Столична община пак е склонна да намали данъка за такситата

Мярката беше въведена през 2020 г. и сега е възможно да се удължи, превозвачите искат и увеличение на тарифата

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Таксиметровите шофьори да продължат да плащат 300 лв. данък на общината вместо стандартните 850 лв., предлагат общинските съветници и председатели на транспортната комисия в София Карлос Контрера от ВМРО и Зафир Зарков от ГЕРБ след консултации с бранша. По този начин на практика се предлага да се запази мярката, въведена през ноември 2020 г., която предвижда държавата да плати по-голямата част от алтернативния данък на таксиметровите водачи, който те дължат към общините за догодина.

Проблемът сега е, че все още не се знае какво е заложено в бюджет за 2022 г. и дали ще бъдат предвидени средства за компенсации към общинския бюджет. "През държавния бюджет тези компенсации се изплащат на общините, като за целта трябва да се осигурят. Към момента обаче разглеждаме доклада, без да знаем какво ще реши следващо Народно събрание, като приема бюджета за 2022 г.", обясни Контрера.

На опашка за държавни средства

Синдикатите към "Подкрепа" от таксиметровия бранш обясниха по време на заседанието, че служебното правителство е заявило "принципната си подкрепа" към удължаване на мярката, но нищо по-конкретно. Затова някои таксиметрови организации изразиха притеснение, че е вероятно в такъв случай да се наложи остатъкът да бъде платен от самите превозвачи и "ще стане революция". Синдикатите предупредиха и че таксиметровите коли ще стават все по-малко и общината няма да събере толкова средства, колкото е събрала тази година. Затова беше взето решение докладът да се отложи до следващия понеделник, за да се получи официално становище от Министерството на финансите и транспорта относно залагането на компенсации за догодина.

Прави впечатление и това, че такситата, плащащи данъци, в действителност стават все по-малко: докато през 2019 г. приходите от патентен данък в общината са били 5.187 млн. лв., за 2020 г. те са едва 2.6 млн. лв. при запазена данъчна ставка, пише в доклада на общинските съветници.

До 31 август 2021 г. за годината, в която е въведена мярката, в общината са постъпили 478. 9 хил. лв. от данък върху таксиметровите превози и 2.24 млн. лева целеви средства от държавния бюджет за компенсиране на намалените приходи от данъка. "Очаква се целевата субсидия да бъде увеличена с допълнителни около 500 хил. лв. до края на годината, ако се запазят прогнозните нива за броя на разрешенията за упражняване на този вид дейност на територията на Столичната община", се посочва в доклада.

Обсъжда се и вдигане с 50% на минималната тарифа

Освен това браншовите организации искат и увеличение на минималната такса за превоз с 50%, като последно са се спрели на вариант минималната тарифа да стане 1.15 лв. за км на ден и 1.32 минимална нощна тарифа. Те предлагат да се запази съотношението между минимална и максимална цена и по този начин максималната би могла да е 1.84 лв. за ден и 2.11 лв. на км нощна.

Вдигането на цената се аргументира с повишаването на разходите за дейността и "шоковото увеличение на горивото", както и по-скъпите авточасти, заедно с пресметнатата инфлация. Предстои това предложение да се гласува от общинския съвет, като за целта първо ще бъде изготвен проект на доклад към направленията "транспорт" и "финанси".

"Оттук насетне е въпрос на технология каква цена ще бъде отразена в доклада и дали ще бъде подкрепен", коментира Контрера.

Все още няма коментари
Нов коментар