Такситата засега не получиха административен скок на цените си

ГЕРБ изненадващо не подкрепи увеличението този път. Получи протест и заплахи

Таксиметровите шофьори протестираха днес за нисък патентен данък, но реално искаха по-високи тарифи
Таксиметровите шофьори протестираха днес за нисък патентен данък, но реално искаха по-високи тарифи
Таксиметровите шофьори протестираха днес за нисък патентен данък, но реално искаха по-високи тарифи    ©  Цветелина Белутова
Таксиметровите шофьори протестираха днес за нисък патентен данък, но реално искаха по-високи тарифи    ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Под година след като Столична община услужливо вдигна цените на такситата с почти 40%, сега от сектора поискаха отново с 20% по-високи минимална и максимална тарифа. Но за пръв път от ГЕРБ пасуваха. И получиха протест и заплахи от страна на шофьорите.

В София има около 5000 лицензирани таксита, като големите фирми са под 10. От години жълтата армия получава, каквото поиска. В резултат - цените не се определят конкурентно, а се фиксират от транспортен министър и общини. Хилядите клиенти не получават право на избор. А уж регулаторът КЗК се преструва, че не забелязва проблема.

Гласуван засега е един подарък - таксиметровите шофьори вероятно ще плащат пак 300 лв. годишен патентен данък за сметка на държавния бюджет, разбирай всички данъкоплатци. Или дължимото в този сектор ще е само 25 лв. на месец вместо около 70 лв., което също не изглежда солидна сума.

Сблъсък и отложено решение

Заради липсата на решение днес такситата организираха протест, който вървеше успоредно със заседание на транспортната комисия в общината, на която се обсъждаше какви да са цените, както и дали пак да има компенсации от страна на държавата за патентния данък. Второто беше използвано като причина за обявения протест, но всъщност, понеже държавата плаща разликата, общинските съветници лесно гласуваха единодушно. Истинският препъникамък беше искането за по-високите тарифи, като дори се стигна до заплахи към общинските съветници от страна на бранша, който искаше още днес да бъдат гласувани новите цени.

"Това събиране отвън е най-вече за тарифите, хората чакат да решите за тях, ние трябва да излезем да им кажем какво е взетото решение", заяви един от представителите на бранша. "Ако по-скъпите тарифи не бъдат гласувани сега, утре, когато председателят на общинския съвет Георги Георгиев е тук, ще се явим на председателски съвет, така че решение да бъде взето най-късно тогава и да бъде гласувано на сесията в четвъртък", каза друг. В крайна сметка общинските съветници се разбраха да коментират отново искането за повишаване на тарифите утре.

"Нека ГЕРБ и ДБ си изяснят позицията и утре да стане ясно дали да се внася доклада, на мен ми омръзна все някой да се опитва да се скрие някъде зад нещо", коментира Карлос Контрера от ВМРО, който е председател на транспортна комисия. Той обясни, че решение ще има, когато се гласува на сесията в общинския съвет (евентуално този четвъртък). И заяви, че на миналото заседание на транспортна комисия нито една политическа група не е изразила становище против искането, още тогава поставено от бранша.

Или нови цени, или бой

Обстановката, в която общинските съветници трябваше да вземат решение, също не беше за подценяване - те бяха притиснати с протеста, а чуха и заплахи от представители на бранша в залата, включително че "следващия път ще има бой", ако не приемат 20% увеличение.

Ако то бъде одобрено, сегашната минимална дневна тарифа ще се повиши от 1.05 лв. до 1.21 лв. За сравнение, миналата година по това време цената беше 0.77 ст./км. Максималната тарифа пък ще поскъпне до 2.05 лв. при 15% и до 2.14 лв./км при 20% скок. А нощната цена ще стане 1.39 лв. (при увеличени от 15%), а максималната нощна - 2.51 лв./км.

Искането беше заявено от бранша още на 13 септември, като от там очакваха общинските съветници да го придвижат с доклад. Днес обаче се оказа, че в предложението (внесено от Христиан Петров от ГЕРБ и Карлос Контрера от ВМРО) единствено фигурира частта за облекчения при патентния данък и липсва частта за 20% увеличение. По информация на "Капитал" общинските съветници от ГЕРБ са били инструктирани да не подкрепят по-високите тарифи.

"Не забравяйте, че ние сме сериозна част от гласоподавателите, за 20 стотинки направихме протест. Това не е сериозно. И сега ако ни откажете, трябва да продължим протеста", коментира Светлозар Борисов, представител на "ОК супертранс".

Той подчерта, че други европейски държави дават компенсация за високите цени на горивото, докато "не сме получили 1 стотинка за две години в коронавируса и са отишли в нечии джобове".

"Следващия път ще дойдем с тоягите и в Министерството на финансите ще има трупове, ако вие не вземете мъдро решение, трябва да защитавате интересите на народа, да ви обясня какво ви очаква. Оставете ни 300 лв. патентен данък. Първо сме при вас, през парламента ще ви запалим шиите", заплаши той.

Уредена сметка с патентния данък

Общинските съветници от всички политически групи гласуваха "за" и тази година превозвачите да плащат само 300 лева от патентния данък, който по принцип е 850 лева. Разликата от 550 лева се предвижда да бъде поета от държавата. "Христо Алексиев (служебният министър по транспорта - бел. авт.) го е депозирал в Министерството на финансите при подготовката на бюджет 2023. Нашата работа я свършваме сега, тяхната предстои", увери Калоян Паргов от БСП, който е и зам.-председател на комисията в общината.

София беше първата община, която се възползва от "ковид мярката" държавата да плати по-голямата част от алтернативния данък на таксиметровите водачи, който те дължат към общините за догодина.

И дебат как да се определят цените в бъдеще

По време на заседанието се разгледа и още един доклад, свързан с бранша - каква да бъде методиката, по която да се определят тарифите. Предложението на Контрера предвижда минималните и максималните цени да се определят по следната формула:

Цената, гласувана от общинския съвет за текущата година + (Цена x Годишен процент инфлация) + (Цена x Прогнозна инфлация за следващата година) + (Цена x % изменение на Ц(природен газ)x1/5)

Това обаче отново разяри дискусия. Общинският съветник Борис Бонев попита защо пак във формулата се допуска цената на КЕВР на природен газ вместо цена от НСИ като в случая с плащанията към частния превозвач "Мтк гроуп". В крайна сметка общинарите решиха да отложат каква да бъде формулата за методиката и приоритетно да се мисли за новите тарифи утре.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    dobadoba avatar :-|
    dobadoba

    Цена = търсене / предлагане.
    Това е формулата(пазарната).

    Нередност?
Нов коментар