Защо наредбата на данъчните Н-18 извади търговци на протест

Бизнесът настоява да се изчистят всички спорни текстове, преди да започне да се прилага. НАП няма да удължава срока, изтичащ на 31 януари

Протестът пред Министерството на финансите в понеделник беше спонтанно организиран, а хората, които дойдоха, подчертаха, че той е граждански и не гонят политически цели
Протестът пред Министерството на финансите в понеделник беше спонтанно организиран, а хората, които дойдоха, подчертаха, че той е граждански и не гонят политически цели
Протестът пред Министерството на финансите в понеделник беше спонтанно организиран, а хората, които дойдоха, подчертаха, че той е граждански и не гонят политически цели    ©  Надежда Чипева
Протестът пред Министерството на финансите в понеделник беше спонтанно организиран, а хората, които дойдоха, подчертаха, че той е граждански и не гонят политически цели    ©  Надежда Чипева
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

Две години след като държавата промени изискванията към отчитането на оборотите на търговците с цел да се изсветли икономиката, бизнесът продължава да се лута из дебрите на вече печално известната Наредба Н-18. След многобройни срещи между Националната агенция за приходите (НАП) и браншови организации голяма част от бизнеса продължава да се чуди какво точно се иска от него. А срокът, в който стотици хиляди фирми, използващи софтуер за управление на продажбите (СУПТО), трябва да започнат да прилагат новите изисквания на наредбата, изтича в края на месеца.

Продължаващите неясноти около изискванията в нормативния акт няколко седмици преди да влезе в сила, подтикнаха десетки собственици на малки бизнеси да излязат на протест в понеделник вечер. Той беше организиран през социалните мрежи, а присъстващите заявиха, че протестът е граждански и няма политически цели.

Къде са проблемите

Според бизнеса основният проблем, с който се сблъскват всички, е неясни и противоречиви текстове в наредбата, както и казуси, които могат да доведат до различни тълкувания. Това според тях води до създаване на условия за корупция и чиновнически произвол.

"Имаме входирано запитване към НАП от 8 декември 2018 г., на което нямаме отговор. Когато имаме въпроси, не се отговаря, а като започнат проверките, ще има "ще се глобяваме". Това ще е сериозен проблем - дори много от договореностите в работни групи, които бяха създадени от НАП по темата, нямат стойността на нормативен акт. Как от приходната агенция ще гарантират, че при проверки след това практиката им ще е уеднаквена и че това, по което се е постигнало съгласие, ще се спазва", пита собственик на счетоводна къща. По негови оценки едва 30-40% от клиентите му ще посрещнат 31 януари със системи за управление на продажбите (СУПТО), които отговарят на новите изисквания.

Казусът на е-търговците

Отделен казус са електронните магазини. Поредните изменения на наредбата, които касаят работата им, все още са на етап обществено обсъждане и вероятно ще влязат в сила в края на месеца. Идеята им беше да разрешат казуса с издаването на касови бележки при направено картово плащане през сайта, като за онлайн магазините срокът да отговорят на наредбата е малко по-дълъг- до края на март. Но според бизнеса публикуваните за обществено обсъждане текстове пораждат нови въпроси.

"Искаме повече яснота и с малко по-малка скорост да се приемат тези изменения, за да може да имаме време да реагираме на тях. НАП казва - имахте две години. Да, но през цялото това време нямаше техническо решение за електронните търговци. Има сайтове, които работят със закупен от чужди разработчици софтуер, който не може да се променя без тяхно разрешение, а те отказват да го пренастроят така, че да отговаря на българската наредба. Нужни са ни поне още 4 месеца, говоря от гледна точка на малък търговец с онлайн магазин. За едрия бизнес е различно, там и проблемите са различни", казва собственик на малък електронен магазин. Тя посочва, че е дошла на протеста "от безсилие".

Според протестиращи бизнесът може да се дигитализира и да подава данните към НАП само когато има ясно дефинирани правила и санкции, без да има място за тълкувания. "Няма ясно становище какво е електронен магазин и какво е електронна платформа. Има софтуери, които управляват десетина електронни магазина. Тези софтуери използват една и съща база, но данните в нея може да са от магазини в няколко държави. За подобен казус от НАП излязоха със становище, че трябва да се раздели базата. Дали обаче сме разбрали правилно казуса и дали подходът ни на работа за клиента е правилен не знаем", посочва Иван, който е програмист.

