Андреас Бошен: България може да получи финансиране за нов мост над Дунав

През септември може да се кандидатства и за военна мобилност, според доскорошния ръководител на Европейска агенция за климат, инфраструктура и околна среда

"Искаме да направим мост, който работи и който може да се използва и от двете страни. Така че, ако проектът се определя като трансгранично сътрудничество, има ангажимент от двете държави и ако е част от европейската транспортна карта, можете да кандидатствате. Отваряме нов кол през септември, така че който отговаря за този проект, да може да кандидатства"
"Искаме да направим мост, който работи и който може да се използва и от двете страни. Така че, ако проектът се определя като трансгранично сътрудничество, има ангажимент от двете държави и ако е част от европейската транспортна карта, можете да кандидатствате. Отваряме нов кол през септември, така че който отговаря за този проект, да може да кандидатства"
"Искаме да направим мост, който работи и който може да се използва и от двете страни. Така че, ако проектът се определя като трансгранично сътрудничество, има ангажимент от двете държави и ако е част от европейската транспортна карта, можете да кандидатствате. Отваряме нов кол през септември, така че който отговаря за този проект, да може да кандидатства"    ©  Личен архив
"Искаме да направим мост, който работи и който може да се използва и от двете страни. Така че, ако проектът се определя като трансгранично сътрудничество, има ангажимент от двете държави и ако е част от европейската транспортна карта, можете да кандидатствате. Отваряме нов кол през септември, така че който отговаря за този проект, да може да кандидатства"    ©  Личен архив
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Темата накратко
  • "В Европа се търсят качествени трансгранични проекти."
  • "Трябва да знаете какво искате да правите и да има политическа ангажираност към този проект."
  • "Отваряме нов кол за финансиране на трансгранична инфраструктура през септември."

Визитка

Андреас Бошен доскоро ръководеше звеното за Устойчива свързаност и инвестиции в CINEA (Европейска изпълнителна агенция за климата, инфраструктурата и околната среда). Агенцията помага в управлението на инфраструктурни проекти, финансирани от Механизма за свързване на Европа (CEF).

Между 2021 г. и 2027 г. CINEA ще управлява 25.8 млрд. евро в подкрепа на проекти за транспортна инфраструктура в целия ЕС и извън него. От тях почти половината, или общо 11.3 млрд. евро, ще бъдат заделени за страните, отговарящи на условията за получаване на подкрепа от Кохезионния фонд, каквато е и България.

През CEF може да се финансира и изграждането на военна инфраструктура. По тази програма много държави вече получиха финансиране за изграждане на жп линии. България е кандидатствала за финансиране за изграждане на логистичен център в Русе, жп отсечки и други. От началото на юли Бошен е начело на SESAR 3 JU. Ролята на институцията е модернизиране на управлението на въздушното движение.

Каква е програмата на Механизма за свързване на Европа за останалата част от годината?

Механизмът за свързване на Европа е много голяма програма на ЕС за инфраструктурата и областите на транспорта, енергетиката и цифровите технологии. Имаме много добри резултати в работата с държавите членки и с инфраструктурни оператори, независимо дали става въпрос за електричество, газ, железопътен транспорт, управление на въздушното движение. Работим и по някои проекти за вътрешни водни пътища, за морски пристанища.

Инфраструктурата е скъпа. По-специално железопътният транспорт е много скъп, така че имаме огромни инвестиции в тази посока.

България е кохезионна страна, така че обикновено получавате 85% съфинансиране от Европейския съюз, а доплащането от ваша страна е само 15%. Каквито и проекти да разглеждаме, фокусът е добавената стойност за ЕС: да е инфраструктура, която свързва европейските региони, европейските граждани, европейските компании и приобщава вашата страна, която е малко периферна като географско местоположение, без това да ви обижда.

Но идеята е да ви позволим да се свържете по-добре, да речем, със сърцето на Европа. Има транспортни коридори, които пресичат няколко държави членки и това е основният фокус до 2030 г. - създаване и функциониране на основна мрежа от транспортна инфраструктура, осигуряваща интелигентна и устойчива мобилност на нашите граждани.

