    mathoptimist
    • - 1

    Малко по-сносно написано в сравнение с пасквила за Хемус от онзи ден. Пак некадърно, но по-сносно...учи се милата...
    Все пак, няма ли профилирани и компетентни колеги да отразяват темата " инфраструктура"? Според мен, тук не е мястото за разследваща, а за балансирана и непартийна информативна журналистика.

    Нередност?
Нов коментар