Според него разработчиците на СУПТО имат готовност да отговорят на Н-18 дотолкова, доколкото са им одобрени софтуерите за ползване. "Оттам нататък никъде няма ситуация, в която за масово производство да се пусне нов софтуер и да не започнат проблемите. Не може софтуери, които са писани и надграждани с години и са пригаждани към различни бизнес модели, да се канонизират толкова бързо да спазват наредба Н-18. А ако стане, това ще е с много компромиси", допълва IT специалистът.

Според протестиращите проблемът с Н-18 е, че изначалният подход на НАП е бил сгрешен. "Не може да наложиш на бизнеса изисквания, преди да има разработен софтуер, който да им гарантира, че използвайки го, те ще ги спазят", казва собственик на сайт за продажби. Според него каквито и промени да се правят по наредбата сега, бизнесът ще има много малко време, за да реагира технически.

НАП: няма да има ново удължаване на сроковете

Междувременно от НАП заявиха, че срокът за търговците, използващи софтуер за управление на продажбите (СУПТО), няма да бъде удължаван. Според тях към момента има над 500 регистрирани софтуери за продажбите и процесът продължава интензивно. През декември обаче БСК представи резултатите от своята ежегодна анкета на за бизнес средата и очакванията на фирмите за предстоящата година, от която стана ясно, че 47% от компаниите посочват, че ще се откажат от използването на касов апарат заради Н-18.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    ART avatar :-@
    ART
    • + 26

    Най-после сравнително ясно обяснени проблемите с Наредба 18. Макар че те са далеч по дъбоки. В дъното ще видим глупави, високомерни, случайно попаднали във власта хора, които се упражняват в законотворчество на гърба на хиляди фирми. Без никаква мисъл какви ще са последствията.

    Тая тема е табу за повечето издания. Днес сутринта излезе материал отразяващ протеста във вестник Сега, който след няколко часа бе свален. В нито една телевизия тоя въпрос не се дискутира. Единствено тук и в Дневник излязоха материали. Но в Дневник веднага ги дръпнаха в дъбокото и трябва да ги търсиш с търсачката им.

    Моето мнение е, че това е бомба със закъснител. Ще избухне когато търговците и производителите разберат за какво става въпрос. Защото всъщност голямата част от тях даже не са чували за Наредба 18.

    Аз лично съм започнал процедура по прехвърляне на онлайн магазина ми в друга държава. Изчаквам само окончателните текстове за електронната търговия. Ако се запазят сегашните текстове ще си плащам данъците някъде другаде.

    Нередност?
  • 2
    mickmick avatar :-|
    mickmick
    • - 13
    • + 1

    До коментар [#1] от "rpd32585105":

    Колко данъци сте плащал? Да знаем колко ще загубим... ;)

    Нередност?
  • 3
    borodino avatar :-|
    borodino
    • + 12

    Ами само да погледнем таксите. За екстрата регистрираните приходи на ЕКАФП на мига да отиват някъде в НАП, за всеки касов трябва да се плати такса от 100 лв. Плащанията за софтуер, настройки и за самия апарат са отделно .
    Докога ще изтупват чувала?

    Нередност?
  • 4
    drilldo avatar :-|
    Георги Георгиев
    • - 4
    • + 13

    Такава голяма политическа воля за такива дреболии, а иначе, като има неотложна реформа - тя се бави с години!

    Нередност?
  • 5
    plf avatar :-|
    Plamen Florov
    • - 1
    • + 15

    До коментар [#1] от "rpd32585105":

    Наистина водата е много по-дълбока. Самат наредба и Прил.29 към нея е пример как не трябва да се прави нещо. Всеки казус - а те са хиляди влиза в тълкувателен режим. Дори самата дефиниция на СУПТО е толкова неясна и мъглява, че на НАП постоянно им се налага да е тълкуват.
    Всички тълкувания, схеми и допълнителни писания на сайта им нямат юридическа стойност и те си го признават, но така едиснвтено се опитват да подобрят нещо. От което кашата става само по-гъста.
    Проекта е под нивото на ТНТМ.
    Отделна сага е процеса на одобряване. Поради факта, че наредбата няма ясно дефинирани термини, и приложението много недомислено (както междувпрочем и архитектурата която се опитват да наложат) самоте одобряващи екипи често работят на метода..

    Нередност?
  • 6
    plf avatar :-|
    Plamen Florov
    • - 1
    • + 12

    Това което е по-опасното е, че след влизането в действие ще се затъне в тресавище от неразбории. Самите НАП заявяват, че дори одобрените софтуери ще ги дерегистрират при установяване на проблеми в работата (тук регистрацията е на ниво версия). В резултат се включва т.н. ядрена опция - в деня в който софтуера бъде дерегистриран всчики негови ползватели (а те могат да са стотици и хиляди фирми) стават нарушители и трябва да си сменят софтуера СУПТО. Това за малък бизнес е относително лека задача, докато за по-серизони бизнеси ще изисква поне няколко седмици процедури. Ще се заформят дела насрещни искове - клиент срещу призводител на СУПТО, Приоизводтел на СУПТО срещу НАП ...

