Защо нападението над мюсюлманки не бива да се замита като обикновено хулиганство

Престъпленията от омраза са особено опасни, тъй като се преживяват от цялата общност, срещу която са насочени, но властите у нас традиционно ги неглижират

Забрадката е традиционна част от облеклото на българската мюсюлманка. Това прави нападението в столицата още по-смущаващо.
Забрадката е традиционна част от облеклото на българската мюсюлманка. Това прави нападението в столицата още по-смущаващо.
Забрадката е традиционна част от облеклото на българската мюсюлманка. Това прави нападението в столицата още по-смущаващо.    ©  Цветелина Белутова
Забрадката е традиционна част от облеклото на българската мюсюлманка. Това прави нападението в столицата още по-смущаващо.    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Криминалните хроники в родината и пред тази седмица преливат от прояви на брутална агресия срещу уязвими хора, която стигна до абсолютното дъно с побоя над незрящи словашки туристи в Несебър от млад мъж с луксозен мерцедес. Но дори и в този контекст нападението над българско мюсюлманско семейство в София заслужава особено внимание, защото това е поредното престъпление от омраза с нескрит ислямофобски мотив. А отказът на българската правоохранителна система да преследва престъпленията от омраза е трайна диагноза от години.

На излизане от столичен хипермаркет във вторник предиобед жена с мюсюлманска забрадка е станала обект на словесна агресия от две момичета. Когато дъщерите на жената се намесват в нейна защита, се стига и до физическа саморазправа. Освен ругатни към трите жени са отправяни и изрази като: "Не ви искаме в България!", "Тръгвайте си от България!". Оказа се, че пострадалото семейство е на зам.-главния мюфтия Бирали Бирали, а за случая пред медиите разказа главният секретар на мюсюлманското изповедание Джелал Фаик.

Инцидентът е бил заснет от камерите на хипермаркета. Ден по-късно полицията установи и задържа нападателите - две момичета и едно момче. По информация на bTV всички са непълнолетни. На задържаните все още не са повдигнати обвинения, а полицията продължава разследването.

Чия е отговорността

Вчера Главното мюфтийство излезе с остра декларация по случая, в която изразява тревога от факта, че този акт на насилие, породен от омраза към исляма, е извършен от млади жени в космополитна и европейска София.

"Пряка отговорност за това престъпление носят политиците, политическите фракции, медиите, журналистите, учените, които насаждат етническа и религиозна омраза в родината ни, за да спечелят политически, икономически и финансови дивиденти. Това е резултат от безнаказаността на онези, които преди 6 години атакуваха молещите се пред единствената софийска джамия и запалиха молитвените килимчета. Това кощунство вероятно е свързано и с факта, че лице, явен националпопулист, е председател на органа към Mинистерския съвет, който отговаря за етническата политика. В обществена среда, в която крайни националисти дърпат бабички на границата, ислямофобските нападения са закономерен резултат. Този акт не е първи по рода си въпреки многократните сигнали и предупреждения на Главното мюфтийство", се казва още в позицията на мюсюлманското изповедание.

Единствените политически реакции след инцидента дойдоха от ДПС и ДОСТ. И двете партии осъдиха остро нападението. В изявление лидерът на ДПС Мустафа Карадайъ казва, че включването във властта на крайни националисти и лъжепатриоти застрашава демокрацията и мира в страната. А в позицията на ДОСТ се посочва, че отговорността за това улично насилие е преди всичко политическа, властова. "В България езикът на омразата е институционализиран, защото политическите му носители са на власт като коалиционни партньори на ГЕРБ", пише още в писмото на партията.

Защо не разпознаваме престъпленията от омраза

Няма съмнение в пряката връзка между несанкционираното публично говорене срещу роми, бежанци, мюсюлмани, което се упражнява от политиците включително и в парламента, и проявената агресия на граждани срещу представители на етнически и религиозни малцинства. Ако вицепремиерът Валери Симеонов може да блъска безнаказано баби на границата пред телевизионните камери, защо 16-годишни девойки да не се чувстват овластени да тормозят свои съграждани на религиозна основа? Ако парламентът приема законови забрани, ограничаващи правото на вероизповедание, защо да очакваме обществото да има усещане, че живее в цивилизована страна, където човешките права са гарантирани и неприкосновени? Ако речта на омразата, маскирана като "патриотизъм", шества безнаказано от сутрин до вечер по телевизията, как да очакваме да има чувствителност към нея у хората от другата страна на екраните?

Затова е особено важно как полиция, прокуратура и съд реагират на подобни прояви на агресия срещу различните. Дали ги слагат под безобидния общ знаменател на телесна повреда и хулигански прояви, или ги разпознават и преследват като престъпления от омраза. Защото, когато бъде нападната жена с мюсюлманска забрадка, страхът и извършената несправедливост преживяват не само тя, а цялата религиозна общност.

