🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

От седмото тепе: Общински автобуси - след 2026 г., нов (и красив) парк, чудесната година на "Хемингуей"

Седмичните новини от "Капитал Пловдив"

"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
"От седмото тепе" е седмичен бюлетин, подготвян от екипа на "Капитал" в Пловдив
Бюлетин: От Седмото Тепе От Седмото Тепе

Най-важното и интересното от седмицата в Пловдив и региона, през погледа на местната редакция

Седмичният бюлетин на редакцията на "Капитал Пловдив" с най-важното и интересното от изминалата седмица за региона ще бъде "виртуалното тепе", от което да виждате какво става наоколо - в бизнеса, иновациите, културата и, разбира се, градско развитие и политика.

Здравейте от "Седмото тепе"

Започваме тази седмица със звучащото като клише, че единственото сигурно нещо в този живот е промяната. И ако ни позволите да помислим върху нея на глас - въпросът е как ще реагираме на нея и най-вече дали ще се борим срещу новото, или ще насочим усилията си в това да преминем през нея по възможно най-безболезнения начин. Препратката тук е към идеята частта на ул. "Христо Г. Данов" от ул. "Бетовен" до бул. "Руски" да е пешеходна.

Общинарите си измиха ръцете, като вместо да го решат сега, гласуваха до шест месеца да вземат решение по темата. В този срок трябва да се изготви проект за транспортните потоци и паркирането в зоната и тогава да се гласува отново в ОБС. За промяната е районният кмет Георги Стаменов, както и редица представители на различни граждански организации, очевидно и 31 от общо 51 общински съветници, които гласуваха "за".

Сред тях не са 10-мата от ПП-ДБ, макар принципното им мнение е да се увеличават пешеходните зони в града. Причината да не подкрепят предложението е, че според тях то е незаконосъобразно, тъй като "законът не дава правомощия на местния парламент да взима такива решения, особено когато проектната документация очевидно липсва. Необходимо е решението да се вземе от съответния орган, който в случая е именно кметът на Пловдив, а не да се тръгва отзад напред", подчерта по време на обсъжданията Веселина Александрова от групата.

Тази битка може да изглежда странна - все пак става дума за част от улица, която е не по дълга от 500 метра, планирана е като преход към вече обновен парк (Дондуковата градина, за която ще стане дума по-надолу) и на която има буквално един жилищен блок. Но е показателна за това колко трудни са тези решения в градовете, ако няма ясна политическа воля.

Всъщност затварянето на такива улици за коли е тенденция, която позволява връщането на живота в дадени части от града. По думите например на бившия зам.-кмет Стефан Стоянов по примера на "Капана" цялата тази зона може да се превърне в ново притегателно място за пловдивчани и гости на града. Ако Пловдив успее да го направи впрочем, ще бъде пример за София, където бившият кмет Йорданка Фандъкова и общинският съвет така и не успяха да вземат решение за затваряне на 500 метра от "Съборна" в центъра на града.

Още в бюлетинa:

  • агонията с обществения транспорт в Града под тепетата;
  • ръстът на цените на жилищата в Пловдив се забавя;
  • ръждясващият и пропукващ се нов стадион на "Локомотив";
  • сагата около нестроящия се нов mall;
  • дружествата, управляващи "Хемингуей" и Gyro Land, са сред 20-те ресторантьорски гепарда + сайта ekvator.bg, чието дружество е със седалище Под тепетата.

Тема от седмицата:

Бавната смърт на пловдивския градски транспорт

Какво се случи:

По предложение на частните превозвачи в момента се обсъжда актуализиране и промяна в маршрутните разписания на част от автобусните линии - по-конкретно съкращение на първите и последните коли, като мотивите им са, че в ранните часове преди 5 сутринта и вечер след 21:30 часа няма пътникопоток.

Не са съгласни с това от сдружението "Пловдив - град за хората". В свои публикации из социалните мрежи дават реални примери как в 20:45 и 21:10 часа спирките около "Борис Христов" и Търговската гимназия са препълнени с хора, чакащи автобуси.

