🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Колективна двойка

Резултатите от PISA 2009

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Изводът от международното изследване PISA, че над 40 процента от деветокласниците в България са функционално неграмотни - могат да четат и пишат, но не осмислят и тълкуват смисъла на прочетеното, като че ли не изненада никой. В образователното министерство наблегнаха на слабия напредък от 2006 г. (което е вярно), премиерът стига до заключението, че "нещо не е наред", а учителите останаха безгласна буква. Фактът, че никой не се изненада, навежда на мисълта, че проблемите са ясни за всички участващи в образователния процес страни. Щом са ясни обаче, къде остават стъпките, които ще променят сегашната ситуация? Стъпки, в които трябва да се включат всички, защото отговорността е колективна:

- на взимащите решения в държавата, които бавят пренаписването на учебните планове и осъвременяването на учебниците, обърнали са гръб на училищата с по-лоши резултати и на инвестициите в качествено образование

- на директорите на училищата, които бягат от смели управленски стъпки - на учителите, които отказват да разберат новите деца и да говорят на техния език
- на родителите, които предпочитат да пуснат телевизора, вместо да поговорят с детето си

- на обществото, което замерва новото поколение с клишета и фалш, вместо да ги кара да търсят отговори.

Пътят до едно по-качествено образование със сигурност включва трудни и понякога непопулярни мерки. Когато например през 2000 г. Германия се класира на незавидни (за тях) места в класацията и медиите започнаха да говорят за "Шока PISA", първата реакция на управляващите беше да създадат нови образователни стандарти и независим център в университета "Хумболд", който да следи за спазването им и да ги променя спрямо училищните постижения. Учебниците по математика пък доста бързо се напълниха с графики и таблици, които тогавашните германски ученици се затрудняваха да тълкуват. Ефектите се видяха след няколко години, когато учениците постигнаха резултати над средните за всички страни. С други думи - заслужава си.

8 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    antropos avatar :-|
    antropos
    • + 19

    Капитал "красиво" коментирате глупости.Вероятно авторът е безкрайно далече от същината на проблема.Напомням,че когато учителите стачкуваха и вие се напъвахте/извинете за израза/да доказвате как не му е времето и мястото и,о боже,колко непочтено е да се стачкува точно в този момент.Е,как искате сега да чуете глас учителски!?Та учителите тогава говореха за такива стъпки/между другото и за отговорността на родителите/,а вие сведохте всичко до заплати.Министърът успешно/не без ваша ,журналистическа,помощ/въвде ваучерната система,която днес вие,същите журналисти,отхвърляте,защото,видете ли,парите били малко.Вярно тук ще се явят разни матросовци,които смятат,че и толкова средства за издръжка на ученик са много.Много са за простите/извинявам се за крайното си твърдение,но то си е истината днес/незаинтересовани родители.

    Нередност?
  • 2
    l avatar :-|
    |
    • - 4
    • + 6

    Езикът на новите деца? Какъв е той и по какво се различава от българския език?

    Нередност?
  • 3
    nogica avatar :-|
    nogica
    • - 2

    Ами то децата от воплите на всички възрастни няма кой да ги чуе,нали не могат да гласуват кучетата ги яли,всеки гледа гласоподавателите.

    Нередност?
  • 4
    moreni avatar :-|
    moreni
    • - 1
    • + 6

    Истината е, че гледащите отстрани обикновено не знаем какво се случва в училище и защо резултатите от образованието на децата ни са толкова плачевни. Участниците в процеса пък са по определение пристрастни. Учениците си защитават правото на по-голяма ваканция, учителите - на повече пари, родителите - че не те са виновни за проблемите с децата им и т.н. Затова аз казвам: отворете училището! Дайте колкото може повече публичност на образованието! Вкарайте в час родителите под някаква форма, вкарайте медиите, накарайте известни авторитетни хора да влязат в класовете и да пообщуват с децата! Поне от филмите знам, че в САЩ примерно има ден на родителя, в който влизаш и разказваш на съучениците на детето ти в какво се състои професията ти. :)

    Нередност?
  • 5
    cinik avatar :-|
    cinik
    • - 1
    • + 12

    Всъщност ние трябва да сме благодарни, че има такъв тест. Както международните футболни мачове редовно ни напомнят за дереджето на родния футбол, така и PISA тестът ни връща на земята по въпроса с образованието. Колективна двойка във време, в което учениците рядко се прибират вкъщи с оценки под 5 в бележника . Скалата е инфлирала като старите левове, а кaчеството напълно се е загубило покрай ежегодните дребни шмекерийки кой да печата учебниците, как да ти кацнат на частни уроци и как да се раздуят часовете, за да не се съкращават щатове на даскали. Може би е време за образователен борд? Тестове от сорта на PISA от международна организация, по всички предмети, след всеки клас. Което училище не дава поне 70% от средното европейско ниво, му се отнема статутът на гимназия. По-добрите ученици отиват по другите училища, а то става СПТУ до 10-ти клас, възпитаниците му научават някакъв занаят и отиват да работят. Да плащат данъци и да пълнят хазната, вместо държавата да троши грешни пари по тях.

