🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

До пълното подчиняване на съда

Управляващите в навечерието на доклада на Брюксел

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Броени дни преди обявяването на доклада на Европейската комисия, за който от фондация "Конрад Аденауер" официално прогнозираха, че няма да е особено положителен (казано дипломатично), походът на ГЕРБ за пълното подчиняване на съдебната система продължава.

В последните дни стана ясно, че докато пробутват на Брюксел "положителните промени" в Закона за съдебната власт, управляващите усилено готвят нови - за след доклада, с които да бъде задушена кариерата на всички свободномислещи и нелоялни съдии.

Идеята е проста: по милиционерски - удобните на властта административни ръководители да определят кой става и кой не за повишение в съдебната система. Отделно от това на събрания ще се уговарят "сходни решения по сходни дела", за да се вдигне доверието в нея.

В предложенията си "съдиите за единна Европа" сякаш само са пропуснали да посочат кой ще е авторът на сходните решения, но за това можем да се досетим и сами. Същият, който обяви, че не е важно каква ще бъде оценката в доклада, а какви са "реалните резултати".

Този, който се похвали, че има пълната подкрепа на еврокомисията, въпреки че не спази нито една нейна препоръка за промените в съдебния закон. Както и онзи, който се провикна: "Те ще ни пишат слаба оценка! Айде, бе!" Цял авторски колектив.

13 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dol avatar :-|
    БОКУ И ЦВИНОКИО-ПЪТНИЦИ
    • - 9
    • + 4

    НЕ СЕ ИЗКАЗВАЙТЕ НЕПОДГОТВЕНИ, чЕ само СЕ ИЗЛАГАТЕ ...и ТО МНОГО.....адски много! за домашно: 1л. 124 /КРБ, чл. 280/ГПК. чл. 290 /ГПК...после пак врякайте АКО има за какво!!!!

    Нередност?
  • 2
    todorovi avatar :-P
    Тодоров
    • - 21
    • + 6

    До пълното подчиняване на съда е добра стъпка на ГЕРБ. Най-после ще има промени в тази корумпирана и нагла прослойка от обществото. Съдебната система ще стане по-ефективна и по-малко знакови престъпници ще отървават затвора. Успех.

    Нередност?
  • 3
    mak avatar :-|
    mak
    • + 17

    Политизирането на всички институции следва да се прекрати от всички партии. Формулата е политиците печелят избори, професионалисти управляват. Само че политиците искат да управляват, защото там са бонусите, под маса и над маса. Щом хора които по три - четири мандата са депутати и по един мандат министри и със заплати от 30 -40 х. лв. годишно си купуват по 4-5 апартамента и децата и учат в чужбина, няма как да се откажат от управлението /грабежа /.

    Нередност?
  • 4
    bz avatar :-|
    bz
    • - 12
    • + 10

    Анонимна "статия" пълна с ако, когато и понеже.
    Всички обвинения в бъдеще време без нито един факт.
    Една жена каза че чула от достоверен източник че след 4 седмици и 4 дена лошите ГЕРБ щели да направят едни много-лоши неща.
    Слабо ... много слабо Капитал.

    Нередност?
  • 5
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 9
    • + 5

    "Капитал" този коментар е идеален пример за кандидат студентски бисер и то анонимен като всичките ви коментари на последък.

    Цитат:"Идеята е проста: по милиционерски - удобните на властта административни ръководители да определят кой става и кой не за повишение в съдебната система. "

    Каква откровенна НЕДОКАЗАНА ЛЪЖА!

    Преди няколко месеца имаше репортаж за случай в който съдия от един съд не може да призове съдия от СЪЩИЯ съд, който работи в СЪЩАТА сграда защото НЕ може да бъде НАМЕРЕН! Председателката на този съд, която е началник и на двамата съдии каза че не може да направи нищо по въпроса!

