🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Транспортът на София: нови билети, нови цени и тикет система под подозрение

Новата тарифна политика се опира на системата, изградена от фирма на гръцки гражданин, с връзки с бившите общинари Иво Тонев и Орлин Алексиев

Предложенията предвиждат ЦГМ да бъде единствен издател, а "Метрополитен" да бъде "разпространител на превозни документи"
Предложенията предвиждат ЦГМ да бъде единствен издател, а "Метрополитен" да бъде "разпространител на превозни документи"
Предложенията предвиждат ЦГМ да бъде единствен издател, а "Метрополитен" да бъде "разпространител на превозни документи"    ©  Надежда Чипева
Предложенията предвиждат ЦГМ да бъде единствен издател, а "Метрополитен" да бъде "разпространител на превозни документи"    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • Нова тарифна политика: без карти за една линия, без талони за метрото, хартиен билет от водача за 2 лв. и за 1.60 лв. от касите на метрото (от 1 януари 2023 г.) и нови карти от септември
  • Всички нови билети и карти ще се издават от тикет системата на ЦГМ, която е изградена от фирма на гръцки гражданин и връзки с бившите общинари Иво Тонев и Орлин Алексиев
  • Това предизвика съмнения, но предложението на "Демократична България" за одит не беше прието

София промени начина, по който таксува хората в градския транспорт. От 1 септември влиза в сила новата "младежка карта" за до 26 годишни, която ще струва 25 лв. на месец и 250 лв. за цялата година, като ще има и годишна карта за ученици за 200 лв. Обикновената годишна карта ще може да се плаща на три вноски. Картата за една линия за наземен транспорт на стойност 23 лв. и тази само за метро ще се запазят до края на годината. От януари 2023 г. ще са налични и двата електронни билета: за пътуване с прекачване за над 30 и над 60 минути. Първият ще струва 1.60 лв., вторият - 2.20 лв. Те ще се зареждат върху пластики.

Без поскъпване на билета само за метрото - той ще остане 1.60 лв. след промени, направени по време на обсъждане в комисии, обаче няма да включва прекачване в друг транспорт. От следващата година 2 лв. става и билетът, купен от водача. Той също няма да позволява прекачване. Валидациите пък отново ще са задължителни, като глобата ще е първоначално 3 лв.

Това накратко представлява новата тарифна политика, която в четвъртък прие Столичният общински съвет. Тя обаче върви в гарнитура с други промени, които предизвикаха горещ дебат и размяна на остри реплики между съветници от ГЕРБ-СДС и "Демократична България".

Притесненията на ДБ са свързани с липсата на отчетност и контрол къде ще отиват приходите от продажба на билети (200 млн. годишно), след като всички валидации ще минават през тикет системата на Центъра за градска мобилност (ЦГМ). Системата за 100 млн. лв. беше изградена основно от "Компютърнет сървисиз" със собственик (74%) - гръцкият гражданин Орфанидис Христос Димитриос. Разследване на "Капитал" показа, че компанията се е представлявала от бащата на бившия общински съветник и изпълнителен директор на "Левски" Иво Атанасов Тонев, който пък има връзки с фирми на прословутия вече Орлин Алексиев.

Всички искали одит, но такъв няма да има

Наредбата, внесена от общинските съветници Зафир Зарков, Прошко Прошков, Карлос Контрера и Борис Бонев предвижда Центърът за градска мобилност да бъде единствен издател на превозни документи, което значи, че голяма част от приходите на метрото сега (особено след отпадане на талоните и картите на "Метрополитен") ще отиват към него през тикет системата.

Тази концепция реално е заложена още в условията на обществената поръчка от 2017 г. на ЦГМ и има смисъл заради идеята за интегриран градски транспорт. Проблемът обаче е в спорната репутация на ЦГМ и в това дали ще има прозрачност.

По време на днешното заседание общинският съветник Симеон Ставрев от ДБ поиска да бъде направен одит на системата на ЦГМ, както и на "Метрополитен", преди да се въведе новата тарифна политика, но с мнозинството на ГЕРБ-СДС и ВМРО предложението не се прие. То дори ядоса общинския съветник от ГЕРБ-СДС Прошко Прошков, който обясни, че това е "една от най-добрите тикет системи в света" и трябва да има един издател, защото "ЦГМ става гръбнака на нещо много важно - бъдещето на всеки град е мобилността като услуга".

"Имахте становище за единен издател, а вчера направихте огледална конференция, на която не присъстват експертите ви (бел. авт. - има се предвид транспортният експерт на ДБ Виктор Чаушев), сигурно засрамени. Внимавайте по коя пътека стъпвате!", заяви разпалено Прошков в реплика на предложението на Симеон Ставрев.

В дълбините на системата

"Този доклад е добър, но зад добрата фасада... се породиха съмнения, че всъщност сме напипали нишката на това, което виждаме днес в зала - включително заплахата "внимавайте по кой път вървите". ЦГМ е едно от най-непрозрачните звена, бивш шеф на "Паркинги и гаражи" беше убит с два куршума в главата, на друг му беше запален апартамента", коментира общинският съветник от "Демократична България" Иво Божков, който оприличи това, което става с ЦГМ на схема "Цеко 2" заради "един грък, който ще управлява софтуерно системата на софиянци".