Как България се представя в сравнение с останалите държави?

Добре. Много страни имат едни и същи проблем - подготовка на добри проекти. Трябва да знаете какво искате да правите, да има политическа ангажираност към този проект - ние трябва да сме сигурни, че той има подкрепата на държавата. Защото много от тези проекти продължават по 5-10 години. Имате нужда от инженери, от правилните хора, които знаят как да управляват проект и след това са разрешителните - за опазване на околната среда, разрешителни за строеж, придобиване на земя и след това, разбира се, става дума и за обществени поръчки. Да са спазени правилата за обществени поръчки трябват хора, които знаят как да възложат и структурират тези търгове.

Ние помагаме на определени държави да изградят този капацитет в министерствата, в структурите, които управляват публичната инфраструктура и т.н. Така че това дава своите плодове. Не казвам, че е оптимално, но работи.

Смятате ли, че е възможно с вашата подкрепа да изградим нов мост между България и Румъния?

Да, това би било трансграничен проект. Трябва да проверите на картата дали тази транспортна инфраструктура би била част от европейска ТЕН-Т мрежа. Ако не го знаете, можем да ви дадем подробностите. Нужно е и желание от страна на двете държави за реализирането на такъв проект, както и той да попада под определението за трансгранично сътрудничество.

Имаме случай за строеж на мост между европейска държава и трета страна. От европейска страна той беше построен, но другата държава не го направи. Така че преувеличено казано - сега имаме мост във въздуха. Не искаме подобни проекти.

Искаме да направим мост, който работи и който може да се използва и от двете страни. Така че, ако проектът се определя като трансгранично сътрудничество, има ангажимент от двете държави и ако е част от европейската транспортна карта, можете да кандидатствате. Отваряме нов кол през септември, така че който отговаря за този проект, да може да кандидатства.

Има ли подкрепа за изграждането на мултимодален логистичен център в Русе?

Имаме нужда от повече интермодални логистични центрове. В цяла Европа имаме нужда те да са повече, така че подобни проекти са с приоритет. Но искам да кажа, че търсим екологизиране на нашата икономика чрез декарбонизиране на транспорта. Така че имаме нужда от мултимодалност, която позволява доставка, да кажем, с железопътен транспорт по вътрешни водни пътища и след това ок - все още имаме нужда и от камиона, но го направете по по-зелен начин. Така че да, ние поддържаме изграждането на мултимодални логистични платформи в цяла Европа.

Както казахте, всичко зависи от самата държава, за да получи финансиране.

Да, имаме нужда от добри проекти. Конкуренцията е голяма. За 2021 г. ние раздаваме 5 милиарда евро, но избирахме между проекти за 12 милиарда.

Ще има ли България втори шанс да кандидатства за финансиране на военна мобилност?

Колът е отворен. Първата покана за военна мобилност беше замислена и публикувана, преди да започне войната в Украйна. Сега геополитическата ситуация е различна. Затова и вторият кол позволява на държавите да променят проектите си според новата ситуация. Крайният срок за кандидатстване е през септември, така че трябва да сте готови с проектите сега. Но имаме бюджет за следващите седем години и го изразходваме на части, така че може да се появи още един шанс.

Какво е SESAR 3 JU?

Това е европейско усилие, европейско партньорство за съвместно разработване на единна европейска системата за управление на трафика на бъдещето, която е ефективна, която е безопасна и е устойчива, зелена. И това, което правим, е да финансираме проучвания на нашите партньори в тази посока.

Как би работила подобна система в условията на фрагментирано европейско въздушно пространство?

Не сме доволни от напредъка, който постигнахме по отношение на проекта за единно европейско небе. Но очевидно тук технологията е фактор. Ние финансираме разработването на подобни технологии. Но след това внедряването им в индустрията ще е предизвикателство, защото след това национален субект като например "Ръководство на въздушното движение" или пък "Летище София", трябва да инвестира в тях. Но ние трябва да им помогнем.

Интервюто взе Вера Денизова