Също така стана ясно, че общинското дружество "Екобус" не е дори близо до поръчка за нови е-автобуси и така общината няма да може да пусне нито една своя линия още поне година и половина.

Защо е важно:

В своя текст за безтегловността, в която е изпаднал градският транспорт на Пловдив, Йоана Иванова оприличава предложеното от частните превозвачи намаляване на курсовете сутрин и вечер със "спирала на смъртта".

Дори студентите първи курс по транспорт и логистика знаят, че общественият транспорт е област, в която предлагането обуславя търсенето. Колкото по-ненадежден и отблъскващ е той, толкова по-малко хора го чакат, особено в късни и ранни часове. Така съкращаването на курсове всъщност ще доведе до по-малко хора. От там хората използват личните си автомобили, увеличават задръстванията, замърсяват въздуха, който дишаме, а резултатът в дългосрочен план е влошено здраве, нерви и транспорт за живеещите в града.

Какво следва:

Трудно е да се каже какво ще се случи с градския транспорт в Пловдив. Основните му проблеми са ясни - автобусите са стари и мръсни, не са редовни, адекватни разписания няма, шофьорите и кондукторите препродават билети, държат се грубо с пътниците, често се подминават спирки. Това са симптоми на система, в която се наливат някакви пари, но тя се разпада и няма никакъв контрол.

В момента се очаква до средата на годината частната "Тикси" да изгради новата електронна система за таксуване в автобусите, но и тя няма да е съвсем полезна, след като в обществената поръчка за нея са спестени важни компоненти - плащането с банкова карта, броячи на пътници, допълнителни валидатори, видеонаблюдение и най-вече нови електронни табла по спирките.

За нови автобуси все още не може и да си мечтаем, а провелата се наскоро демонстрация на електрически модел се оказва, че е в стил "много шум за нищо", защото по думите на Савина Петкова "общината е много далеч от етапа, на който ще коментираме закупуването на автобуси".

Целия текст четете тук.

ТОП 5 от "Капитал": Истории от Пловдив и България

1. Идват първите 640 млн. лв. за трансформацията на Стара Загора, Кюстендил и Перник.

До няколко месеца се очаква да бъдат отворени фондове за енергийна ефективност, за бизнесите в климатичен преход и развитието на индустриалните зони в Стара Загора, Кюстендил и Перник.

2. Рекордна имотна сделка в България: три логистични парка за 71 млн. евро.

Българско-южноафриканската група Lion's Head купува индустриалните проекти на BPD в София, Варна и Русе.

3. "Фантастико" строи нов търговски център в столичния "Орландовци" за 23 млн. лева.

Обектът ще заработи в края на тази година и е разположен на част от земята на бившия месокомбинат "Родопа" в София.

4. Автобусите на FlixBus: от юни всеки ден от София до Солун, нова линия и до Атина.

През летния сезон ще има линия от Бургас до Истанбул и от Румъния до Балчик и Албена.

5. Коклюш - симптоми, лечение и превенция.

Д-р Трифон Вълков отговаря защо се върна силно заразното заболяване, колко траен е имунитетът от ваксината, какво да направим, за да се предпазим, и как да се излекуваме, ако се разболеем.

Бизнес новини

Ръстът на цените на жилищата в Пловдив, Варна и Бургас се забавя

Вторият по големина град в страната следва плътно тенденциите на жилищния пазар в София и ги възпроизвежда малко по-бързо от останалите градове. Данните за първото тримесечие сочат, че ръстът на цените на кв.м се е забавил до около 8% на годишна база. Сега той струва 1212 евро.
Сектор "Туризъм" в "Гепард 2024": Туроператорите се завръщат, а "Щастливеца" и "Дивака" са хепи

Класацията за най-динамичните малки и средни предприятия в сектор "Туризъм" тази година е разделена на ресторантьори и на хотелиери/туроператори. В двата топ 20 влизат пловдивските ekvator.bg, "Хемингуей" и Gyro Land и асеновградският Vito.