София очаква 21 млн. лв. годишно повече приходи след въвеждането на новата тарифна политика, пише в мотивите към доклада

"Дали столичното "Капитан Андреево не се казва ЦГМ?", запита друг общински съветник от ДБ - Грети Стефанова.

Прошков обясни, че вече е имало предложение за одит по време на обсъждането в комисии, и то "много по-добро, много по-силно", като отдаде заслугата за това на "Спаси София" и Борис Бонев.

То обаче предвиждаше външният одит да се прави "по правила, разписани от ЦГМ", като самата процедура за одит също се изготви от ЦГМ. Друго условие беше одитът да се прави периодично - когато иска СОС, но вече след като новата тарифна политика е приета. Предложението на Ставрев от ДБ е за цялостен одит на двете системи - на ЦГМ и метрото, който да бъде възложен от кмета на София на направление "Дигитализация, иновации и икономическо развитие" и други, по преценка. Ставрев също подчерта, че става въпрос за външен одит.

Имам чувството, че не ме разбирате или се правите че не можете да ме разберете. Става въпрос за 200 млн лв на година. Не виждам какъв е проблемът да знаем, че решението, което взимаме, е правилно, чрез одит

Симеон Ставрев
Симеон Ставрев

общински съветник от ДБ

Самата Фандъкова в сряда обяви, че одит ще бъде направен. Но заявките на кмета винаги са под въпрос доколко наистина ще бъдат изпълнени и по какъв начин като подход.

"Идеята за одит се подкрепя от всички, това е най-голямата сертифицирана система в България. Да се подсказва, че има уж някакъв друг проблем, който да опорочи тарифната политика, е политическо мишкуване", заяви Прошков и в крайна сметка гласува "за" одита. Но мнозинството на ГЕРБ-СДС и ВМРО бяха "въздържали се" и така в крайна сметка предложението за одит не се прие.

Всяко едно приложение има бутон, с който се отваря двойно счетоводство. Нашата главна цел и притеснение е такава възможност да няма. Това е слонът в залата, който никой не иска да погледне и с който може да приемем с чисто сърце тази тарифна политика

Иво Божков
Иво Божков

общински съветник от ДБ

А самият доклад за новата тарифна политика се прие с гласовете отново на ГЕРБ и ВМРО, Борис Бонев и някои изключения от БСП и ДБ. В началото на дискусията представителите на политическите групи, гласували "за" похвалиха общите усилия и заявиха, че това е най-добрата тарифна политика за града. Към това мнение се присъедини и Борис Бонев.

"Не смятам, че има идеална тарифна политика, но това което се предлага днес е една добра тарифна политика, която най-сетне ще позволи тикет системата на Столична община да бъде използвана в пълния си капацитет - нещо, което хората чакат отдавна", каза независимият съветник.

Приложенията и супермаркетите да влязат

Идеята на новата (реално вече стара) електронна билетна система на София, за която преди три години започнаха да се изплащат 100 млн. лв. с ДДС (на месечни вноски за 8 години), беше преди всичко граждани да могат да си купуват бързо и удобно билети. Въпреки че имаха повече от година обаче, в нея така и не се включиха търговци и приложения (като банки, телекоми и др.), които да продават билетчета и карти. Това е странно, тъй като колкото повече търговци има, толкова по-добре ще е за фирмата "Компютърнет сървисиз", собственост на Димитриос.

В договора ѝ е записано, че получава 5.85% комисиона от всяка продажба на билетче, извършена през търговец. С включването на системата на метрото към тази на ЦГМ това би значело повече продажби и възможности. Последно наредбата за тарифната политика на София предвижда търговците да могат да продават и карти, ако Столичният общински съвет реши - което значи отново и процент за CNS, но условията пак ще определя общинският съвет. С промени по време на комисии (по първоначално предложение на ДБ, впоследствие внесено от Борис Бонев) е включено и условието за уникален идентификационен номер, предоставен от ЦГМ. Това значи, че всички продажби на търговците ще зависят от изградената от CNS тикет система.

Пред "Капитал" председателят на общинския съвет Георги Георгиев коментира, че очаква "в спешен порядък след приемане на тарифната политика да заработят алтернативните канали". Той обясни, че те ще са каси на големи супермаркети, вериги за плащания и т.н., както и дигитални канали, за да бъде зареждането на карти по-удобно.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    katia_1 avatar :-|
    Rational

    Тепърва ще гледаме циркове и приемане на промени, отдаване на терени, възлагане на поръчки, подписване на дългосрочни договори в последния момент.

    Както в централната власт, така и в местната, мафията ще се опита да се окопае за дълги години напред.

    Нередност?
  • 4
    evpetra avatar :-|
    evpetra

    Много е щедра общината към частните фирми, но сега ще ревне Топлофикация София да бъде спасена с пари от държавния бюджет.

    Нередност?
  • 5
    peter_griffin avatar :-|
    Peter_Griffin
    • + 1

    защо махнаха месечната карта за една линия тия дебили, оставка веднага на тия крадци

    Нередност?
Нов коментар