Нарастват усилията за модернизиране на преподаването по икономика

Надеждата е, че това ще помогне за разнообразяването на професията

Икономистите са запалени фенове на динамиката, но в преподаването на икономика има твърде малко следи от нея. Проучване сред американски преподаватели от миналата година установи, че техните методи, които разчитат на лекции и четене на учебници, почти не са се променили за последните 25 години. Самите учебници понякога изостават от практиката в икономиката.

Изследване на Джейн Ириг от Federal Reserve Board и Скот Вола от Federal Reserve Bank of St Louis установи, че поне три от шест водещи учебника, издадени от началото на 2020 г. насам, представят погрешно паричната политика. В учебниците се твърди, че Федералният резерв на САЩ определя краткосрочни лихвени проценти, като купува и продава ценни книжа. Но вместо това от 2008 г. насам централната банка е променила процента, който плаща върху банковите резерви.

Студентите казват, че неравенството е най-належащият икономически проблем, според доклад на Самюъл Боулс от SantaFe Institute и Уенди Карлин от University College, Лондон. Но в много учебници, твърдят студентите, темата е едва засегната в основната учебна програма. През 1993 г. проучване установи расова и полова пристрастност в уводите на учебници. Четвърт век по-късно някои от тях все още недооценяват жените. (Новото проучване не отчита расови различия.) Някои представители на професията се опитват да разклатят икономическите учения.

Това е отчасти защото подобрената педагогика се разглежда като начин за разнообразяване на професията. Ким Мари Макголдрик, която ръководи комисия по икономическо образование към Американската икономическа асоциация (AEA), казва, че по-рано преподаването не е било приоритет, което може би е провалило усилията за привличане на ученици към сферата. Сега на класната стая се гледа като на място, изискващо по-активен подход.

През януари AEA подкрепи конференция за обучение на учители, целяща да подобри многообразието сред учениците и да събере доказателства за въздействието на различните методи на преподаване върху различни етноси, пол и раси. Асоциацията също така споделя най-добрите преподавателски практики. Те включват по-голямо участие на учениците, откритост към пристрастията в учебниците и насърчаване на учителите да заменят "тривиални или сексистки" примери като "бира и спортни коли" с по-значими приложения като неравенството и промените в климата.

Учебниците също се развиват. Миналата година Бетси Стивънсън и Джъстин Улфърс от University of Michigan публикуваха учебник, който се опитва да избегне пристрастията в представянето (Описанието на механиката на паричната политика също е сполучливо). Във Великобритания безплатна книга, издадена от CORE, благотворителна организация, за чието управление г-жа Карлин помага, е приета в 47 от 60 университета, преподаващи икономика. Книгата започва с неравенството, вместо да го представя като последваща тема.

И все пак CORE се бори да постигне особен напредък в Америка. Това може да отразява схващанията, че книгата е твърде ляво насочена - или пък защото премахва акцента върху простите графики на търсенето и предлагането, които професорите обичат да преподават, или защото е твърде математически взискателна.

Бариери пред промяната

Но съществуват и бариери пред промяната. Например фактът, че учителите, а не учениците, избират учебника. И въпреки че безплатният учебник може да привлече ученици, учителите са тези, които поемат разходите за смяната, тъй като те трябва да преразгледат своите бележки. Тенденцията към платформи за онлайн обучение, които обединяват книги с тестове и софтуер за домашна работа, не помага. Екипът на CORE разработва платена версия на своите книги с такива функции за американския пазар.

Когато професорите имат свободата, времето и ресурсите, промяната дава положителни резултати. Студентите с учебна програма, базирана на CORE в Австралия, изглежда, се справят по-добре в последващи курсове. Проучване на Ан Оуен и Пол Хагстрьом от Hamilton College установи, че използването на практически задачи, както и учебна програма, обхващаща "широкия спектър от социални проблеми, които икономистите изучават", е довело до това жените да постигат по-високи оценки. Когато студентката Карина Крусел преминала в обновения преработен курс, тя се зарадвала, че може да повтори анализ, който установява дискриминация срещу хора с черно звучащи имена. "Курсът ме накара да осъзная, о, това е икономика."

2021, The Economist Newspaper Limited. All rights reserved