НА ЖИВО от 09:00 ч.:
Среща на бизнеса от Черноморието

Може ли трансформацията на бул. "Патриарх Евтимий" да покаже бъдещето на София?

Кметът Йорданка Фандъкова подкрепи проекта за велосипеден булевард с по-малко места за паркиране и бус лента

Борис Бонев и Йорданка Фандъкова представиха в четвъртък организацията на движението по част от основните централни булеварди на София - "Патриарх Евтимий", "Витоша", "Фр. Нансен" и "Г. С. Раковски"
Борис Бонев и Йорданка Фандъкова представиха в четвъртък организацията на движението по част от основните централни булеварди на София - "Патриарх Евтимий", "Витоша", "Фр. Нансен" и "Г. С. Раковски"
Борис Бонев и Йорданка Фандъкова представиха в четвъртък организацията на движението по част от основните централни булеварди на София - "Патриарх Евтимий", "Витоша", "Фр. Нансен" и "Г. С. Раковски"    ©  Юлия Лазарова
Борис Бонев и Йорданка Фандъкова представиха в четвъртък организацията на движението по част от основните централни булеварди на София - "Патриарх Евтимий", "Витоша", "Фр. Нансен" и "Г. С. Раковски"    ©  Юлия Лазарова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Много коли и задръствания, липса на бус ленти, малко и разпокъсани велоалеи, както и рушащи се тротоари. Това е обичайният транспортен пейзаж на София. С представянето на новия проект за трансформация на бул. "Патриарх Евтимий" обаче тази картинка може да се промени. Лозунгът е "ще има място за всички" и засега всичко изглежда толкова хубаво, че не може да е истина - нови велоалеи, които осигуряват свързаност, бус лента, виенски спирки...

Осъществяването на проекта, по който работят зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев, независимият общински съветник Борис Бонев и гражданската организация "Спаси София", изглежда съвсем реално, след като бе подкрепен от кмета Йорданка Фандъкова. Заявката е, че всичко може да бъде готово до края на юли.

Съвместната работа на Бонев и управляващите обаче в голяма степен изненада гражданите.

Град за хората: първи сблъсък

Това може да бъде едно ново начало за столицата. С него ще дойдат много промени, показателни за това как може да се преобрази градската среда буквално заради няколко булеварда. Най-голямото предизвикателство за хората ще бъде промяната на начина на мислене, че автомобилите са "на първо място". От години управляващите все не са имали смелост да ограничават шофьорите и това до голяма степен се е отразило на градоустройството.

"Центърът е събирателната точка за града. Ако всички се превозваме с автомобили, той ще бъде пред колапс. Хората трябва да си дават сметка - "Попа" ще бъде изцяло транспортно осигурен заради инвестициите в метрото, а сега и с велоалеи. Не може да продължим с мисленето, че трябва от хола до банята да се придвижваме с кола", казва Бонев.

Сега едно от най-големите притеснения от подготвяната трансформация са по-малкото паркоместа по булеварда. Те обаче ще бъдат поне отчасти компенсирани, след като на бул. "Витоша" се увеличи капацитетът с 40% заради въвеждането на косо паркиране.

Ще отнеме време

Предизвикателство ще има и за шофьорите, които ще трябва да свикват с повече велосипедисти на пътя. Това със сигурност ще отнеме време, тъй като в момента повечето от тях се чувстват ощетени, тъй като булевардът се стеснява. Вече се надига вълна от недоволство в социалните мрежи, че в момента велосипедисти няма и няма смисъл да се приоритизират велоалеи, докато автомобилите са в повече и сега се образуват задръствания. От друга страна обаче, ако не се почне с плавната промяна, такава никога няма да настъпи в София - велосипедистите ще дойдат, когато им се осигури по-добра инфраструктура.

"Категоричен съм, че това няма да доведе до повече задръствания. Когато "Патриарха" беше затворен заради ремонта на метрото и трафикът се изнесе по бул. "Васил Левски", нямаше такива, въпреки че очаквахме това да стане. Оказа се, че грешим. Трафикът може да се саморегулира с алтернативни маршрути и точно това е концепцията за "изпаряване на трафика", казва Бонев.

Новият елемент - т.нар. виенски спирки, пък ще учат велосипедистите да "пазят" пешеходците, като се съобразяват и спират при идване на градския транспорт. Той пък би трябвало да стане по-бърз с пускането на бус лентата - нещо, което се доказа при бул. "България". Очаква се времето на придвижване с тролейбуси 1, 2, 5, 7, 8 и 9 да се намали с 50%, а Центърът за градска мобилност (ЦГМ) има готовност да промени разписанията още от първия ден от пускането на проекта.

Граждани на заден план

В целия проект обаче има и спорен елемент - въвеждането на двупосочно движение по бул. "Фритьоф Нансен" заради тролей 7. Това беше планирано още преди година, но заради недоволство на местните жители общината се отказа от промяната. Сега обаче, изглежда, планът ще се осъществи, с което самият булевард ще стане доста по-натоварен и шумен.