    Нередност?
  • 7
    plf avatar :-|
    Plamen Florov
    • + 10

    Ето колко промени има по нея:
    Издадена от министъра на финансите
    Обн. ДВ. бр.106 от 27 Декември 2006г., изм. ДВ. бр.7 от 23 Януари 2007г.,
    изм. ДВ. бр.79 от 2 Октомври 2007г., изм. ДВ. бр.77 от 29 Септември 2009г., изм.
    ДВ. бр.49 от 29 Юни 2010г., изм. ДВ. бр.48 от 24 Юни 2011г., изм. ДВ. бр.64 от 19
    Август 2011г., изм. ДВ. бр.7 от 24 Януари 2012г., изм. и доп. ДВ. бр.27 от 3 Април
    2012г., изм. и доп. ДВ. бр.54 от 17 Юли 2012г., доп. ДВ. бр.78 от 12 Октомври
    2012г., изм. и доп. ДВ. бр.102 от 21 Декември 2012г., изм. и доп. ДВ. бр.40 от 30
    Април 2013г., изм. ДВ. бр.93 от 25 Октомври 2013г., изм. и доп. ДВ. бр.111 от 27
    Декември 2013г., доп. ДВ. бр.14 от 20 Февруари 2015г., изм. ДВ. бр.44 от 16 Юни
    2015г., изм. и доп. ДВ. бр.49 от 30 Юни 2015г., доп. ДВ. бр.54 от 17 Юли 2015г.,
    изм. ДВ. бр.66 от 28 Август 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.83 от 27 Октомври 2015г.,
    доп. ДВ. бр.84 от 30 Октомври 2015г., изм. и доп. ДВ. бр.44 от 2 Юни 2017г., изм. и
    доп. ДВ. бр.76 от 19 Септември 2017г., изм. и доп. ДВ. бр.80 от 28 Септември
    2018г., изм. и доп. ДВ. бр.10 от 1 Февруари 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.26 от 29
    Март 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.52 от 2 Юли 2019г., изм. и доп. ДВ. бр.75 от 24
    Септември 2019г.
    Като в момента тече процедура по обществено обсъждане, която ще доведе до нови промени.

    Нередност?
  • 8
    mto avatar :-|
    mto
    • + 10

    Промените в Н18 водят до скрита държавна помощ за определени компании - визирам при куриерските фирми - тя директно изхвърли от пазара тези без лиценз за ППП, с което намалява конкуренцията. При фирмите произвеждащи бизнес софтуер също има странно подготвени...

    Нередност?
  • 10
    cobanmaala avatar :-|
    чобанмахала
    • + 6

    Да считаш че една таблица на Ексел е Супто/ система за управление на продажбите в търговския обект/ е идиотия, откъдето и да я погледнеш. Дребен търговец от където и да е, но основно от провинцията, където няма и платежоспособни потребители, ползва примерно една програмка за фактуриране/ която, на всичкото и отгоре е безплатна/ трябва сега да я свързва с касовия апарат Защото била СУПТО/ можела да прави сбор?. А това са разходи. Приходи няма, но държавата му създава разходи. Ако пък е решил да направи и онлайн-магазин, където вади някакъв лев с програмка, примерно, Уърд прес, която също е безплатна, вече задължително трябва да има СУПТО- демек да е свързал програмката/безплатната, с онлайн-магазина/който също е безплатен/ с касовия апарат. Как да свържеш тоя софтуер с оня- международния при това безплатен? Освен това, тоя онлайн магазин е само форма за заявка. Но и той бил СУПТО. Хората се обаждат да добавят нещо, нещо го няма в малкото магазинче и нещата се променят до крайната заявка и изпращане. Но НАП не ги интересува. Тази наредба може и да устройва големите, защото много от малките няма да им се пречкат, но тя само утежнява и без това тежката икономическа ситуация за дребния бизнес. Питах аз преди време във фейсбук едни дето бяха на преговорите с НАП защо използват това съкращение СУПТО, когато говорят за онлайн-магазините, които са само заявка и нищо повече. С какъв акъл въобще го приравняват със система за управление на продажбите, а те ме изхвърлиха от групата.

    Нередност?
Нов коментар