    ВСС ще проверява скандален случай в Плевен
    „http://www.legalworld.bg” / 18.01.2010

    Шест месеца съдия не може да призове за разпит по дело свой колега от съседна стая
    Етичната комисия към Висшия съдебен съвет (ВСС) се сезира за поредния скандален случай в съдебната система, отразен от медиите.
    В събота по Нова телевизия бе излъчен репортаж за дело в Плевенския районен съд, по което е призован за свидетел съдията от същия съд Красимир Димитров. Престъплението е документна измама и е било извършено преди няколко години от неспоменато в репортажа лице. По онова време Димитров е бил адвокат.
    Куриозното в случая е, че от шест месеца председателят на съдебния състав по делото Димитър Кирилов не може да призове колегата си през два кабинета Красимир Димитров. Последният или е болен, или се укрива, или изчаква пред съда в колата си да свърши заседанието и чак след това отива на работа. Въобще прилага всички хитрини само и само да не бъде разпитан като свидетел. Накрая Кирилов разпоредил принудително довеждане на своя колега, но пак не успял да го вкара в зала.
    "Забавянето на делата е проблем, който този ВСС анализира от доста време. Още по-възмутително е, ако едно дело се отлага заради магистрат, който според показания случай от практиката на Районен съд–Плевен, е трябвало да се яви като свидетел по делото на негов колега от същия съд. С тревога изгледах материала, единодушно решихме и ще поискаме обяснения от магистратите", съобщи в понеделник председателят на етичната комисия на ВСС Цони Цонев.
    Допълни: "Необяснимо е как един съдия не може да призове свой колега от същия етаж на този съд, а вторият да търси причини за неявяването си като свидетел. От това страдат гражданите, които са потърсили справедливост в съда".
    Двамата са привикани да дадат обяснения пред етичната комисия на ВСС на 1 февруари.

    Нередност?
  • 6
    bluewater avatar :-P
    BlueWater
    • - 9
    • + 2

    [quote#5:"BlueWater"]Цитат:"Идеята е проста: по милиционерски - удобните на властта административни ръководители да определят кой става и кой не за повишение в съдебната система. "

    Каква откровенна НЕДОКАЗАНА ЛЪЖА![/quote]Може да се убедите сами като прочетете писмото на "Съдии за единна европа" до министъра на правосъдието.

    До министъра на правосъдието относно повишаване ефективността на съдебната система
    инициативи

    До МИНИСТЪРА НА ПРАВОСЪДИЕТО на РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ
    Госпожа ДИАНА КОВАЧЕВА

    УВАЖАЕМА ГОСПОЖО МИНИСТЪР,

    Като професионална съдийска организация и във връзка със сформираните в Министерство на правосъдието работни групи по изготвяне на изменения в ЗСВ на разпоредбите за провеждане на конкурсите за повишаване в длъжност и преместване на магистратите, за атестирането и за натовареността на отделните съдебни райони, Ви изпращаме нашето становище и заявяваме желанието си да участваме в обществения дебат по тези толкова наболели въпроси. Както не веднъж сме подчертавали, за отделния магистрат е изключително важно осигуряването на адекватни условия за труд и прозрачни и принципни правила за оценяването и кариерното му израстване.

    1. Необходимост от създаване на Единна и ефективна стратегия и планиране в Съдебната система

