🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Завод ми дай

По-важните теми, които ще намерите в новия брой на "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Някъде зад мъглата от политически боричкания и текущи скандали през последните месеци в България се случва нещо, което без никакви преувеличения може да промени сериозно българската икономика. Германският концерн Volkswagen разглежда възможността да премести тук един от заводите си за автомобили. България се състезава с още две държави – Румъния и Сърбия, но шансовете новият завод за коли да бъде покрай София или Пловдив са съвсем реални.

Това е грамадна инвестиция за мащабите на българската икономика, но ползите за нея са дори по-големи от това, че наведнъж тук могат да влязат 1.4 млрд. евро и да бъдат създадени няколко хиляди добре платени работни места. Завод на Volkswagen ще бъде изцяло ново ниво в структурата на българската икономика и ще промени отношението към България като инвестиционна дестинация.

Хубавата страна на тази новина е, че има шанс да се случи, лошата е, че няма да стане от само себе си. За да изберат България, от Volkswagen ще трябва да получат много гаранции и съвсем конкретни ангажименти от правителството. В момента автомобилният концерн провежда истински търг между трите държави, останали на финала. Българското правителство към момента, изглежда, разбира какъв е залогът – включително и политическата печалба за него от привличането на Volkswagen. Остава да се организира и да предложи наистина конкурентна оферта на тези откъм Румъния и Сърбия. (Вижте всичко по темата на тук и тук.)

Сюжетът с евентуалното идване на завода за коли в България е свързан и с друга тема в този брой. Един от терените, които се оглеждат от Volkswagen, е на територията на някогашния завод "Кремиковци". Той до съвсем скоро беше собственост на Първа инвестиционна банка, но в края на миналата година тя продаде част от него и това засили слуховете, че там се готви нещо голямо. Причината да го продаде обаче е друга – ПИБ най-вероятно се готви за проверката на Европейската централна банка, която предшества евентуалното влизане на България в банковия съюз и преддверието на еврозоната. Продажбата на част от терена на "Кремиковци" е само една от стъпките, които българската банка е предприела през втората половина на миналата година вероятно за да се тушират най-честите обвинения към нея – че кредитира в големи размери, свързани с бизнеса на собствениците й (вижте тук).

Иначе извън историята за завода на Volkswagen събитията в България следват обичайния си ритъм. Министерството за опазване на околната среда предлага правила за по-малко опазване на околната среда. В тон с това край морето танците по ръба на закона започнаха с нова сила заедно със съответните строежи. БСП се опитва да мине в пистата на популизма, а съмнителното разпределяне на пари от еврофондове вече даже трудно изненадва.

За оправяне на вкуса вижте два текста от втората половина на "Капитал":

пътепис от китайския град Шънджън – един много различен свят, който върви адски бързо напред

какво се случва на най-значимото интериорно изложение в Испания

7 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    izt21595181 avatar :-|
    izt21595181
    • - 17
    • + 4

    Лъжеха хората, че членството в ЕС "и НАТО" ще докара инвестиции. Дръжки. Една Сърбия привлича в пъти повече чужди такива и нищо чудно да отмъкне и тоя завод, след като вече произвежда "Фиат" в Крагуевац. Изградила е и повече километри магистрали, при това без еврофондове, а строи усилено и високоскоростни ЖП-линии.
    Сега новата лъжа е, че с влизане в Еврозоната щели били да се увеличат инвестициите. След това какво ще измислят?

    Нередност?
  • 3
    lde1426970571395471 avatar :-|
    Xm HK
    • - 1
    • + 11

    До коментар [#1] от "izt21595181":

    https://www.bbc.com/serbian/lat/balkan-45659710

    https://informer.rs/vesti/politika/339842/fijat-odlazi-srbije-kriza-kragujevackoj-fabrici-ozbiljan-problem-celu-zemlju-3-500-radnih-mesta-opasnosti

    Пълни глупости.
    Първо, че имат някакви традиции в автомобилостроенето.
    Второ, Вучич подмами италианците да купят Застава с огромни държавни субсидии, пълните детайли са обществена тайна (защо ли). В момента работят 10-15% от служителите в Застава, има стачки и все по-силни слухове, че Фиат иска да се изнесе.

    Цъфнали и вързали са. А скоростната отсечка Белград - Будапеща има да се прави още години, засега имат 0 километра скоростно ЖП.

    Единственото, че правят магистрали без еврофондове, но това е въпрос на бюджетни приоритети.

    Нередност?
Нов коментар