🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

София отново се кани да отвори улица "Съборна" за автомобилите

Заради оплаквания от бизнеса съветниците от ГЕРБ поискаха увеличаване на паркоместата в противоречие със стратегиите на общината

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пет месеца след като централната улица "Съборна" в София, дълга едва 200 метра, стана наполовина пешеходна, местните управляващи от ГЕРБ искат да направят крачка назад и отново да я отворят за автомобили. Главната причина за това е недоволството на собствениците на магазини по улицата, които твърдят, че клиентите им се придвижват изцяло с коли или таксита, а и нямало как да приемат доставки. Оплакване има и от живеещите, тъй като няма къде да паркират, след като паркоместата на отсечката бяха намалени от 94 на 12.

В търсене на компромис зам.-кметът по транспорта Кристиан Кръстев предложи да се върне косото паркиране и така да се обособят общо 26 паркоместа в участъка между "Леге" и "Цар Калоян", както и да се разчертаят места за престой при извършването на доставки. Идеята е влизането с тази цел да се регулира с поставянето на прибиращи се антипаркинг колчета (пиломати).

Комисията по транспорт към общинския съвет прие становище в подкрепа на предложението със седем гласа "за" от ГЕРБ и ВМРО, един "против" от независимия общински съветник Борис Бонев и един "въздържал се" от Симеон Ставрев от "Демократична България". Финалното гласуване обаче ще е на 10 декември и може да претърпи промени. На този фон редица западни столици и градове правят големи стъпки в точно обратната посока, като ограничават автомобилите и създават нови пешеходни зони, велоалеи, площади и паркове. Основната идея на това е да се създаде по-благоприятна среда за живот, да се намали замърсяването на въздуха, а в контекста на пандемията да се осигурят по-широки обществени пространства.

Поредният компромис

Дискусията за "Съборна" извади наяве за пореден път сериозният въпрос дали София е готова да прави реформи в духа на градоустройствените тенденции, или за пореден път ще остави решенията само на думи - в стратегиите, които иначе е приела. Казусът като цяло е съвсем обичаен - от една страна, недоволстват засегнатите, които трябва да променят начина си на живот заради общинското решение, докато от друга, експерти и защитници на идеята за пешеходен град защитават нуждата от реформа в полза на хората вместо автомобилите.

По принцип тук най-силен аргумент трябва да са приоритетите за развитие, които градът си е поставил. Тези на София са записани в няколко дългосрочни стратегии и най-общо предвиждат "град за хората", но когато дойде момент да бъдат задействани, управляващите отстъпват в страх да не засегнат нечии интереси. Такъв е и сегашният случай - в сряда кметът Фандъкова обяви, че за случая със "Съборна" трябва да се намери "баланс", като се изслушат всички. Зам.-кметът Кръстев, председателят на комисията по транспорт Карлос Контрера от ВМРО, както и Зафир Зарков от ГЕРБ пък обясниха, че с предложението искат да се съобразят с исканията на всички групи. Проблемът е, че с компромиси не се прави градоустройство.

"Ние вече направихме компромис, когато позволихме автомобилно движение при "Цар Калоян", коментира независимият общински съветник Бонев.

Превръщането на "Съборна" в пешеходна по принцип е най-лесно в сравнение с други улици, заложени за освобождаване от коли по документи. А сега общината е напът да докаже, че дори и с това не може да се справи. Въпреки позициите на архитекти и експерти, включително работещи с общината, комисията не взе предвид доводите им и в крайна сметка прие новият проект за повече паркоместа и автомобилен трафик. Това обаче изглежда като временно туширане на напрежението - улицата така или иначе ще трябва да стане пешеходна, когато започне осъществяването на проекта за площад "Света Неделя".

Между частното и общото

Главното притеснение на представителите на бизнеса е свързано със затрудненото извършване на доставки и привличането на клиентите, свикнали да идват с автомобил до магазините им. Живущите пък се оплакват, че няма място за паркиране и се налага да "превземат" съседните улици, тъй като в района няма паркинги. Според цитираните данни на изпълнителния директор на общинското "Софияплан" арх. Любо Георгиев, който взе твърда позиция в подкрепа на пешеходна "Съборна", живеещите там и на съседните улици обаче са общо 85 души, докато паркоместата в цялото каре са 182.

Сега новата идея е само собствениците на магазини, както и живущите да могат да паркират или да спират за кратък престой. Това ще се регулира от пиломати, които да допускат единствено тях. Няма яснота обаче как точно ще се осъществява контрол. "Има вариант за автоматизирани колчета, които наблюдават с камера и се отварят само като припознаят регистрираните, има и с дистанционно управление. Със сигурност няма да толерирам тези, които са с катинар", обясни зам.-кметът Кръстев. Но според независимия общински съветник Борис Бонев, който защитава идеята за пешеходна "Съборна", по този начин няма как да се регулира кой се допуска вътре, както и колко време наистина трае иначе краткият престой. Общинският съветник и съпредседател на "Зелено движение" Владислав Панев също коментира, че колчетата "по-скоро ще способстват навлизането на всякакви хора в тези зони от клиенти и приятели на собственици на магазини и живущи". Светлозар Алексиев от "Спаси София" пък добави, че цената им е доста висока, като цитира прогнозната стойност в проекта на студио "Фуксас" за "Света Неделя", където по думите му бройката струва 10 хил. лв.