Предстои проектът да бъде одобрен окончателно от Столичния общински съвет, обясни зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев. После ще започне и изпълнението. Преди всичко най-важното одобрение обаче е това на гражданите и предстои да разберем дали общината ще го спечели. Тя вече направи такъв опит, когато през март зам.-кметът по транспорта и Борис Бонев организираха дискусии с живеещите по "Нансен", за да разберат какви са настроенията за въвеждане на двупосочно движение. Това изглеждаше като голяма стъпка в правилната посока, тъй като досега практиката беше да се взимат решения, без да се "губи време" в обсъждания. Втора среща организира и районният кмет на район "Средец" Трайчо Трайков. Но така и не се стигна до консенсус. Единствено бяха дадени обещания комуникацията да продължи.

"За този проект говорихме на общественото обсъждане на организацията на движение и паркиране в район "Средец" преди почти три месеца. Тогава ресорният зам.-кмет на Столичната община пое ангажимент към живеещите в квартала и районната администрация да бъдем консултирани в процеса на уточняване на детайлите. Не знам защо това не се случи, особено на фона на добрата координация, която сме имали досега, но се надявам да не се повтаря", написа във Фейсбук профила си кметът на "Средец" Трайчо Трайков.

"Решиха го зад гърба ни, а ни бяха обещали да има обсъждания", коментира пред "Капитал" Вера Кайрис, която е домоуправител в една от кооперациите на улицата. Тя заяви и че в понеделник ще пусне обществен иск към Столичната община, кмета Йорданка Фандъкова, общинския съвет, главния архитект и към Борис Бонев заради новия проект. По думите ѝ в него участват 500 души. Главното притеснение е, че живеещите няма да има къде да паркират и няма да са уведомени, когато почне промяната на пътното движение. "Ще махат колите ни с паяци, както при предишната реконструкция", обяснява Кайрис.

Според Борис Бонев обаче всички критики и съвети на гражданите са били взети предвид при сегашното решение.

"Смея да твърдя, че на практика всички техни страхове и искания са изпълнени в този проект с изключение на двупосочното движение, но вярвам, че и живеещите ще се съгласят с това, че няма как един булевард, който е същият като съседните, да не се възползва от изградената си инфраструктура. Заради това тролейбусите заобикалят и генерират 170 хил. лв. разходи годишно. Освен това връзката "Лозенец" - "Петте кьошета" беше обещана отдавна, когато беше закрит трамвай номер 6. А и няма да има нито едно премахнато паркомясто на улицата", обяснява той.

В същото време в подкрепа на проекта за двупосочен "Фритьоф Нансен" застават живущите на улиците "Любен Каравелов" и "Раковска", тъй като разчитат, че по този начин трафикът ще се изнесе от по-малките улички, които не могат да понасят толкова големи натоварвания и ще е по-спокойно. Планира се и малката зелена зона от "Любен Каравелов" до бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" да стане синя, за да се слее с цялото каре и да улесни живущите с винетен стикер - така те вече да могат да паркират и там.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    radost.petrova avatar :-|
    Radost Marinova
    • - 1
    • + 4

    Поне веднъж да чуем кметът Фандъкова да изпраща правилни послания, както го направиха десетки кметове на европейски столици. Дано смелостта ѝ не спихне, както при предишни важни проекти. Градът е за всички и има начини за всички да е удобно.

    Нередност?
  • 2
    bil1455346387488761 avatar :-@
    Miroslav Koptchev
    • - 4
    • + 4

    Като цяло проектът е ОК, с изключение частта на Нансен
    Първо, Нансен е УЛИЦА, не булевард, второ всички около него са еднопосочни -Раковски и Нансен са паралелни, както Левски и П.Евтимий.Целта е да няма задръствания!И в момента няма!
    БУЛЕВАРД Витоша е поне 1.5-1.8 пъти по-широк от Нансен, това тъпата глава на Бонев отказва да го разбере!Сега там ще имаме един огромен паркинг -тоест вместо да ограничаваме колите в центъра- с по-скъпо почасово паркиране, ние каним още и още, и увеличаваме пропускливостта на улиците!Тъп, по- тъп, Бонев!
    Второ, прословутия тролей трябва да минава през Одеон/Попа, за да прави връзка с линия 1 на метрото на Стадион.Елементарно е, но не е за прости хора!

    Нередност?
  • 3
    telqk avatar :-|
    telqk

    Ако бъдещето ще продължава да бъде ремонт на ремонта и метода опит грешка(бидето на фандъкова) по-добре не! И какво бъдеще като в София се застроява всяко парче зеленина. На практика за 15 години гепаджийте съсипаха града непоправимо.

    Нередност?
Нов коментар