От големите проекти до 2026 г. ще е готова само магистралата до Сърбия
Според нова карта на регионалното министерство повечето основни инфраструктурни проекти ще приключат до 2030 година
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
До края на мандата на това правителство от големите инфраструктурни проекти най-вероятно ще бъде завършена единствено магистралата до сръбска граница. Повечето големи проекти - жп връзката София - Бургас, магистрала "Хемус", магистрала "Струма", "Черно море", пътят Русе - Велико Търново, както и изграждането на тунелите под Шипка и Петрохан трябва да свършат поне до 2030 година.
Това твърди регионалното министерство в нова интерактивна карта, която беше пусната днес и съдържа в себе си информация за напредъка по повечето големи инфраструктурни проекти.
Картата обхваща основните пътни артерии, жп линии, интермодални терминали, летища, пристанища, вътрешни водни пътища, нови мостове и тунели. В нея са визуализирани плановете на държавата, като основният фокус е върху проекти по общоевропейските TEN-T мрежи, т.е. коридорите, през които България се свързва с другите страни от региона и Европа.
Освен тези, които се очаква да бъдат завършени до 2030 г., на картата са нанесени и стратегически обекти, които се очаква да бъдат пуснати в експлоатация в следващото десетилетие - до 2040 г.
Бързи, смели, сръчни
От картата става ясно, че ще бъде завършена и пусната в експлоатация цялата автомагистрала "Европа" от граничния пункт Калотина до София. Там остават 16 километра, за които беше подписан договор за 222 млн. лв. с ГБС през януари, но строителство също не е почнало, защото няма надзор.
Според МРРБ в периода 2022 - 2025 г. трябва да завърши изграждането на участъка от Благоевград до Крупник на автомагистрала "Струма" и трасето между Боаза и Павликени на автомагистрала "Хемус".
Отчуждителните процедури по "Хемус", както вероятно и фактът, че голяма част от парите бяха раздадени предварително под формата на договори на "Автомагистрали", няма да помогнат особено за бързото завършване на лотовете там.
От трите първото и последното изглеждат най-възможно да завършат в обявения срок, докато за "Хемус" 2025 г. е твърде оптимистичен срок (но пък е в мандата на сегашното правителство).
С най-кратък срок за приключване - до 2025 г. са също така модернизациите по отсечките Видин - Монтана и Враца - Ботевград от скоростното трасе между Видин и Ботевград. През 2019 г. работата започна от едни от най-сложните отсечки - Мездра - Ботевград и Видин - пътен възел "Макреш", с обща дължина 62.4 км. През май 2021 година стартираха строителните дейности в още два участъка - от пътен възел "Макреш" до пътен възел "Бела". Срокът за изпълнение на тези близо 88 км по договор е краят на 2023 г.
Целият път до Видин, с отсечката между Враца и Монтана, също ще е готов след 2026 г.
Мостове, влакове, тунели и пристанища: нищо преди 2026 г.
Екологичните спорове около Кресна по "Струма" тепърва ще търсят разрешение - екоминистерството трябва да предложи, а ЕК да одобри вариант за преминаване през дефилето, който да не нарушава еконормите, да е одобрен от местните общности и да може да бъде завършен в срок и срещу парите, които има. Това вероятно седи в основата на факта, че магистралата до Гърция няма да бъде завършена преди периода 2026 - 2030 г.
Жп връзката с Гърция пък няма никакви изгледи да завърши преди края на десетилетието, се казва в бележките към картата. Същото се отнася до основната жп артерия в страната, модернизирана вече над 13 години - София - Бургас. Тя няма да свърши преди 2028 г., призна преди време транспортното министерство, а сега това се официализира в картата.
На картата са представени и стратегическите инфраструктурни проекти във фаза подготовка за предпроектно проучване. Там са отбелязани щедро обещаните четири нови моста на река Дунав - при Оряхово, Никопол, Свищов и Силистра. Никой от тях не е отбелязан преди 2030 г. за разлика от нов мост при Русе, който е отбелязан за периода 2026 - 2030 г.
При тунелите под Стара планина ситуацията е подобна. След като отхвърли готовия проект за тунел под "Шипка", министерството на Гроздан Караджов сега казва в картата, че най-ранният срок за построяването му ще е в периода 2026 - 2030 г. Същата е ситуацията с другите два планирани тунела - при Петрохан и на магистрала "Черно море". Има нанесен и нов, четвърти тунел - при с. Вонеща вода, съчетано с модернизирането на пътя Велико Търново - Димитровград през Прохода на Републиката. Той няма дори предпроектно проучване, така че ще е за след 2030 г.
В този период се очаква и модернизиране на инфраструктурата и подобряване на условията за работа на пристанищата Видин, Лом, Русе и Силистра на река Дунав, както и черноморските Варна и Бургас. Според картата работата по тях ще продължи и в периода от 2026 година.
3 коментара
По-добре да не пипат нищо, толкова са неориентирани горките. Картата го потвърждава.
Не видях тунелите под Стара планина и мостовете на Дунав .. ?
А твърдо бяха обещани ??
Това е признание за безсилие! Да - трябва да се изготвят строителни книжа, да се проектира... 2026 г. кой ще е на власт? Ако това правителство мисли, че някой ще ги чака дотогава, греши.
Каквото трябва да се случи, за да тръгнат тези проекти - трябва вече да се е случило, за вчера. Не се чува нищо за обществени поръчки за проектиране на тези обекти, защо?!
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.