🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

България и Румъния влизат частично в Шенген, но на висока цена (обновена)

Австрия вдигна ветото си за въздух и море, но споразумение за сухопътно влизане изглежда много малко вероятно през 2024 г.

   ©  Георги Кожухаров
Темата накратко
  • От 31-ви март, българи и румънци ще пътуват свободно по въздух в рамките на Европейския съюз и в асоциираните към Шенген държави (Австрия си запазва право да допълнителни контроли по летищата).
  • Бъгарското и румънско правителство се съгласяват да пет условия, напредъка по които ще бъде оценен преди отваряне на разговори за премахване на сухопътните транспортни проверки през 2024.
  • Един от ангажиментите, които поемат е засилен контрол на сухопътните граници между Румъния-Унгария и България-Румъния, което допълнително ще утежни тежкотоварния трафик.

След като първоначално изтече по дипломатически канали, късно вечерта в събота Испанското председателство на Европейския съвет потвърди информацията в Х, че страните, членки на Европейския съюз (ЕС), одобриха единодушно постепенното влизане на Румъния и България в Шенгенското пространство за свободно движение. Австрия, последната страна от ЕС, която се противопоставяше на тази мярка, вдигна ветото си. От 31 март вътрешният въздушен и морски граничен контрол с тези две страни ще бъде премахнат, като Австрия, България и Румъния също се ангажират да договорят по-късно дата за края на сухопътния контрол, информира испанското председателство на Съвета на ЕС.

Министерството на външните работи на Румъния предаде, че румънските граждани ще могат да пътуват свободно по въздух в рамките на Европейския съюз и в асоциираните към Шенген държави (Исландия, Лихтенщайн, Кралство Норвегия и Конфедерация Швейцария), предвид премахването на контрола в вътрешните въздушни граници между Румъния и тези държави. Премахва се и контролът по морските граници, както е предвидено в официалното решение на Съвета на ЕС относно присъединяването към Шенген.

"Ще продължим активно да подкрепяме МВР и други национални институции в усилията за завършване на процеса на пълно прилагане на достиженията на правото от Шенген чрез премахване на контрола по сухопътните граници", коментираха в изявление от румънското министерство на външните работи.

"След 13 години провали и унижения управляваното от мен правителство започна процес, който днес е необратим. Следващата година ще продължим усилията си окончателно да затворим тази глава, като премахнем контрола и по сухопътните граници", добави министър-председателят на Румъния Марсел Чолаку.

Сухопътните граници - в неопределеното бъдеще

Новината може да бъде разглеждана по два начина. От една страна, това е частичен успех по стар въпрос, и то в момент, в който по почти всички важни казуси за Европа една или друга държава налага вето. От друга, влизането на България и Румъния частично в Шенген идва на висока цена, а освен това най-важният въпрос, този за сухопътните граници, остава за неопределеното бъдеще.

Пред "Капитал" говорителят на вътрешния министър на Австрия потвърди преди няколко дни, че към момента няма преговори и следователно няма дата за пълно присъединяване на Румъния и България към безграничното Шенгенско пространство.

Проблемният момент според дипломати, с които "Капитал" разговаря е, че във финалния текст на решението на Съвета са записани и трите условия на Австрия за частично премахване на ветото. Те включват увеличаване на разполагането на още сили на агенцията за защита на границите на ЕС Frontex в Румъния и България, както и финансова подкрепа от Комисията на ЕС за защита на външните граници в тези страни. Освен тях са вписани засилване на контрола по сухопътните граници и приемане на търсещи убежище от Австрия, особено от Афганистан и Сирия, в Румъния и България. Причината е, че Австрия иска да започне да връща бежанци от своя територия и да намали колкото може потока към себе си.

Петте условия, с които България и Румъния се съгласяват за частично влизане в Шенген.

1. Засилване (поне три пъти) на граничния контрол с Турция и Сърбия.

2. По-интензивни контроли по сухопътните граници между Румъния-Унгария и България-Румъния (всъщност засилен граничен контрол между България и Румъния ще утежни още повече и без това силно натоварените граници, които остават блокирани с тежкотоварни автомобили).

3. Бързото приемане на лицата, търсещи убежище, влизащи в Румъния или България (по Дъблинския регламент)

4. Възможни неочаквани проверки на австрийските летища за пътуващи от България и Румъния.

5. Ангажиментът за обсъждане на функционирането на Шенген през 2024 г.

Като заключение, обсъждането през 2024 година дата за премахване на сухопътните граници ще бъде въз основа на напредъка по 5-те допълнителни изисквания, с които българското и румънско правителство са се съгласили.

В споразумението между държавите членки също се посочва, че ще е необходимо пълно единодушие от всички държави членки за отваряне и на сухопътните граници. Липсата на конкретна дата за премахване на паспортните проверки по земя също притесняват дипломати в Букурещ и Брюксел.

От 1 януари председателството на Съвета поема Белгия, за която приоритет съвсем няма да е разширяването на Шенген, както беше при испанците. В Австрия предстоят тежки парламентарни избори, в които евроскептицизмът също се очаква да надделее. Ако към това се добавят и европейските избори през 2024 г. и блокирането на работата на институциите през следващата година, точката съвсем изглежда изместена от дневния ред на ЕС. Във втората половина на 2024 г. председателството поема Унгария, която има други важни проблеми да решава преди това. Тя също бе на крачка да блокира включване на България в Шенген заради таксата на руски газ.