    За да се осъществи истинска реформа, която да повиши ефективността и ефикасността на Съдебната система и да отговори на очакванията на обществото за осигуряване срочност и предвидимост на съдебните актове е необходимо да бъде извършено изчисляване на конкретната натовареност на отделните съдебни райони и съдилища и последващо планиране на съдийските щатни бройки и тези на съдебната администрация на базата на получените данни. Само след задължително планиране от страна на ВСС – в рамките на един по-дълъг период – на конкретната нужда от съдии в конкретните съдебни райони и съдилища, могат да бъдат обявявани свободните за кандидатстване места в страната. При това планиране следва да бъдат взети пред вид становищата на административните ръководители по места, базирани на конкретните нужди в съответните съдилища – при оценка по материи /по отделения/, т.е. наказателно, гражданско, търговско, брачно.
    Предлагаме планирането на съдийските бройки /а от там и на тези на съдебната администрация/ на базата на реалната необходимост от такива, да бъде включено в Единна Стратегия за съдебната система, която ще се изготви от Висшия съдебен съвет в началото на мандата му – чрез създаване на раздел „Планиране”, - за период от три или пет години с поставени в нея за изпълнение конкретни цели и с подчертани приоритети. Всяка година /в рамките на този тригодишен или петгодишен период/ трябва да бъде отчитана степента на постигнатите резултати. Като база биха могли да бъдат взети годишните доклади на съдилищата, обобщени накрая в Годишния доклад на ВСС за работата на съдебната система, въз основа на една добра статистическа програма, единна за цялата страна. Понастоящем сега действащия ЗСВ също предвижда изготвяне на Стратегия за развитие на съдебната система от страна на ВСС, но в нея елементът натоварване по региони, по места и по материи не е отчетен, а и тази Стратегия не получи така необходимата публичност.
    Посоченото планиране е практика на всички модерни държави със съвременна и добре функционираща Съдебна система. Чрез него Висшият съдебен съвет ще може пълноценно да осъществява контрол върху работата на магистратурата, проследявайки процеса от самото начало – разкриване на нови бройки /планирано и с оглед конкретната нужда в рамките на проследения период/, обявяване и провеждане на конкурсите в рамките на този период и извършване на атестирането на магистратите при уеднаквени критерии и на базата на приблизително еднакъв обем свършена работа.

