🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Как се роди "Екипът на София"

Новата гражданска организация има за цел да стартира диалог между партии и граждански формации, за да може управлението на София да бъде различно догодина

Арх. Любо Георгиев (вляво) и Жоро Пенчев
Арх. Любо Георгиев (вляво) и Жоро Пенчев
Арх. Любо Георгиев (вляво) и Жоро Пенчев    ©  Надежда Чипева
Арх. Любо Георгиев (вляво) и Жоро Пенчев    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Идеята за създаването на новата гражданска организация "Екипът на София" се заражда в края на 2021 г., малко след като арх. Любо Георгиев подава оставка като директор на "Софияплан". Причината - общинският съвет, благодарение на мнозинството на ГЕРБ и ВМРО, прехвърли на "Софияплан" задължението да изпълнява отговорностите на кмета и главния архитект.

С аргументи, че управляващите не изпълняват редицата стратегии, планове и решения, предлагани от предприятието, арх. Любо Георгиев, както и голяма част от служителите напуснаха. "Не мисля, че повечето от нас са се замисляли сериозно или дори и систематично в тази посока до края на миналата година. Решението на общинския съвет тогава и въобще пълната незаинтересованост и неразбиране на казуса още повече ни нахъса да не оставяме управлението на града на случаен принцип на хора, които просто не разбират какво правят. Или поне не го правят в обществен интерес в моите очи", казва арх. Любо Георгиев.

Самият екип се състои от хора, които имат опит в и с общината, хора от различни общински дирекции, които са напуснали, за да се присъединят, както и експерти от различни партии и движения.

"Хора от ПП сега, както и хора от ДБ, самите "Спаси София" са участвали в изработката на Визията. Така че това са може би естествените ни партньори, към които да се обърнем за да валидираме тази идея за обединение", казва Жоро Пенчев от "Екипът на София".

Акцентът на "Екипът на София" е върху експертизата, тъй като голяма част от членовете са работили по стратегии за София (като "Визия за София"), или "Програма за София", в които има подробни анализи за силните и слаби страни на града, както и предложения как може да се промени, и то в различни сфери.

В уебсайта на "Екипът на София" пък ще се разглеждат различни теми с решения на експертно ниво, представени в дълбочина, но все пак през призмата на ежедневното, за да са разбираеми за "обикновените хора". Такива са например темата за "Прохладна София" с фокус върху рисковете от "топлинните острови", адаптирането към климатичните промени, както и достъпните жилища, водите, транспортната система и др.

Три "счупени" от управлението на ГЕРБ неща, които "Екипът" иска да промени

Отговорите на арх. Георгиев и Жоро Пенчев

Първо, как работи системата - да си подредиш килера.

Второто е взаимодействието на тази система с външния свят и тук следваме една логика, която още от "Визия за София" изповядваме и популяризираме и прокламираме, а именно, че качеството на живот в града не зависи само от общинския бюджет и общинска администрация, ами от много други фактори извън тази община. И за да сме доволни от града си и да е той добър, то трябва да може общината да координира, да взаимодейства, да въвлича, да подтиква, а това е друг аспект: как общината получава, как слуша, как вижда, как оперира.

И от там нататък може да започнем с по-практичните аспекти, като транспортът и придвижването. Това е свързано с това как използваме пространството, както и с въздуха, както и с риска от нараняване или произшествия. Транспортът трябва да е по-добър, удобен и бърз. Някои квартали въобще не се обслужват от градски транспорт. В момента той е по-бавен от средно придвижване с кола. И трябва да има алтернативи: за велоалеи, тротинетки, ролери, ама истински - в мрежа, а не в псевдо начертани линии.

Това няма как да стане без ограничения, без да се сложи истинската цена на каране на кола към шофьорите. В момента е твърде евтино да се кара кола в София и съответно страничните ефекти по никакъв начин не се плащат от самите шофьори, ами от всички ни.