От големите проекти до 2026 г. ще е готова само магистралата до Сърбия

Според нова карта на регионалното министерство повечето основни инфраструктурни проекти ще приключат до 2030 година

Интерактивна карта ще показва развитието на транспортната инфраструктура до 2040 година
Интерактивна карта ще показва развитието на транспортната инфраструктура до 2040 година
Интерактивна карта ще показва развитието на транспортната инфраструктура до 2040 година
Интерактивна карта ще показва развитието на транспортната инфраструктура до 2040 година
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

До края на мандата на това правителство от големите инфраструктурни проекти най-вероятно ще бъде завършена единствено магистралата до сръбска граница. Повечето големи проекти - жп връзката София - Бургас, магистрала "Хемус", магистрала "Струма", "Черно море", пътят Русе - Велико Търново, както и изграждането на тунелите под Шипка и Петрохан трябва да свършат поне до 2030 година.

Това твърди регионалното министерство в нова интерактивна карта, която беше пусната днес и съдържа в себе си информация за напредъка по повечето големи инфраструктурни проекти.

Картата обхваща основните пътни артерии, жп линии, интермодални терминали, летища, пристанища, вътрешни водни пътища, нови мостове и тунели. В нея са визуализирани плановете на държавата, като основният фокус е върху проекти по общоевропейските TEN-T мрежи, т.е. коридорите, през които България се свързва с другите страни от региона и Европа.

Освен тези, които се очаква да бъдат завършени до 2030 г., на картата са нанесени и стратегически обекти, които се очаква да бъдат пуснати в експлоатация в следващото десетилетие - до 2040 г.

Бързи, смели, сръчни

От картата става ясно, че ще бъде завършена и пусната в експлоатация цялата автомагистрала "Европа" от граничния пункт Калотина до София. Там остават 16 километра, за които беше подписан договор за 222 млн. лв. с ГБС през януари, но строителство също не е почнало, защото няма надзор.

Според МРРБ в периода 2022 - 2025 г. трябва да завърши изграждането на участъка от Благоевград до Крупник на автомагистрала "Струма" и трасето между Боаза и Павликени на автомагистрала "Хемус".

Отчуждителните процедури по "Хемус", както вероятно и фактът, че голяма част от парите бяха раздадени предварително под формата на договори на "Автомагистрали", няма да помогнат особено за бързото завършване на лотовете там.

От трите първото и последното изглеждат най-възможно да завършат в обявения срок, докато за "Хемус" 2025 г. е твърде оптимистичен срок (но пък е в мандата на сегашното правителство).

С най-кратък срок за приключване - до 2025 г. са също така модернизациите по отсечките Видин - Монтана и Враца - Ботевград от скоростното трасе между Видин и Ботевград. През 2019 г. работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел "Макреш", с обща дължина 62.4 км. През май 2021 година стартираха строителните дейности в още два участъка - от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела". Срокът за изпълнение на тези близо 88 км по договор е краят на 2023 г.

Целият път до Видин, с отсечката между Враца и Монтана, също ще е готов след 2026 г.

Мостове, влакове, тунели и пристанища: нищо преди 2026 г.

Екологичните спорове около Кресна по "Струма" тепърва ще търсят разрешение - екоминистерството трябва да предложи, а ЕК да одобри вариант за преминаване през дефилето, който да не нарушава еконормите, да е одобрен от местните общности и да може да бъде завършен в срок и срещу парите, които има. Това вероятно седи в основата на факта, че магистралата до Гърция няма да бъде завършена преди периода 2026 - 2030 г.

Жп връзката с Гърция пък няма никакви изгледи да завърши преди края на десетилетието, се казва в бележките към картата. Същото се отнася до основната жп артерия в страната, модернизирана вече над 13 години - София - Бургас. Тя няма да свърши преди 2028 г., призна преди време транспортното министерство, а сега това се официализира в картата.

На картата са представени и стратегическите инфраструктурни проекти във фаза подготовка за предпроектно проучване. Там са отбелязани щедро обещаните четири нови моста на река Дунав - при Оряхово, Никопол, Свищов и Силистра. Никой от тях не е отбелязан преди 2030 г. за разлика от нов мост при Русе, който е отбелязан за периода 2026 - 2030 г.

При тунелите под Стара планина ситуацията е подобна. След като отхвърли готовия проект за тунел под "Шипка", министерството на Гроздан Караджов сега казва в картата, че най-ранният срок за построяването му ще е в периода 2026 - 2030 г. Същата е ситуацията с другите два планирани тунела - при Петрохан и на магистрала "Черно море". Има нанесен и нов, четвърти тунел - при с. Вонеща вода, съчетано с модернизирането на пътя Велико Търново - Димитровград през Прохода на Републиката. Той няма дори предпроектно проучване, така че ще е за след 2030 г.

В този период се очаква и модернизиране на инфраструктурата и подобряване на условията за работа на пристанищата Видин, Лом, Русе и Силистра на река Дунав, както и черноморските Варна и Бургас. Според картата работата по тях ще продължи и в периода от 2026 година.

3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    bsl33646747 avatar :-|
    bsl33646747

    По-добре да не пипат нищо, толкова са неориентирани горките. Картата го потвърждава.

    Нередност?
  • 2
    ajsayder avatar :-|
    sim4o
    • + 2

    Не видях тунелите под Стара планина и мостовете на Дунав .. ?
    А твърдо бяха обещани ??

    Нередност?
  • 3
    sfasaf avatar :-(
    sfasaf

    Това е признание за безсилие! Да - трябва да се изготвят строителни книжа, да се проектира... 2026 г. кой ще е на власт? Ако това правителство мисли, че някой ще ги чака дотогава, греши.

    Каквото трябва да се случи, за да тръгнат тези проекти - трябва вече да се е случило, за вчера. Не се чува нищо за обществени поръчки за проектиране на тези обекти, защо?!

    Нередност?
Нов коментар