    2. Кариерното израстване в Съдебната система
    Безспорно е, че едно от слабите места в сега действащия ЗСВ и подзаконовите актове по приложението му са конкурсите за повишаване в длъжност и преместване.
    Понастоящем в системата има няколко вида конкурси: за младши съдии, за повишаване в длъжност и преместване и за първоначално назначаване /20% от свободните места/.
    Конкурсите за младши съдии и за първоначално назначаване са детайлно уредени – провеждат се на два кръга, с писмен и устен изпит с казус и конспект, при конкретно посочен регламент. Не така стои въпросът, обаче, с конкурсите за повишаване в длъжност и преместване. При тях безспорно следва да се държи сметка, че участниците – кандидати за заемане на съответната длъжност са действащи магистрати и е необходима по-голяма прецизност при оценяването им.
    Отделно от това хипотезата на преместване от един съд в друг, равен по степен съд /преминаване на равна по степен длъжност/ коренно се различава от тази на повишаване в длъжност /преминаване на по-висока по степен длъжност/. Считаме, че в случая на преместване в равен по степен съд – например от един Окръжен съд в друг, не е необходимо кандидатите да се явяват на същия изпит както тези, които желаят повишаване в длъжност и преместване в по-висшестоящ съд. Тук нормата на сега действащия ЗСВ е дискриминационна и подлага колегите, които по семейни или други лични причини искат да сменят града, в който живеят, при наличие на свободни места в съответния съд, в по-неблагоприятно положение от другите – които се явяват на конкурс за повишение.
    Считаме, че е удачно конкурсите да бъдат провеждани два пъти годишно, като бъде дадена възможност на магистратите да се подготвят предварително чрез посочване на минимален и максимален срок за провеждане на конкурса, съответно два и четири месеца, считано от датата на обявяването му. По този начин ще се осигури и по – голяма оперативност на органа, администриращ провеждането на конкурса.
    Най-наболелият въпрос по отношение на конкурсите в Съдебната система е необходимостта от въвеждане на ясни критерии за по-прецизно оценяване на професионалните качества на магистратите. Сега предвиденото в ЗСВ събеседване на кандидатите с Изпитната комисия „по въпроси от практиката” се провежда в рамките на много кратко време /минути/, през което практически е невъзможно реалното оценяване на кандидата. Следва да се отбележи, че основният аргумент при обжалване на последните проведени конкурси от страна на кандидатите бе именно, че магистратите са оценявани от комисии в различен състав, без конкретно и предварително установени общи критерии за оценка.
    Според нас за всеки конкурс на съответното ниво в системата – районно, окръжно и апелативно, следва да се създадат Специализирани комисии по материи, които да оценяват познанията на кандидатите в материята, в която работят и за която кандидатстват. Необходимо е, с оглед осигуряване на ясни и точни правила за провеждане на конкурсите, предварително, заедно с обявяването на съответния конкурс да бъде публикуван и Конспект /т.е. предварителният обхват на темите/, по който кандидатите да се готвят. Друг вариант на провеждане на изпита е решаване на казус, който да бъде различен за кандидатите – отново в зависимост от материята, в която работят и за която кандидатстват.
    В модерните съдебни системи са въведени различни критерии за оценка на кандидатите и е добре да се помисли по отношение на кандидатите за Върховните съдилища и прокуратури изпитът да не бъде еднакъв с този за районен или окръжен съд, като би могла да се приеме някоя от практиките в другите европейски държави – публикации, представяне на теоретична или практическа теза по даден въпрос и т.в. Този момент е важен, защото всички знаем, че ВКС дава задължителна практика по делата, с която съдилищата трябва да съобразяват актовете си.
    Безспорно основен момент за професионалното израстване на магистрите и за цялостното им кариерно развитие е атестирането. В сега действащия ЗСВ законодателят е предвидил няколко атестации – за придобиване на статут на несменяемост, периодична – на всеки четири години и за повишаване в длъжност и преместване. Атестацията е задължителен реквизит и за участие в конкурсите. От много съдии по места се чуха оплаквания, че атестирането става изключително бавно. От друга страна за никого не е тайна, че почти всички атестации са с оценка „много добра”, което на практика е пречка атестацията на съдията да изпълнява функциите си, т.е. това, заради което е въведена като институт, а именно - да отразява цялостния кариерен път на магистрата, да бъде извършвана на базата на обективни критерии и да отразява реалната оценка на работата му – както в положителен, така и в отрицателен аспект за определен период. Смисълът на атестацията е оценяването на съдията – работата му, професионалните му умения, спазването на етичните норми, т.е. показатели, които позволяват представянето му в съдийската общност и в обществото като цяло. На базата на тях той следва да бъде повишаван, поощряван, награждаван, наказван. Тези атестации са част от цялата му професионална история, от творческата му биография. Или поне така са замислени. Понастоящем, обаче, при атестирането се прилагат унифицирани критерии, те са формални и на практика атестацията не е това, което трябва да бъде.
    В тази връзка считаме, че трябва да се работи сериозно в посока промяна на института на атестирането – трябва да се установят срокове за извършване на атестацията, по места би било удачно да се създадат атестационни комисии, в рамките на които да се избира състав, който да оценява всеки магистрат поотделно, следва да се пресече възможността за формално извършване на оценяването, както и евентуалната злоупотреба при осъществяването му. При формиране на цялостната атестационна оценка добре би било да се обърне повече внимание на становището на административния ръководител, който би могъл да има най-преки впечатления от магистрата. Детайлно следва да се уреди въпросът с извършените проверки от Инспектората към ВСС и резултатите от тях. По сега действащата уредба се стига до правния /и не само правен/ абсурд при липса на проверка на ИВСС да се отнемат точки от цялостната крайна оценка на магистрата. Следва да се отчитат по подходящ начин посетените от съответния оценяван обучения за повишаване на професионалната му квалификация, най-вече тези, които намират практическо приложение.
    Смятаме, че би било добре при приемане измененията в ЗСВ да се помисли за евентуално разширяване /в определени рамки/ на правомощията на административните ръководители. Понастоящем те са много ограничени. Не може да не се отчете фактът, че именно административният ръководител е запознат в най-голяма степен с конкретната нужда от разкриване на нови щатове на съдии или на съдебни служители, както и с необходимостта от подобряване на материално-техническата база. Отделно от това административният ръководител трябва да има правомощия за свикване на събрания в рамките на отделните колегии/отделения за уеднаквяване на практиката /в общ план/, за да бъде осигурена предвидимост на съдебните актове. Тази практика съществува в доста европейски държави и в САЩ и цели улесняване на гражданите достъпа до правосъдие и правна сигурност. Това не е влияние върху личното убеждение на отделния съдия, а осигуряване постановяването на сходни съдебни актове по сходни казуси в общ план, което ще повиши доверието към съда.

