🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София няма да разширява синята зона засега

Зелената обаче ще обхване кварталите "Яворов" и "Иван Вазов" и ще работи в събота

Синята зона в София остава със същия обхват
Синята зона в София остава със същия обхват
Синята зона в София остава със същия обхват    ©  Цветелина Белутова
Синята зона в София остава със същия обхват    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

София отново се отказва да прави промени в обхвата и работното време на "синята" зона за платено паркиране в центъра и отлага важните за развитието на града решения за след парламентарните избори. Вчера мнозинството от общинските съветници подкрепиха по време на заседание на транспортната комисия само предложението за разширение на "зелената" зона към кварталите "Яворов" и "Иван Вазов", както и за удължаване на работното време и в събота - от 10 до 18 ч.

Друга промяна е, че отпада издаването на хартиени стикери за живущите в платените зони. Вместо тях се предвижда да има само електронната целогодишна винетка. Окончателно решение за промените ще се гласува от Столичния общински съвет на 12 ноември.

Без реформи

Реорганизацията на зоните за платено паркиране, включително промяна в тарифите, се обсъждаше още през лятото, когато имаше и подготвен доклад за промените. Тогава обаче докладът беше отложен, като най-вероятната причина за това бяха започналите по това време протестите срещу правителството и главния прокурор, а представителите на "Демократична България" и независимият Борис Бонев отсъстваха от заседанието на съвета.

Одобреният сега доклад обаче е силно променен от ГЕРБ като всички планирани по-рано реформи са отпаднали. Този път официалната причината за това е пандемията от коронавирус, която според съветниците от управляващата партия се отразявала значително върху възможностите на домакинствата да плащат повече за паркиране. Реално обаче в основата е страха да не се изостри общественото мнение няколко месеца преди изборите.

Общинският съветник от ГЕРБ и зам.-председател на транспортната комисия Зафир Зарков обясни, че гражданите могат да "останат доволни" от новия вариант. Проблемът с паркирането в София обаче няма как да се реши при този страх да не се "разсърдят" хората. В кварталите, в които зелената зона се разширява - "Яворов" и "Иван Вазов", жителите сами искат това, въпреки че ще плащат повече всяка година, просто защото иначе няма да могат въобще да паркират. Ако реформите продължат да се избягват, с това ще се сблъскат все повече квартали, които при тези темпове може също да чакат с години за въвеждане на зони или други мерки за регулиране на паркирането. От друга страна, само по себе си, разширяването на зоните на парче има домино ефект - част от автомобилите винаги ще се измества в съседните квартали, в които все още не е въведено платено паркиране.

Плащането за престой в синя и зелена зона вече може да става и чрез приложението Viber. Вижте как тук.

Допирни точки

Промените в доклада предизвикаха различни реакции у другите политически групи. От БСП пожелаха да подкрепят само промените за повече достъпност на хората в неравностойно положение и разширяването на зелената зона, което ще даде "глътка финансово спокойствие на Центъра за градска мобилност" по думите на Калоян Паргов от БСП.

"Промените са доста плахи и първоначалният вариант е доста осакатен, но ще ги подкрепя сега. Привърженик съм на идеята за по-чиста и зелена София, което минава през темата за паркирането, затова предлагам поне едно от предложенията да остане - това за удължението на работното време на синя и зелена зона до 20.30 ч. в работни дни", коментира общинският съветник от "Демократична България" (ДБ) и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев. Предложението му обаче не беше прието.

Според друг общински съветник от ДБ - Симеон Ставрев, промяната в обхвата на синята зона ще доведе само до това повече средства да отиват към Центъра за градска мобилност (ЦГМ), който обаче е непрозрачна структура. "Ако почти цялата зелена зона стане синя, живущите ще плащат повече, а гражданите, отбиващи се в центъра ще плащат повече от понеделник до събота. Това значи повече средства от хората за ЦГМ, който миналата година е инвестирал едва 15% от приходите си в тротоари и един обществен паркинг, така че какъв е смисълът", коментира той пред "Капитал". Според него въвеждането на зона, незасимо каква, е достатъчно рестриктивно, а основните неща, които ще решат проблема с паркирането, са обществените паркинги на достъпна цена, по-добрия и бърз градски транспорт и довършването на Околовръстния път.

Критики

Общинския съветник Борис Бонев разкритикува новия доклад на ГЕРБ за това, че не предлага никакви смели реформи. На въпроса му как ще се отразят промените на транспорта и мобилността вносителят Зарков не можа да отговори нищо конкретно. Съветници от ГЕРБ единствено намекнаха, че по-сериозни промени може да има в началото на следващата година и че е съвсем нормално въпросът за зоните да се дебатира в рамките на година, както се случи сега.

"Вече е доказано, че мръсният въздух влияе върху заболеваемостта от коронавирус. Въпреки това вие не правите нищо и само доказвате, че автомобилите са ви по-важни от здравето на хората", заяви Бонев.

В дискусията се включи и зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев, който подкрепи предложението на независимия съветник Борис Бонев все пак малката останала зелена зона между "Любен Каравелов" до бул. "Евлоги и Христо Георгиеви" да стане синя, защото в района пристигат много оплаквания от живущи, тъй като зоната се използва за буферна и е запълнена на 100%. И това обаче не беше прието от мнозинството.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    gmalinov avatar :-?
    gmalinov
    • + 1

    Стига вече с тоя популизъм де, аман! София в по-голямата си част трябва да е зона за платено паркиране, дори и в крайните квартали. Вижда се, че автоталибаните са навсякъде, превзели са всичко де що може и е крайно време на това население да му се покаже, че да имаш кола не е право по конституция. Борисов е толкова страхлив, че изобщо ми е чудно как не е премахнал зоните досега,а за кражбите в Градска Мобилност се носят легенди...

    Нередност?
Нов коментар