🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | Новите тарифи на такситата в София: Общината на бакшишите

Силната държавна регулация уби пазара на таксиметрови услуги и цените там вече се определят изцяло административно

В София има около 5000 лицензирани таксита, като големите фирми са под 10.
В София има около 5000 лицензирани таксита, като големите фирми са под 10.
В София има около 5000 лицензирани таксита, като големите фирми са под 10.    ©  Велко Ангелов
В София има около 5000 лицензирани таксита, като големите фирми са под 10.    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Каквото поискат таксиметровите компании в София, гарантирано го получават - тази максима е неизменно вярна през последните десетилетия. Поредният рунд тече тези дни, а желанията са за по-нисък данък и поредно вдигане на цените. Говорим за максимум пет хиляди жълти коли, които видимо се приемат като свръхважна група, на която не се отказва, вероятно защото лесно блокира града.

Тук пазарна икономика няма. Държавата е избрала единствено този частен бранш и е позволила на общините да гласуват минимални и максимални цени. И ако идеята на горната граница е да се спрат т.нар. копърки (което не се случи), минималната цена се превърна в лост за едновременно еднакво повишение на тарифите за всички уж конкуриращи се компании.

Представете си, че същото правило се приеме и за авиокомпаниите, кацащи в София. Това значи да няма нискотарифни превозвачи. Сега разбирате ли и защо в столицата няма алтернативи на познатата шепа таксиметрови компании.

Големият отсъстващ в тази история е регулаторът КЗК.

Тази седмица софийските таксита поискаха 20% увеличение на тарифите, след като преди по-малко от година получиха 40%. Последва леко колебание от страна на властващата в общината партия ГЕРБ, но след протест и заплахи управляващите политици се върнаха към традицията за послушание пред малката жълта армия. Така картелът си остава, просто си вдига цените. С решение на общинския съвет от четвъртък, вкарано след извънредно гласуване преди заседанието, дневната от 1.05 лв/км ще стане 1.21, а нощната от 1.21 лв. - на 1.39 лв/км. Единствено "Демократична България" не подкрепи това предложение.

Големият отсъстващ в тази история е регулаторът КЗК. Тя е институцията, която трябва да види пазарното изкривяване и да спре решението и практиката като цяло. Но, момент, комисията е подбрана от ГЕРБ специално за да жуми в този и много други случаи. И в България няма да работи услугата Uber, защото така искат от таксиметровия сектор.

Другият подарък за сектора от седмицата е данъчен. Годишно за едно такси в София трябва да се плати патент от 850 лв. Сега за поредна година, но вече без ковид, сумата се сваля на 300 лв. За сметка на всички данъкоплатци. Или месечно патентът ще е 25 лв., няма и три курса, а и три пъти по-малко от данъка върху минималната работна заплата. Накратко, милионите данъкоплатци видимо са по-маловажни за община и държава в сравнение с малката таксиметрова група.

Все още няма коментари
Нов коментар