🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Хората, които променят образованието

Историите и идеите на четирима души, които знаят от какво имат нужда днешните ученици

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако имаше рецепта за качествено образование, тя може би задължително щеше да има следните съставки:

Отворени към хората власти, които делегират отговорности, но и позволяват независимост на директорите и учителите. Активно общество, което следи какво се случва в образованието в световен мащаб, попива добри практики и упражнява натиск те да се случат и тук. Непримирими учители, които знаят, че днешните ученици имат различни нужди от това, което закоравялата система им предлага, и се опитват им ги осигурят. Търсещи изследователи, които отказват да приемат мита, че само някои деца могат.

В следващите статии можете да прочетете историите на четирима представители на тези задължителни съставки. Яна Палоярви от Министерството на образованието и културата на Финландия разказва как автономията в образованието прави училищата ангажирани, учителите - амбицирани, родителите - спокойни за децата си, а учениците - осъзнати за постиженията си. Благодарение на един ключов фактор - доверието. Ще разберете, че съоснователят на "Сирма груп холдинг" Явор Джонев напуска активния бизнес, за да се посвети на каузата качествено образование за всяко дете. С екипа и съмишлениците си той започва изграждането на изцяло нова образователна система с идеята един ден взимащите решения на високо ниво да си отворят очите за реалните нужди на обществото и икономиката. Преподавателят по история и философски цикъл Светлана Михайлова описва как променя часовете си така, че да раздвижи учениците - буквално и преносно, да ги провокира, да изпита границите им така, както те нейните. И знае, че това си заслужава, въпреки бюрократичните пречки по пътя. А математикът и драматург Джон Майтън изследва науките за ученето и собствения си опит, за да открие най-подходящия подход към учениците. Защото е убеден, че всички могат да са отличници - просто някои не са попаднали на правилния учител и отношение.

Сега си представете да мултиплицираме тези истории по много и да заменим финландското министерство с българското. Резултатът хич не би изглеждал зле. И би довел до това, от което страната в крайна сметка най-много се нуждае - мислещи хора, които искат да променят света около себе си към по-добро и знаят как да го направят.

Запознайте се с нашите герои в следните истории:

В страната на свободата и простите неща. Държавата трябва да има доверие на учителите, казва Яна Палоярви от финландското Министерство на образованието и културата

Ако не можеш да промениш системата - направи си сам училище. Явор Джонев от "Сирма груп холдинг" излиза от активния бизнес, за да работи за качествено образование за всички деца

"K’во става бе, госпожо?". Как преподавателят по история Светлана Михайлова разчупва часовете си и защо това си заслужава

Добрият Джон Майтън. Всеки ученик може да бъде отличник, смята математикът и драматург, измислил системата за преподаване на математика JUMP Math
5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    medesc avatar :-|
    Medesc
    • + 7

    Благодарности за статията!

    Нередност?
  • 2
    daskal1 avatar :-|
    daskal1
    • - 1
    • + 7

    Ако позволите няколко забележки по текста "Отворени към хората власти, които делегират отговорности, но и позволяват независимост на директорите и учителите. Активно общество, което следи какво се случва в образованието в световен мащаб, попива добри практики и упражнява натиск те да се случат и тук. Непримирими учители, които знаят, че днешните ученици имат различни нужди от това, което закоравялата система им предлага, и се опитват им ги осигурят. Търсещи изследователи, които отказват да приемат мита, че само някои деца могат"
    1. Отворените власти поемат отговорността, а не я делигират. Делигират водещата роля в образованието на учители, общественост, специалисти и родители.
    2. Активното общество участва в процеса и търси отговорност от политиците и администраторите за разпределението на ресурсите и модернизацията на образованието като процес, инфраструктура, кадри.
    3.Учителите - не обезателно непримирими, но осъзнаващи че ученикът е субек в учебния процес, а те самите не са безгрешни.
    4. Изследователите - приемат че разните деца "могат" различно и търсят методи за успешно развитие.

    Нередност?
  • 3
    magnas avatar :-|
    magnas
    • - 3
    • + 8

    Образованието в България е доста инертна и консервативна система . Учители стават в голямата си част тези , които добре са се напаснали в системата преди 20 г. и после я възпроизвеждат . Повечето са зубрачи , а не иноватори . Повечето са изостанали от времето , в което живеят и не могат да вдъхновяват новото поколение . Често дори предизвикват смях с изостаналостта си . Не случайно младите учители имат по-голям успех .
    Да се набляга на назубрянето на тонове безполезна информация , вместо да се обучават децата за реалния живот , с реалните проблеми и решенията им е загуба на време .
    Пиша това като човек завършил с отличие "елитна" гимназия и университет и осъзнал колко време е загубил за това . Всичко , което ме храни и помага в бизнеса , съм го научил извън образованието си .

    Нередност?
  • 4
    babierka avatar :-|
    babierka
    • + 9

    Като професионален учител по ИТ и информатика ще отбележа, че е добре да има ангажирани хора, които работят за образованието.
    До коментар [#3] от "magnas": Жал ми е за Вас, защото сте изгубил времето си, но нима не научихте нищичко в училище? Нима не срещнахте добри преподаватели? В гимназията има ЗП/задължителен минимум знания по всеки предмет, които се считат за необходими. Например грамотността, етичното и благоприлично поведение, уважението към родителите и мн. др. подобни.
    В университетите всеки взема толкова, колкото иска, аз получих всичко, което ми беше необходимо за моята реализация. Мои колеги пропиха и пропиляха годините си, нима ФМИ на СУ им е виновен? Междувпрочем бях много добър студент.

    Нередност?
  • 5
    poptcheva avatar :-|
    Free person
    • + 10

    Имам впечатление от образованието на 3 генерации - моето,на дъщерите ми и това на внука ми.Моята генерация се роди ,израстна и се изучи по времето на комунизма и зрелия социализъм,но няма да забравя учителят ми в 1-ви клас,който ми даде най-доброто от себе си и като знания и като навици.Дъщерите ми хванаха периода преди и след 10-ти ноември и имат изградена демократична система на ценностите,а внъкът ми е от ИТ поколението.
    И до ден днешен аз продължавам да се самообразовам,израствам с внука ми.Искам да кажа,че образованието тръгва от семейството и после в училище и в университета.За щастие ние всички сме демократи и смятаме,че е крайно време образователната система трябва да се реформира истински,с нови хора,с широко отворени сетива за всичко ново.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал