🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Кой дължи нещо на такситата

Промените в транспорта

   ©  Георги Кожухаров
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Ако има голям сектор с много лъчи на интереси на местна територия, това е транспортът. Камионите обикалят Европа. Автобусите са трън в очите на железничарите. А такситата представят себе си като армия, която с лекота премахва модерни явления като Uber. Броят на заетите и клиентите е голям, на фирмите - също. Или пазарните сили не би следвало да срещат прегради по пътищата.

Точно този пазар обаче реши да "преправя" министерството на транспорта малко преди изборите, като влезе в силна серия от нови регулации. Последното управление на премиера Борисов се зае с прокарването на промени, от години искани от таксиметрови компании и автобусни превозвачи. А за да се хареса на многолюдния бранш, то е напът да пожертва възможностите за по-голяма конкуренция и интересите на крайния потребител, който отново ще плати сметката.

Непазарните включвания на министерството на транспорта започнаха, след като подопечното му летище София излезе с решение за драстично вдигане на таксите по време на сериозна криза, което да бъде заплатено от пътниците през билетите.

В края на миналата година парламентът прие окончателно нерегламентираните превози да се наказват със затвор, с което ще се елиминират част от дребните конкуренти на автобусите. А сега министерството се зае и с ограничаването на "необоснованото разрастване на транспортните схеми". Тази му намеса срещу роденото от пазара ще намали междуградските автобуси с една трета и ще усложни превоза на жителите от по-малките населени места. Или ще донесе повече бизнес на определени играчи за сметка на пътниците.

Таксиметровите шофьори пък са напът да си издействат държавно вдигане на първоначалната такса - нещо, което и сега могат да направят, и то без никаква намеса на държавата. Целта на разписването на по-висока минимална цена обаче е да се гарантира, че всички ще вдигнат тарифата. И така отново за пътника ще има по-малко възможности. Последното, въпреки че не получи одобрението на КЗК, явно ще се случи в някакъв размер, като министърът на транспорта Росен Желязков дори заяви, че дължим на такситата вдигане на таксиметровата услуга с един лев. Или управляващите се чувстват длъжни, а сметката се плаща от пътника.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    kiro1234 avatar :-P
    Kiril Kirilov
    • - 1

    Чалгар, некъпан, знае всичко,винаги друг му е виновен. Що е то?
    — Бакшиш сър!

    Нередност?
  • 2
    lal12575638 avatar :-|
    lal12575638

    "като влезе в силна серия от нови регулации" ? Какво точно означава това на български език?

    Нередност?
Нов коментар