🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Такситата в София искат още 15% повишаване на тарифите

Годишният им данък може да се запази на нива от 300 лв., а държавата да продължи да покрива разликите в общинския бюджет

Председателят на транспортна комисия Карлос Контрера обясни, че ще придвижи исканията на бранша към ресорните зам.-кметове по финансите и транспорта
Председателят на транспортна комисия Карлос Контрера обясни, че ще придвижи исканията на бранша към ресорните зам.-кметове по финансите и транспорта
Председателят на транспортна комисия Карлос Контрера обясни, че ще придвижи исканията на бранша към ресорните зам.-кметове по финансите и транспорта    ©  Велко Ангелов
Председателят на транспортна комисия Карлос Контрера обясни, че ще придвижи исканията на бранша към ресорните зам.-кметове по финансите и транспорта    ©  Велко Ангелов
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Близо година след като поиска и получи рязко вдигане на цените за километър с 40%, таксиметровият бранш в София отново настоява за увеличение - този път с нови 15-20%. Така, ако и този път общинарите одобрят исканията, сегашната минимална дневна тарифа ще се повиши от 1.05 лв. до 1.21 лв. За сравнение, миналата година по това време цената беше 0.77 ст./км. Максималната тарифа пък ще поскъпне до 2.05 лв. при 15% и до 2.14 лв./км при 20% скок. А нощната цена ще стане 1.39 лв. (при увеличени от 15%), а максималната нощна - 2.51 лв./км.

"Никога не сме били в по-сложна ситуация предвид ценовия шок на горивата", заяви представител на съюз "Такси" по време на заседание на транспортната комисия в Столичната община.

От там искат общинските съветници да внесат и евентуално приемат новите цени, както и да се продължи практиката таксиметровите шофьори да плащат минимален алтернативен данък на стойност 300 лв. годишно вместо 850 лв., като държавата обезщетява общината за разликата.

"Транспортният министър Христо Алексиев и изпълнителният директор на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация" Бойко Рановски увериха, че в сряда-четвъртък ще изпратят писмото от министерството на транспорта на Министерството на финансите, което по нищо няма да се различава от миналогодишното за включване на държавния бюджет", коментира представителят на бранша.

Обосновката за още по-високите цени

Няколко пъти бе изтъкнато, че таксиметровите шофьори са разделени по отношение на това дали да се вдига цената на минималната и максималната тарифа. Някои се притесняват, че ще загубят клиенти, докато други считат, че е нужно голямо увеличение.

"Моля ви от наша гледна точка и на нашите партньорски организации вие да гласувате за 15% увеличение както на минималната, така и на максималната тарифа. Като реалното увеличение би трябвало да е 45% според методиката. Но според нас максималната граница не би трябвало да надхвърля 20%. Но това (предложеното увеличение от 15% - бел. авт.) ще е поносимо за нашите клиенти и вашите избиратели", заяви представителят на съюз "Такси".

Причините (или методиката) са три: поскъпването на горивото, инфлацията и увеличението на минималния осигурителен доход. Но със сигурност най-голяма тежест има това, че повечето коли са с метанови инсталации (тоест на природен газ).

"В началото на годината 50-60% от автопарка са на метан, 20-30% са на пропан-бутан и 10% са на дизел", казват от бранша. В момента най-евтин излиза пропан-бутанът - около левче за литър при компенсациите от държавата. Точно затова има огромен ръст в инсталирането на LPG газови системи и всички сервизи са задръстени със заявки поне до края на годината. Но въпреки това увеличението се готви за всички коли.

От името на синдикатите беше изказана подкрепа с предложението на съюз "Такси", а от Асоциацията на таксиметровите синдикати припомниха, че те имат право най-малко веднъж в годината да променят цените.

След това друг представител на бранша поиска думата по време на заседанието и заяви, че макар в писмото на съюз "Такси" да се говори за увеличение от 15%, "молим този процент да бъде вдигнат на 20%".

В отговор председателят на транспортната комисия в съвета Карлос Контрера (ВМРО) заяви, че ще се насочат преписки за изготвяне на доклад до зам.-кмета по финансите Дончо Барбалов и зам.-кмета по транспорта Кристиан Кръстев, така че докладът "да бъде обсъден в комисия преди изтичането на срока 31 октомври".

И отново с по-нисък данък

София беше първата община, която се възползва от "ковид мярката" държавата да плати по-голямата част от алтернативния данък на таксиметровите водачи, който те дължат към общините за догодина. По предложение на общинските съветници Карлос Контрера и Зафир Зарков от ГЕРБ тогава бе решено от 2021 г. превозвачите да плащат само 300 лева от патентния, който по принцип е 850 лева. Разликата от 550 лева беше поета от държавата.

Същото се случи и тази година, като новата молба на таксиметровите превозвачи е това да се гласува и за 2023 г. По неофициални данни на година секторът плаща около 16 млн. лв. патентен данък.

2 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba
    • + 2

    АМИ вдигайте бе, ако искате и 2лв/км я направете. Успех пожелавам.

    Нередност?
  • 2
    psp421068173 avatar :-?
    ASAP

    Добре, наистина не рабирам. Общината е сложила МИНИМАЛНИ цени. Кой ги спира сега да си вдигат цената НАД минималната ?

    Нередност?
Нов коментар