Българските власти многократно са критикувани както от Европейския съд по правата на човека, така и от международни правозащитни организации като Amnesty International заради пропуските си да разследват и преследват престъпленията от омраза по начин, който отчита техния дискриминационен мотив.

Първото дело пред Съда в Страсбург, по което България е осъдена през 2005 г. за неразследване на расистки и дискриминационни подбуди за акт на насилие, е Начова и други срещу България.

Още в това решение се излагат стандартите на ЕСПЧ по прилагане на чл. 14 от Конвенцията по правата на човека (защита срещу дискриминация): Когато има съмнение, че расистко отношение е предизвикало акт на насилие е особено важно официалното разследване да бъде проведено енергично и безпристрастно, като се има предвид необходимостта от непрекъснато осъждане в обществото на расовия и етническия расизъм и поддържане на вярата на малцинствата, че държавните власти могат да ги защитят от расистки заплахи с насилие.

Ако не направят това и приравнят насилие и бруталност по расистки подбуди на случаи, които не са свързани с расизъм, значи си затварят очите за специфичния характер на действия, които са особено пагубни за основните права.

Същите констатации се съдържат и в последващи осъдителни решения по делото Абду срещу България (случай, при който скинхедс пребиват няколко суданци в София близо до Халите, но прокуратурата третира събитието като обикновено сбиване и отказва да образува наказателно производство) и Йотова срещу България (простреляна жена в резултат на сбиване между българи и роми в ловешко село).

През последните две години единствената осъдителна присъда за нападение от омраза е условна - на 24-годишния Ангел Калеев от село Овчеполци, който засне и разпространи в интернет как рита и тормози момче от ромски произход, задето се осмелило да му каже, че са равни. Тогава нападателят сам се призна за виновен по двете повдигнати му обвинения по НК - за употреба на насилие поради етническата принадлежност на пострадалия и за нанасяне на лека телесна повреда по хулигански и ксенофобски подбуди.

В случая с тормоза над мюсюлманско семейство в София полицията и прокуратурата не бива да изпускат важната възможност да действат адекватно и да нарекат нападението с истинското му име. Да, това няма да е извинение за това, че отказват да разследват речта на омразата, когато идва от най-високо във властта, но ще е знак към един милион мюсюлмани в България, че има поне една независима власт, която ще им окаже защита, когато правата им са нарушени.

11 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    hanseatic avatar :-|
    hanseatic
    • - 3
    • + 5

    Докато има религии ще има и разделение! Въпрос с голямо неизвестно е, колко са действително вярващите и колко са демонстриращите "религиозност". Религията, без значение дали Католицизъм, Православие, Ислам или Юдаизмът си е бизнес, който има големи и малки странични явления. Обикновенно, големите са войни за влияние и пари, а дребните дърпане, бутане и скубане по улици и магазини.

    Нередност?
  • 2
    kratun.ko avatar :-|
    kratun.ko
    • - 3
    • + 11

    А какво са нападенията на роми срещу българи и защо те може да се квалифицират като битова престъпност? Визирам изказванията на политици относно събитията в Асеновград.

    Нередност?
  • 3
    leo_k avatar :-|
    Лео
    • - 3
    • + 12

    Да бе, нападението над мюсюлмани заслужавало "особено" внимание спрямо нападението над незрящи! Вие нормални ли сте? Как можете да степенувате нападенията? Едните да не са по-малко хора от другите?

    Нередност?
  • 4
    skn50490486 avatar :-@
    skn50490486
    • + 4

    Прочетете чл. 162 ал. 2 от Наказателния кодекс за Асеновград и алинея 1 за София. Всичко друго е неглежиране на проблемите от мързеливи прокурори и полицаи

    Нередност?
  • 5
    destino avatar :-|
    destino
    • - 2
    • + 5

    Капитал, станахме нация от простаци. Давам ви още година-две, и вие ще се "обългарите".

    Нередност?
  • 9
    p3n3ff avatar :-|
    p3n3ff
    • - 3
    • + 7

    Никой не заслужава особено внимание. Всички сме равни пред законите на страната. Или поне на хартия. А онова леке Хафъзов ли какъв беше докога ще си агитира на турски и ще си плаща смешни глоби? А мангалите докота ще си безчинстват? Пред закона всички под един аршин! И никакви компромиси. Иначе ще хванем ловджийските пушки и ще заемем финкциите, от които държавата УМИШЛЕНО абдикира.

    Нередност?
  • 10
    koala avatar :-|
    piano_lady
    • + 1

    На мен също може да не ми харесват мюсюлманските забулвания,но това не е причина да се нападат невинни хора,само защото не ни харесват.Всяко престъпление заслужава наказания,просто тези от омраза са особено опасни за обществото. Има разлика между това да нападнеш някой с цел грабеж и това да го направиш,само защото не ти харесвал и не го понасяш. В едно общество живеят различни хора и те имат право да бъдат такива.Останалото е диктатура.

    Нередност?
Нов коментар

Още от Капитал