🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Коментар | YOLO инвеститорите

Някои от по-важните теми в новия брой на седмичния "Капитал"

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Спрете да слагате етикети на поколенията!, написаха преди няколко години над 150 американски социолози в открито писмо до медиите и различни тинк-танкове. Тогава вече се е наложил терминът Gen Z, а преди това X, милениъли, бейби бумъри и прочее. Основният аргумент срещу това е, че даването на име приписва на всички качества или недостатъци без реални основания, което създава объркване, защото стереотипизирането често не отговаря на истината. Дали ще им даваме име или не, разлики между поколенията има и темата от корицата в този брой на "Капитал" го доказва:

В нея ще видите какво мисли Gen Z поколението в България за парите и как ги управлява. (По американската типология, с извинение към социолозите от писмото, това са хората родени между 1997 и 2012 г.). Резултатите, честно казано, ни изненадаха, но изключително приятно. Това поколение роди съкращението YOLO - от You Only Live Once (Веднъж се живее!). От хората, които използват израза толкова често, че имат нужда от съкращение, не се очаква да имат много дълъг хоризонт, да мислят за инвестиции и управление на парите си. Оказа се друго:

Всъщност сериозна част от българските връстници на американското Gen Z имат съвсем правилно отношение към парите: печелят добре в сравнение с предишни поколения, мислят за бъдещето и спестяват, управляват част от спестяванията си, като инвестират. Обясненията за това могат да са много:

Те например нямат почти никакъв спомен на живо от голяма икономическа криза - дори и по-големите са били деца през тази от 2008 г. За разлика от предишни поколения те имат и много по-лесен достъп както до знание как да се инвестира, така и директно до всякакви платформи, което преди повече от 10 години не беше възможно. Обясненията, разбира се, са малко по-сложни.

Поколенията може и да се различават едно от друго, но през последните вече почти 15 години българската политика и държавно управление остават абсолютно съ-щи-те. В този брой на "Капитал" има няколко примера:

И служебното правителство продължава да налива пари в превзетата граница на България с Турция с обяснението, че се опитва да си върне контрола над нея.

Странната история с журналиста Димитър Стоянов от разследващия колектив bird.bg, който беше арестуван след предполагаем битов конфликт със служител на НАП, показа, че полицията и прокуратурата ще използват всяка възможност, за да си отмъстят на малкото, които дръзват да са критични към тях.

През последните години на ГЕРБ корупционният пазар беше рязко разширен към сектора на здравеопазване, който формира близо 8% от БВП. Креативността в съмнителните практики при управлението на парите за здраве става все по-голяма - може да видите примера за държавната болница "Св. Марина" във Варна. За последните четири години тя е разпределила около половин милиард лева без никакви обществени поръчки. Защо? Защото може.

За оправяне на вкуса от тези теми , погледнете към текста за разликите между поколенията, този път за това как се е променила ролята на родителите.

6 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
Нов коментар