Външната търговия започва леко да се подобрява през юни

Полугодието завършва с 8% спад на продажбите на български стоки в чужбина

Спадът на продажбите на български стоки в трети страни през първите шест месеца на годината идва почти изцяло от по-слаб износ на горива, а лек ръст има от селското стопанство.
Спадът на продажбите на български стоки в трети страни през първите шест месеца на годината идва почти изцяло от по-слаб износ на горива, а лек ръст има от селското стопанство.
Спадът на продажбите на български стоки в трети страни през първите шест месеца на годината идва почти изцяло от по-слаб износ на горива, а лек ръст има от селското стопанство.    ©  Цветелина Белутова
Спадът на продажбите на български стоки в трети страни през първите шест месеца на годината идва почти изцяло от по-слаб износ на горива, а лек ръст има от селското стопанство.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Ритейл Ритейл

Всяка седмица получавайте най-важното и интересно от ритейл сектора във вашата поща

След два поредни месеца двуцифрен спад пазарът за български стоки в чужбина, изглежда, започва да се подобрява. През юни българският износ продължава да намалява, но с по-слаб темп - 7.2% на годишна база, в сравнение с -21.4% месец по-рано. Лекото подобрение идва от европейския пазар, където продажбите на български стоки през юни намаляват едва с 0.9% спрямо същия период на 2019 г. Понижението на износа към трети страни обаче все още е значително.

Така през първото полугодие българският експорт намалява с 8% на годишна база - до малко над 26 млрд. лв., при 28.3 млрд. лв. през периода януари-юни 2019 г. Вносът също намалява - с 11.7% до 28.2 млрд. лв., но търговското салдо остава отрицателно.

Средата на 2020 г.

Засега подробна разбивка на външната търговия към средата на годината е достъпна единствено за трети страни, а за ЕС ще бъде публикувана след месец.

Според националната статистика спадът на продажбите на български стоки в трети страни през първите шест месеца на годината идва почти изцяло от по-слаб износ на горива - намалението е с 52% до 859 млн. лв. към юни на годишна база. Спадът на продажбите е видим на почти всички големи пазари за горива от България - Турция (с 60% надолу), Тунис (с 64%), Египет (с 64%), Сърбия (със 70%). Понижението се дължи както на по-ниската цена на петрола на международните пазари, така и на 30% намаление на продаваните в чужбина количества. Спад е видим и при продажбите на електроника и електротехника - от 860 млн. лв. към средата на миналата година до 719 млн. през тази година.

От друга страна, плюс идва от селското стопанство. Износът на пшеница към държави извън ЕС нараства с 61% спрямо миналата година до 344.6 млн. лв. Продажбите на царевица също се повишават значително - от малко над 67 млн. лв. към юни 2019 г. до 174.5 млн. към края на първото полугодие на 2020 г. Стимул за износа идва и от по-силни продажби на мед и медни стоки. През последните месеци най-големият пазар за цветния метал - Китай, се пробужда след замразяването на индустриалната активност в началото на годината. Продажбите на мед и стоки от цветния метал от България към Китай нарастват със 7.9% до 585 млн. лв. през периода януари-юни тази година спрямо миналата. Увеличение е видимо и по отношение на експорта към Турция - със 78.5% до 330 млн. лв. към юни, макар че сумата на продажбите намалява през второто тримесечие спрямо първото в резултат на корона кризата.

Продажбите в ЕС през май

Макар че предварителните данни показват, че през юни българският износ към ЕС се приближава до миналогодишния си обем, през май понижението на експорта на годишна база все още е двуцифрено.

И тук водещ е спадът на продажбите на горива - с 86% до едва 31.6 млн. лв. през май спрямо същия месец на 2019 г., показват данните на НСИ. Самите количества намаляват с повече от две трети на годишна база. По-притеснително обаче е понижението на експорта на стоки с по-висока добавена стойност - машини (с 31%), електроника и електротехника (с 35%). Сумата на продажбите от двете най-големи групи през май достига 512 млн. лв., докато година по-рано беше 766.6 млн. лв. Износът на автомобилни компоненти също намалява, но пък продажбите на електрически велосипеди продължават да нарастват въпреки кризата.

От друга страна, и тук някои групи стоки отбелязват ръст. Като например продажбите на мед и изделия от мед - със 73% до 204 млн. лв. през май. Стимул идва и от необичайна група - продажбите на стоки от "Други конфекционирани текстилни артикули" нарастват с 523% на годишна база до 68.6 млн. лв. Разбивката не показва ясно от коя стока точно идва увеличението, но в групата влизат текстилни материали, използвани в хирургически процедури - което вероятно означава маски и други предпазни средства.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    m_vladimirov avatar :-P
    Miroslav Vladimirov

    ЧУДО:Капитал видяха нещо положително. Не е на добре :)

    Нередност?
  • 2
    sfasaf avatar :-|
    sfasaf
    • + 2

    До коментар [#1] от "Miroslav Vladimirov":

    Капитал е единствената медия, която не ни бомбандира с новини за катастрофи и кражби, а залага на положителни истории и примери. Абсолютно некоректно е точно по техен адрес да говорите така.

    Българския бизнес изнася въпреки властта и Бойко, което е всъщност повода за мнението ви. Лично Бойко, ДПС и бухалката Гешев тръгнаха да разсипват успешния регионален бизнес на Монбат, придобил няколко чуждестранни предприятия и планиращ да строи нов завод във Враца.

    Можете само да си представите какъв ефект има цялостната грабителска политика на управляващите върху износа. Със сигурност не е положителен.

    Нередност?
Нов коментар