    Нередност?
  • 6
    moreni avatar :-@
    moreni
    • + 6

    До коментар [#5] от "cinik":

    Точно така, външното оценяване е изключително важно, защото води до обективна преценка. А доколкото знам германците имат такава система на преориентиране след 9 или 10 клас - или продължаваш нагоре за висше, или отпадаш и отиваш да учиш занаят. Пък нещо не ги виждам да са закъсали откъм квалифицирани кадри във всяко отношение.

    Нередност?
  • 7
    agrotuz avatar :-|
    тимирут'
    • - 1

    В тази държава всичко се обезценява, какво остава за едното образование. Освен това започна и деградация на образователната система и сякаш процесът не може да бъде спрян. Грешката на системата стана огромна и не виждам идеи как да се поправи.
    Учениците не искат да ходят на училище - седенето в час заради едното присъствие не е обучение. Намират за много по-занимателно, а вероятно и по-смислено ръчкането из интернет. Вечер вместо да се подготвят за училище киснат по кръчмите и из дискотеките. Учителите се чувстват неоценени заради ниските им заплати, които всъщност са доста високи на фона на количеството и качеството на свършената работа. Самите те са напълно демотивирани и предпочитат да се отдадат на частни уроци и друго приложение на знанията си, особено преподавателите по чужди езици. Родителите (също са част от системата) пък са се отдръпнали от децата си и са ги оставили да се развиват на самотек. Учебният материал не е представен по начин, който да е разбираем за учениците и не е поднесен по нормален начин, който да създава интерес. Много може да се желае и по отношение на разбиването му през отделните възрастови периоди, т.е. класове. Много информация трябва или да се изключи, или да се остави за висшето образование, предвид сложността й и практическата й неприложимост извън специализираните професионални общности.
    Много "трески за дялане" има по нашето образование, но няма да се случи нищо от това при този министър. Все пак човекът е кадър на НБУ, а това е всичко друго, само не и препоръка...

    Нередност?
  • 8
    keen avatar :-|
    keen
    • - 1
    • + 4

    Ключът за решението на този проблем е в откриването на мотивацията - както на учениците, така и на всички, ангажирани с учебния процес.
    Подходите за мотивация на ученика са много - чрез промяна в организационната форма на учебния процес, преподавателския стил, или чрез самото учебното съдържание и препратки и връзки с външни, но предизвикващи естествения интерес на ученика теми.
    Това обаче е най-трудната част в преподавателската работа. Най-творческата, несигурна и трудоемка. И най-трудно ОЦЕНЯВАНАТА...

    А когато нещо не може да се оцени коректно, то не се и възмездява.
    И постепенно изчезва от списъка с необходимото.

    Според мен е грешен подходът за търсене на краткосрочна резултатност на входа и на изхода на определен период (учебна година, образователна степен), като останалата част от процеса се държи в "черна кутия". Защото такава резултатност може да се постигне и механично, без разбиране, без ангажиране, без мотивиране. Така се стига до "може да чете, но не разбира прочетеното". А ако се търси разбиране, то ще липсва друг елемент от грамотността и т.н.

    Случва се и така, че мотивацията на един ученик да отнеме повече време от една организационна учебна единица, от един срок, от една учебна година. Аз съм имал случай на ученичка, която в трети и четвърти клас показваше меко казано посредствени резултати и пълна незаинтересованост, но в пети клас, особено към края на учебната година, с нея стана нещо невероятно. Дори майка й дойде в училище и ми благодари, че съм успял да предизвикам интереса й изобщо към ученето. Тя стана отлична ученичка не само по моя предмет. Т.е. за мотивацията за учене на това дете са били необходими няколко години.
    Има и немалко ученици, при които тази мотивация се постига едва към края на основното, или дори средното образование. А с какво право ще лишаваме тези деца от възможността те да поемат по пътя на по-високото образование, като ги натикаме в "занаятчийски работилници" (каквито предложения разпознах в някои коментари)?!

    Нередност?
Нов коментар