София може да даде на един оператор поддръжката на подземните комуникации

Целта е да се избегнат инциденти с шахтите. Засега се поставят датчици, които сигнализират при отварянето им

Ако законът беше спазен, павилионът на "Гешов" и захранването към него въобще не трябваше да са факт
Ако законът беше спазен, павилионът на "Гешов" и захранването към него въобще не трябваше да са факт
Ако законът беше спазен, павилионът на "Гешов" и захранването към него въобще не трябваше да са факт    ©  Георги Кожухаров
Ако законът беше спазен, павилионът на "Гешов" и захранването към него въобще не трябваше да са факт    ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

На 14 февруари се навършва година, откакто 16-годишно момче почина от токов удар, докато чакаше на светофар на столичния бул. "Академик Иван Гешов". Вследствие на този инцидент се случиха няколко неща: не беше поета отговорност, но Софийската община започна ударна проверка на павилиони. Председателят на общинския съвет Георги Георгиев предложи нови правила за тях. ДНСК и София влязоха в разпра, след като държавният надзор извади документи, според които общината е нямала разрешително за реконструкцията на булеварда, и започна проверка.

А от лятото на 2021 г. дирекция "Управление и анализ на трафика" към общината започна да поставя датчици върху шахтите, които сигнализират, ако някой се опита да ги отваря. Сега има и по-голяма идея - цялата мрежа от подземни комуникации да се даде за управление на един оператор, който да я поддържа, експлоатира и да я обезопасява, каза пред "Капитал" директорът на центъра за управление на трафика инж. Димитър Петров.

Принципно това би помогнало на общината, която не е наясно какво минава под земята и няма кадастър на собствеността на шахтите. Това води до разпокъсана отговорност и оттук насетне до пълен хаос, в случай че някой реши да прокарва незаконни кабели отдолу.

Един оператор за цялата канална мрежа

Целта е управлението на комуникациите под земята да носи и приходи и да се промени моделът, действащ сега - поддръжката е изключително трудна и представлява само разходи за всеки един администратор.

"Логиката е това да се изкара като пазарен дивидент - да кажем, един телекомуникационен оператор да използва каналната мрежа и за своите трасета. Като я използва, тя ще генерира съответно някакъв приход за него и чрез този приход той ще има задължението да я поддържа в добро състояние и да контролира достъпа", коментира инж. Димитър Петров.

Логиката е, че една частна компания би имала интерес да експлоатира тази инфраструктура и инвестира част от приходите в безопасността ѝ, затова не би искала да допуска някой до шахтите.

Това обаче е доста тромава процедура заради големия обем и необходимостта от изследване на състоянието на мрежата. И е трудно за всеки, твърди инж. Петров, който казва, че само един телекомуникационен оператор в страната ("Виваком") е успял да защити цялата си мрежа, като това му е отнело повече от 15 години - започнал е в далечната 1997 г. Затова и идеята за София остава в далечното бъдеще и на първо място се поставят нови датчици за защита.

Как работят датчиците

Те се поставят по договора на общината с консорциума "Трафик мениджмънт София" за поддръжката на светофарите в София, който е на стойност 13.8 млн. лв. Към поръчката обаче не е сключено допълнително споразумение за доставката им.

Засега датчици са монтирани на близо 200 шахти - първите сто са поставени тестово на шахтите на светофарните уредби, а после е било възложено поставянето на оборудването на още 100.

"Това включва почистване на цялата шахта, укрепването ѝ, слагането на датчик в самата шахта и един защитен капак под горния капак, който се вижда. Този защитен капак има за цел да предотврати ситуации като тази на "Гешов". Той е допълнителен и не е проводник на електричество (диелектрик). В момента в който се вдигне първият капак, датчикът се задейства и никой не може да отвори втория капак, защото е заключен", обяснява инж. Петров. А ако някой се опита да го разбие, дотогава ще дойде екип на общината, за да провери какво се случва.

По думите на Петров процесът е трудоемък, защото има съществуващи кабели в повечето шахти и много често не се знае чии са.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    lob18635382 avatar :-@
    пРезидента!
    • + 6

    Логиката е, че държавата готви нов монопол за едни "наши читави хора", който неминуемо ще умъртви или подчини конкуренцията и ще изстреля в небето цената на интернет услугите!

    Нередност?
  • 5
    hnv37634910 avatar :-|
    hnv37634910

    До коментар [#1] от "Гражданин":

    Малък детайл-не дърцавата, а столична община.

    Нередност?
Нов коментар