🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София одобри разширението на зелената зона, но отложи реформите в паркирането

Синята и зелена зона в центъра на града са заети 90% и проблемът с паркирането ще се задълбочава

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

В първия работен ден на 2021 г. - 4 януари, зелената зона за платено паркиране в София ще започне да функционира и в кварталите "Иван Вазов" и "Яворов", а освен това в цялата зона вече ще се плаща и в събота от 10 до 18 ч. Това решиха окончателно днес общинските съветници, докато дискусията за по-големи реформи, като например промяна в обхвата, цената и работно време на синята зона, беше отложена за догодина.

С подобни действия обаче скоро няма да се реши проблемът с паркирането в града, въпреки че заетостта на сегашните зони вече е около 90%. Това се вижда от отговор на Центъра за градска мобилност (ЦГМ) до общинския съветник от "Демократична България" Симеон Ставрев, според който средната запълняемост на всички 35 подзони за месеците януари и февруари 2020 г. е 82%. А тези данни дори не отразяват пълната картина, защото изключват сезонността, часовия интервал, провеждането на събития и метеорологичните условия.

По-малко места, повече проблеми

По думите на зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев запълняемостта на зелената зона между бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" и "Любен Каравелов" достига 100% и затова има много оплаквания от живеещи, които не могат да си намерят места и искат статутът и да се промени на синя зона, която е два пъти по-скъпа и времето за предстой е два пъти по-малко. Според данните на ЦГМ капацитетът там е зает 97%, като общият брой на паркоместата е малък - 1085 бр. Пак 97 или 96% е запълняемостта в още шест подзони.

С отлагането на по-сериозните промени проблемът с паркирането в центъра, изглежда, все повече ще се задълбочава. Липса на места за паркиране вече има и в кварталите в близост до него, каквито са именно "Яворов" и "Иван Вазов". Въпреки това разрастването на зоните на парче, без цялостна политика, не води до дългосрочен ефект, защото някаква част от автомобилите ще се измести към съседни райони, в които още не е въведена зона. Какви може да са евентуалните решения вижте тук.

"За съжаление днес приемаме много осакатена версия на реформа в паркирането и в борбата за чист въздух. На думи всички групи се кълнат, че това им е приоритет. На визии и стратегии сме царе, но като дойде време за изпълнението им, сме кръгла нула. С темповете, които залагаме през тази година, предписанията на Геел и "Визия за София" ще ги приключим за повече от 100 години", коментира по време на заседанието общинският съветник от "Демократична България" и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев.

Без паркинги за вас

Центърът за градска мобилност многократно е обещавал, че ще инвестира събраните средства от синя и зелена зона в нови паркинги и тротоари, но засега това в голяма степен не се случва. Според данни на дружеството събраните приходи за 2019 г. от SMS-и, талони и винетни стикери за платените зони са на стойност 19.38 млн. лв. В същото време тези от принудително задържани и преместени автомобили са почти половината от тази стойност и възлизат на 7.014 млн. лв. От друга страна, за миналата година единствената инвестиция на дружеството е в буферния паркинг на метростанция "Стадион Васил Левски" за 2.75 млн. лв. В него обаче не паркират живущи, защото идеята му е да улеснява прииждащи към центъра и да ги стимулира да използват метрото. Най-голямото разходно перо на дружеството за 2019 г. е това за заплати. То възлиза на 28.8 млн. лв., показва годишният финансов отчет на ЦГМ.

За януари и февруари събраните средства от платените зони възлизат на респективно на 1.456 млн. лв и 1.639 млн. лв. Приходите от принудително преместване на автомобили и скоби пък са на обща стойност 1.333 млн. лв. за двата месеца. Все още не са предприети действия за изграждането на обещаваните от години буферни паркинги на метростанция "Сливница" и "Централна гара", а конкретни действия по приетата програмата на общината за строенето на паркинги от частни инвеститори в общински терени също липсват.

"Сигурно мнозинството ще предложи съвсем скоро да гласуваме отпускане на средства към Центъра за градска мобилност, дали чрез заеми или капитал, и ще се мотивира с лошото финансово състояние на софийския транспорт вследствие на корона кризата. Точно по време на криза обаче се правят реформи - когато ножът опре до кокала. Лоша политика е да чакаме на държавна помощ или на заеми. Някои може да попитат защо не съм предложил по смели реформи. То се видя, че няма воля за повече при гласуването на доклада на Борис Бонев преди 3 седмици (с предложения за разширяване на синята зона и удължаване на работното време и др. - бел авт.). Едвам се събира воля и за предложения днес доклад", посочи Панев по време на заседанието на съвета.

В същото време е факт, че редица европейски столици и световни градове използваха именно кризата, за да започнат реформа в градската мобилност, така че да има повече пешеходни пространства и възможности за придвижване с велосипеди.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Няма един ред за това какво е отложено!

    Остават ли глобите за паркиране в зелени площи, които могат да се възлагат непръсъствено?

    Нередност?
Нов коментар