🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Катастрофата край Своге: как така все още никой не е виновен за 20-те загинали

"Обвинението е объркано и неясно": съдът за трети път връща на прокуратурата делото за трагедията от преди 4 години, заради която смениха трима министри

През 2018 г. 20 души загубиха живота си край Своге. Над четири години случаят няма ясен край.
През 2018 г. 20 души загубиха живота си край Своге. Над четири години случаят няма ясен край.
През 2018 г. 20 души загубиха живота си край Своге. Над четири години случаят няма ясен край.    ©  МВР
През 2018 г. 20 души загубиха живота си край Своге. Над четири години случаят няма ясен край.    ©  МВР
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Прокуратурата се проваля за трети път с делото за катастрофата край Своге, защото не поправя пропуските в обвинението
  • Шефовете на АПИ и ресорните министри от времето на трагедията не са част от обвинението, някои продължават да градят политическа кариера
  • Историята е показателна, защото четири години и половина след случаят, при който загинаха 20 души, няма нито развръзка по делото, нито взети поуки

Когато преди повече от четири години 20 души загинаха в катастрофа край Своге с автобус, нещата тръгнаха както обикновено: обществото се шокира, телевизиите излъчваха нонстоп, следствието и прокуратурата се активизираха и само за няколко месеца предявиха обвинения по случая. Трима министри от кабинета "Борисов", включително регионалният и транспортният, както и шефове в Агенция "Пътна инфраструктура", си отидоха от постовете.

Четири години, няколко кабинета, безброй катастрофи и шефове на АПИ по-късно стана ясно, че официално обвинение по това дело все още няма. С определение от 7 февруари съдът е върнал на прокуратурата обвинението срещу шестима души заради процесуални нарушения. Новината първо съобщи NOVA и беше потвърдена и от Софийски апелативен съд (САС).

От определението на съдебния състав стават ясни поне две неща:

  • прокуратурата не отстранява процесуалните нарушения в обвинителния си акт и така делото не може да стигне до някаква развръзка;
  • прокуратурата не успява да формулира кой и защо е виновен според нея за трагедията през 2019 г.

Така резултатът е, че умишлено или не, делото за 20-те загинали не може да тръгне вече четвърта година. И това е само едното от делата. По друго бяха обвинени двама шефове на АПИ, но то бе прекратено веднъж от съда, a самата прокуратура се отказа да поддържа обвинение срещу тях впоследствие.

За сметка на това хора на публични длъжности, които подаваха оставки от постовете си - министри, шефове на АПИ, бяха удобно настанени и избрани на други.

Три години на вятъра

През февруари 2021 г. Окръжната прокуратура в София предаде на съд шестима души: шофьора на автобуса Григор Григоров, изпълнителния директор в строителната фирма "Трейс София", която е ремонтирата отсечката Бисер Иванов, техническия ръководител на ремонта Иван Иванов, шефа на асфалтовата база в Костинброд Светослав Трифонов, строителния инженер от фирмата за надзор "Пътконсулт 2000" Михаела Томова и директора на дирекция в АПИ Стела Попниколова.

През май 2021 г. САС върна на прокуратурата делото за доработка. Тя поднови обвинението през 2022 г., но то пак катастрофира.

"С новия обвинителен акт прокурорът е отстранил само частично установените нарушения, коментирани в първото определение на САС, като същевременно е внесъл нови неясноти по отношение на част от обвиненията, препятстващи правото на защита на подсъдимите", констатира съдебният състав с председател съдия Калин Калпакчиев.

САС казва, че обвинителната теза продължава да е неясна, защото прокуратурата не обяснява как точно всеки подсъдим е бездействал по време на изпълнението и контрола на на пътя. "Обвинението е объркано и неясно като цяло и в аспекта на вменените нарушения", посочва се в определението и така делото пак се връща в Софийска окръжна прокуратура.