    УВАЖАЕМА ГОСПОЖО МИНИСТЪР,

    За създаването на една добре функционираща, ефективна и прозрачна съдебна система е необходимо изграждане на единна Стратегия, свързана с планиране работата и щатовете на магистратите и съдебната администрация във всеки отделен съдебен район, осигуряване нормативна възможност за обективното и безпристрастно оценяване на всеки един магистрат и прозрачни и справедливи критерии за кариерно израстване. Само така ще отговорим на критиките за бавна и неефективна съдебна система и ще издигнем нейния авторитет.

    Идеите си излагаме принципно и се надяваме да бъдем поканени на широкото обсъждане на промените в ЗСВ с неправителствения сектор. Нека не забравяме колко важни са тези въпроси за магистратите, а оттам и за цялата държава.

    Нередност?
  • 7
    jackdaniels avatar :-|
    jackdaniels
    • - 7
    • + 3

    и аз споделям мнението на колегите по-горе. заглавието гръмко а после кратък странен текст, който звучи по-скоро като да е изваден от коментарите под статиите. дори и да е вярно това, което се внушава от текста, няма никаква обосновка да подкрепи тези твърдения и няма линк към статия, която обяснява какви са тези промени които се готвят. все едно нищо не съм прочел в Капитал, ами някоя леля на опашката ми е казала какво готвят управляващите.

    Нередност?
  • 8
    ristohristov avatar :-P
    Ристьо
    • - 4
    • + 1

    Това , за което всички говорим - равенството на Почти всички през закона е базирано върху двата постулата:

    "Който поръчва музиката-той я плаща"
    ---------
    "Съединението прави силата"

    всичко се изчерпва със диалектическите норми :
    Население , или Народ или Нация
    -------
    за това във "фалирала" Гърция се живее поне четири пъти по-добре
    -------
    ако щете , разковничето е и в европейското по футбол -
    - класираха се И народи
    - ще победи нация
    ----------------
    а последният измисля антимотивиращи заклинания от сорта:
    "дигаме главите и гледаме напред" .........колко точно "напред" и докога "напред" не е ясно.............

    но смотаняците им плащат заплати , както и на съдебната система,на политиците

    Нередност?
  • 9
    gope avatar :-|
    Gopeто
    • - 1
    • + 5

    Как да не пишат слаба оценка, като не могат да организират едни микроизбори. А имат претенции да организират парламентарни?

    Нередност?
  • 10
    vesko_dechev avatar :-|
    Веселин Дечев
    • - 9
    • + 3

    Просто трябва да се разгодни това гнездо на пепелянки и това не може да стане със законни методи, защото съдът решава кое е законно
    Факт е обаче, че след като Плевналиев , т.е. ГЕРБ пое пресидентския пост съдът започна да пипа по-хард
    А като гледам има и воля да се разплете Пирогов, който е източник на измислени болнични за знакови престъпни фигури.
    Сега остана да се разгони този ВСС и нещата ще потръгнат така както ГЕРБ иска, а впредвид на всички което се извърши срещу организираната престъпност от ГЕРБ, аз съм сколонен да им дам доверие да преусторят съдебната система по свое усмотрение

    Нередност?
Нов коментар