🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

1.5 млн. лв. е най-изгодната цена за проектиране на магистрала до Северна Македония

Отворени са ценовите оферти на 11-те кандидата в търга на АПИ за идеен проект за АМ "Гюешево - Дупница"

Изграждането на магистрала до Северна Македония е отлаган проект, който обаче има значение и като трансевропейски маршрут
Изграждането на магистрала до Северна Македония е отлаган проект, който обаче има значение и като трансевропейски маршрут
Изграждането на магистрала до Северна Македония е отлаган проект, който обаче има значение и като трансевропейски маршрут    ©  Цветелина Белутова
Изграждането на магистрала до Северна Македония е отлаган проект, който обаче има значение и като трансевропейски маршрут    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Докато България и Северна Македония продължават да спорят за политика и история, проблемът с инфраструктурата остава на заден план. Но малки стъпки се правят - през август миналата година от Агенция "Пътна инфраструктура" обявиха обществена поръчка за избор на изпълнител за изработването на идеен и технически проект с подробен устройствен план за изграждането на автомагистрала "Гюешево - Дупница".

Поръчката e на стойност 3.1 млн. лв. без ДДС, а до 15 септември 2022 кандидатите можеха да подават своите предложения. Тази седмица бяха отворени офертите и офертата с най-ниска цена, която е почти наполовина на прогнозната стойност, е предложило обединението "Ий Кей Джей - Виа - Ей Джей", в което влизат "Ий Кей Джей България кънсълтинг енджиниърс", "Виа про инженеринг" и "Ей джей консулт". Тяхната оферта е за 1.54 млн. лв., а при подписване на договор обединението ще трябва да изготви идеен проект за 150 дни.

Трасето е бърза връзка между автомагистрала "Струма" и границата с Република Северна Македония. То е и част от трансевропейския "Ориент - Източно-Средиземноморски" Коридор №8, който трябва да свърже Черно с Адриатическо море. С изпълнението на поръчката във фаза идеен проект ще бъдат разгледани варианти с проектна скорост 120 км/ч и габарит Г27. След това ще се пристъпи към провеждане на съответните екологични процедури, а след ОВОС ще може да се премине към разработването на техническия проект за одобреното трасе, включително и проект за Подробен устройствен план. Всичко това означава, че сме поне на няколко години от реалното започване на строителството.

Кои са кандидатите

Точно шест месеца време отне на оценителната комисия, за да отвори ценовите предложения на 11-те кандидата, подали оферта.

Критерият на възлагане е "най-ниска цена". Участниците са общо 10, като най-високата предложена цена от 2.9 млн. лв. е на обединение ДЗЗД "Трафик холдинг Варна", в което участници са "Трафик холдинг" и "ДеНиДи". Всички останали кандидати - "Аве консулт", ДЗЗД "Трансконсулт енергопроект" ("Трансконсулт-22" и "Свеко енергопорект"), "Пътпроект 2000", "Пътпроект", ДЗЗД "Трафик холдинг Варна", "Инжконсултпроект" - са с оферти над 2.4 млн. лв. За двама няма посочена стойност на ценова оферта.

Какво ще се проектира

Идеята е магистралата да започва от Дупница с пътен възел, който да я свърже със "Струма". После трасето ще минава на запад, като част от него ще дублира сегашните пътища Дупница - Кюстендил и Кюстендил - Гюешево.

Очаква се магистралата да е около 62 км. Това всъщност е подобрен вариант, защото участъкът преди беше предвиден като скоростен път.

Финансирането на поръчката е от бюджета на АПИ, а за изграждането на магистралата ще трябва да се предвидят средства от държавния бюджет, както и да се търси вариант на европейско финансиране или отдаване на концесия.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uzy39646887 avatar :-|
    uzy39646887
    • + 1

    Безсмислен проект в близките 1-2 десетилетия, имайки предвид и слабия трафик. След Гюешево нито има, нито се планира магистрала. Много по-адекватно е да свържем АМ Струма с РСМ през Благоевград-Делчево, като така ще ни излезе 3-4 пъти по-малко за изграждане. От Скопие до Щип вече има нова магистрала, както и нов скоростен път Щип-Кочани. Македонците само трябва да го продължат към Делчево и границата с едни 50 км. Нека двете държави се разберат за по-добро използване на съществуващата транспортна инфраструктура, вместо да хвърлят пари в излишни проекти. Разстоянието Дупница-Скопие през Благоевград ще излезе с под 20 км по-дълго спрямо Кюстендил, но влизаш в центъра на РСМ и ще е по-удобно до всички други точки на страната.
    А в бъдеще, когато РСМ влезе в ЕС и трафикът се увеличи, може да се помисли и за директна магистрала София-Скопие през Радомир и Кюстендил.

    Нередност?
  • 2
    western_ avatar :-|
    western_

    Хич не ни трябва

    Нередност?
Нов коментар