Дълбокият провал на прокурорите

Това е още по-смущаващо, предвид големите заявки. През април 2019 г. на пресконференция в съдебната палата Румяна Арнаудова, говорител на бившия главен прокурор Сотир Цацаров, обяви задълбочени проверки по катастрофата. Тогава Арнаудова съобщи, че прокуратурата привлича като обвиняеми горните шестима, както и двама членове на управителния съвет на пътната агенция - Светослав Глосов и Дончо Атанасов.

Според Арнаудова тогава, Глосов е трябвало свика заседание на УС на АПИ, за да се разгледат сигналите за проблеми на пътната настилка край Своге, да поиска експертиза от Института за пътища и мостове и да предприеме дейности по усвояване на банковата гаранция на "Трейс София", която е била на стойност 2 млн. евро. Той обаче не изпълнил тези задължения. Освен това нито Глосов, нито Атанасов са наредили да се отделят средства от бюджета на АПИ за ремонт на участъка, обясниха от прокуратурата миналата година.

През 2020 г. Софийски градски съд прекрати делото срещу тях. През 2021 г. Софийска градска прокуратура изцяло се отказа от обвинението си срещу двамата ръководители на пътната агенция, съобщи тогава mediapool.bg.

Кой къде е

Дончо Атанасов подаде оставка през април 2019 г., непосредствено след пресконференцията на прокуратурата. Той беше в управителния съвет на АПИ от 2013 г. с кратко прекъсване по време на правителството на Пламен Орешарски. В момента "Капитал" не разполага с информация с какво се занимава той.

През 2019 г. Глосов подаде оставка от ръководството на АПИ заради проблемите с електронните винетки. Когато влезе в управлението на пътната агенция, той излезе от строителната си фирма "Биад-С" и я остави в ръцете на сина си Апостол Глосов и дъщеря си Диана Глосова. След напускането си на агенцията 2020 г. той е основал "Глосов груп" заедно със сина и дъщеря си, като компанията се занимава със сградно строителство.

Покрай въпросния казус оставки подадоха и трима министри на ГЕРБ - регионалният Николай Нанков, транспортният Ивайло Московски и Валентин Радев, който бе начело на МВР. Нанков остана зам.-министър в същото министерство и сериозен фактор в политическия му ресор, като е редовен спътник на бившия премиер Бойко Борисов в джипа му при обиколки на страната. От 2021 г. насам е депутат от ГЕРБ в последните няколко парламента. Той продължава да е един от шумните гласове на партията и в момента е сред най- активно критикуващите служебния регионален министър Иван Шишков (а наскоро Борисов го обяви за "моят строителен експерт").

Московски пък влезе в управлението на Черноморската банка за търговия и развитие и беше там до края на 2022 г., когато приключва мандата му и е заменен от румънеца Драгош Унгуреану. За Радев няма публична информация, но има редовни телевизионни участия.

Качеството на пътищата - вечната тема

Ремонтът на въпросната отсечка през Искърското дефиле беше направен от обединение между "Трейс груп холд" и "Пътно поддържане - Дупница" (сега "Мегаинвест холд") в периода 2011-2015 г. За дългия общо 82 км участък са платени 23 млн. евро. Отговорната институция за този проект е АПИ, която е подала задание, избрала е фирмите през обществена поръчка, наела е строителния надзор и след това на финала на работата екип от 20 експерти с представители на пътната агенция е огледал и приел "без забележки" ремонтирания пътен участък.

На пресконференцията си през 2019 г. прокуратурата обясни, че качеството на настилката не отговаряло на изискванията и това е увеличавало риска за хлъзгане на автомобилите и съответно за ПТП-та. Тогава Румяна Арнаудова каза, че Националната следствена служба е взела девет проби от настилката, като експертизата е извършена от лаборатория "Тра" към австрийската строителна фирма "Щрабаг". Целта е била да се получи "обективен и независим отговор на поставените задачи", тъй като голяма част от лабораториите били или под контрола на АПИ или на други фирми, които пък изпълняват нейни обществени поръчки.

Проблем при казусът при Своге тогава, както и в следващите години, се оказа и фактът, че лабораториите, които проверяват качеството на настилката, са зависими от строителните фирми. Проблемът и към днешна дата не е адресиран от управляващите.