🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Никой не е по-голям от таксито

Столична община вдига драстично цената на такситата, а Uber остава мираж

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Оставка на главния прокурор Иван Гешев, бъдещето на комплекса "Марица-изток" и краят на болниците като търговски дружества. Съгласието по тези теми в преговорите за ново правителство се оказа далеч по-елементарно от въпроса да има или да няма Uber в България. И кое е първото - клиентът или таксито.

Темата се прокрадна на пръсти по време на разговорите в групата по транспорт, но бързо беше смачкана. Беше окачествена като "много сложна" и почти страховито прозвуча въпросът "Пускаме Uber и какво правим с целия таксиметров бранш". Или казано по-просто - няма да има Uber.

Това е вторият успех на такситата от изминалата седмица (и поредният от началото на пандемията). Столична община през мнозинството ГЕРБ - ВМРО безропотно подготви драстично вдигане на цените на километър, а оттам и на другите компоненти от цената. Накратко, поскъпване от 36%.

Вдигането на минималния праг се случва, въпреки че и сега фирмите могат сами да коригират тарифите си нагоре, а Комисията за защита на конкуренцията многократно е излизала със становища, че регулирането на цените на практика елиминира пазарното състезание и е във вреда на клиентите. Предложеното решение обаче е просто - да не се налага на такситата да се конкурират помежду си ценово, а клиентът да плаща по-скъпо за тях, защото няма друг избор.

Междувременно градският транспорт на града беше разреден. Този път, тъй като Центърът за градска мобилност пострадал от корона кризата, вози по-малко пътници и трябва да се пести. Решението тук пак е просто - пътникът да чака по-дълго, за да се качи в по-претъпкан автобус.

За жителите и гостите на града все пак остават изборът да ползват или не дадена услуга и най-вече да живеят или не на дадено място. Рискова игра за градовете в новия по-прост свят на работата от разстояние и култа към свежия въздух. А в столица, в която такситата (няма и 6000) са всевластни страшилища, управляващите политици са просто пътници.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    enterfornone avatar :-|
    enterfornone
    • - 1
    • + 2

    Ревът по Убер е вече позакъснял. В Европа са практически на умиране, винаги са били на огромна загуба и целта им винаги е била да докопат монопол, задушавайки такситата, докато изгарят саудитски пари и неплащайки на шофьорите си.
    Но номерът не мина и моделът без "работници" и без застраховки няма как да се случи. Убер приключи.
    Нищо не им пречеше на великия Убер да си регистрира такситата и да работи по правилата, но не им стиска, нали? Move fast and break things?
    Не знам защо доенето на хора с личните им автомобили и под минимална заплата го имате за хубаво, че и панацея...

    Нередност?
Нов коментар