Граждани пък смятат, че данните от преброяването на пешеходци и автомобили, използвани при проекта за пешеходна "Съборна", са грешни. Те свидетелстват, че 98% от минаващите по улицата са пешеходци, а останалите 2% - велосипедисти, и са взети от доклада "София - град за хората", разработен от екипа на датския архитект Ян Геел съвместно с Направление "Архитектура и градоустройство" и група урбанисти. В отговор един от урбанистите, участвали в изработката му - Нурхан Реджеб, обясни, че преброяването се е случвало в онази част от "Съборна", която е най-близка до площад "Света Неделя". "Нашата идея беше да свържем пешеходните пространства от "Света Неделя", през "Съборна" и ул. "Иван Вазов" до Борисовата градина. Голямо беше предизвикателството при "Иван Вазов", която в крайна сметка не се изпълни по проект. Сега предизвикателството е "Съборна", коментира той.

Представителите на бизнеса посочват още резултатите от анкета с посетители на магазините по ул. "Съборна", проведена на 20 и 21 ноември, според които 80%. "Не ми е работа да предлагам бизнес решения, но ако разчиташ хората да пазаруват с коли, по-добре да не си разположен в центъра. Неизбежно всички улици ще станат пешеходни, което ще се отрази добре на търговията, цените на имотите и екологията", заяви по този повод общинският съветник от "Демократична България" Владислав Панев. Той коментира още, че администрацията не предприема никакви действия и по отношение на проблема с мръсния въздух, а с увеличаването на автомобилното движение го задълбочава.

Защо трябва да е пешеходна

"В София има два основни документа - План за устойчива градска мобилност (ПУГМ) и "Визия за София". В първия се казва, че автомобилното движение трябва да е по ринговите булеварди, а ограниченията в центъра да се засилват. Има определена от общинския съвет посока за действие и тя е намаляване на използването на автомобилите. Ако искаме да има ефект, трябва да има рестрикции. Те трябва да се предлагат с всеки проект, а не да се отлагат винаги за следващия път", заяви изпълнителният директор на общинското дружество "Софияплан".

Относно нуждата клиентите да идват с автомобилите, за да посещават магазините, той посочи, че в редица градове като Милано, Амстердам и Москва магазините от този клас са разположени на пешеходни улици.

"Идеята за връщането на паркоместата е реакция от новото и неизвестното. Ползата обаче е много по-голяма от страха. Това е моето мнение, но и на институцията, за която работя, и експертите в нея", коментира още арх. Любо Георгиев.

Съюзът на българските урбанисти също се обяви в полза на запазването на улицата като пешеходна. Арх. Павел Янчев припомни проекта за "Света Неделя" и обясни, че се надява аргументите, защитаващи частни интереси, да се вземат по-малко предвид в сравнение с тези за цялостно развитие на града.

"Битката София да се превърне в град за хората със сигурност ще отнеме доста време, но това е стартова позиция. Щом това е най-лесният участък за реализиране, представете си какви битки предстоят още, защото в момента градът е буквално окупиран от автомобили", коментира и урбанистът Нурхан Реджеб.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    tulup avatar :-|
    tulup
    • + 2

    То проблемът е, че всичко се прави на парче и с планиране от 3 седмици напред. Идеята не е лоша и за пазаруване с кола очевидно не е най-удачното място, но когато вече е развит такъв бизнес, то е напълно нормално да е недоволен като изведнъж се смени. Ако се знае 5 години напред какво ще става, ще е по-лесно за всички да планират дали да ремонтират този обект или да си търсят нов

    Нередност?
  • 3
    vasilangelov avatar :-?
    Vasil Angelov
    • + 1

    пазаруване с кола? от нй-скъпите бутици? В БАЩ центъра на столицата?

    те такова чудо НЕМА никъде по света.

    Нередност?
  • 4
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    Едно от най-добрите решения за трафика в столицата е ударен строеж на множество детски градини.

    За последните месеци жителите на София неколкократно се увериха, че задръстванията намаляват драстично щом се затворят училища и детски градини. Ако отпадне нуждата родителите да прекосяват града, за да си закарат детето на детска градина, ще намалее и трафика.

    Нередност?
  • 5
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf

    До коментар [#3] от "Vasil Angelov":

    Има, има. В Хараре.

    Нередност?
Нов коментар