Снимка на седмицата

Последния уикенд бе открита официално реновираната градина зад Природонаучния музей. Покрай ремонта се заговори за нейното именуване на патриарха на българската литература Иван Вазов. Една от основните причини е наличието на негов барелеф на входа ѝ, както и факта, че в днешната сграда на районната администрация, която се намира срещу парка, Вазов е творил по време на престоя си в Пловдив в периода 1880 - 1886 г.

Истории, които видяхме другаде

Близките до Иван Тотев Plovdiv24 намекват за разцепване в местната структура на ГЕРБ, след като Тотев не присъства на пролетния бал на партията в Пловдив, на който дойде лично Бойко Борисов.

Поредна драма със строителството на стадиони: TrafficNews отбелязват сигнал от общинския съветник от "Браво, Пловдив" Ерол Садъков относно ниското качество на строителството на готовите вече трибуни на стадион "Локомотив".

От "Под тепето" задават важния въпрос кой е виновен за наполовина зазидания барелеф на Елин Пелин в едноименното училище в "Западен", в което се извършват ремонтни дейности.

В Plovdiv24 пък пишат за поредното забавяне на бъдещия мол на Сточна гара. Забавяне всъщност няма, защото никога не е било ясно кога ще започне строителството на мащабния обект. Само два дни по-късно от "Марица", пък твърдят, че всеки момент се очаква документацията за него да е готова.

А тук и тук можете да си припомните нашите материали относно проекта

Проектът за мол Promenada в Пловдив излиза от фризера

Търговският център ще бъде построен върху 56.6 от общо 65 дка собственост на дъщерното на фонда "НЕПИ проджект фор". Ще бъде на пет нива, паркинг за 1900 автомобила, кино, зона за хранене и голям парк. Отварянето на търговски център с подобни размери в Пловдив, вероятно ще вземе пазарен дял за сметка на другите три мола.

Отново Plovdiv24 разказват за възможността да има държавна автогара отляво на Централна гара.

Късноантична сграда "Ирини" е отново отворена за посетители, отбелязват от "Под тепето".

Защо бе затворена може да прочетете тук в текста ни от миналия август.

Пловдив си върна подлеза "Археологически" и мозайките в него

Въпреки желанието на досегашния концесионер да продължи да го стопанисва след нова процедура администрацията поема контрола над пространството

Свободно време и култура

До 28 април на територията на Plovdiv stage park в подножието на Младежки хълм, както и на хълм Бунарджика, парк Лаута, Братска могила, Гребна база, парк "Рибница" и парк "2019" се провежда "Plovdiv Vibes 2024 - Трансформации".

На 25 април в театър "Хенд" Вилиян Гешев представя моноспектакъла по Кафка и собствени текстове "Писмо до баща ми".

В петък, 26 април, в "Борис Христов" ще се проведе първата международна конференция "Спорт за здрава планета", организирана от сдружение BG Бъди активен.

Отново на 26 април в Пивоварница Frik&S ще се проведе неформална вечеря на предприемачите в Пловдив.

Най-успешната белгийска изпълнителка на всички времена Lara Fabian идва за пръв път в Пловдив за два свои концерта пред местната публика на 26 и 27 април в зала "Колодрума".

Работилница за боядисване на яйца ще се проведе на 27 и 28 април в Регионален етнографски музей - Пловдив.

На 30 април клуб "Самодива" организира среща, посветена на темата "Наследството на "Здрач": чудовища и поп култура".

Седмица преди десетото юбилейно издание (9-12 май) на "Капана фест" от 1 до 6 май на моста над ул. "Гладстон" ще се проведе великденското издание на базар "Капана".

Ако ви липсва тема или искате да споделите нещо с нас, може да ни откриете на този имейл - [email protected]. Ако пък все още не сте наш абонат, но вече искате да се абонирате, може да го направите тук.
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар