Топ 5 от "Капитал": Мръсната тайна на София стана чиста; Интересът към санирането е критично нисък
И още: "Газпром" продава бензиностанциите си в България; Печалбата на банките към септември скача с 80% до рекордните 2.7 млрд. лв.; Интервю с ръководителя на дизайн отдела на Camper Хорхе Пенедас
Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"
1. Мръсната тайна на София стана чиста - заводът за отпадъци продължава да генерира много боклук, но с документална гимнастика е влязъл в норма
Преди 18 години Бойко Борисов стана кмет на София с обещанието да се справи с боклуците, които тогава преливаха от контейнерите, буквално заливаха града и се трупаха в бали. Проблемът трябваше да бъде решен с построяването на завод за над 300 млн. лв. плюс с още толкова за инсинератор, който да гори произведения RDF. В еуфорията на сегашните местни избори темата с боклуците отсъства, но това не означава, че проблем няма. Години наред заводът за отпадъци така и не заработи както трябва и вместо гориво бълваше просто отпадъци. Така сметището в "Долни Богров", вместо да бъде затворено, "решаваше" проблемите на неефективния завод, като там отиваха по над 100 хил. тона отпадъци под гръмкото название "оползотворяване".Общината обаче не подобри ефективността на завода и не надгради разделното събиране на отпадъците в града, за да влезе в рамките на т.нар. комплексно разрешително, което определя как трябва да работи инсталацията. Вместо това през 2020 г. тя просто измени въпросния документ. С промяната на параметрите заводът вече официално произвежда боклук в двойно по-големи количества. И това е напълно законно.
2. Интересът към втория етап от санирането е критично нисък, главно заради 20-процентното съфинансиране от страна на собствениците
Когато говорихме за санирането с колеги от Словакия, те ни казаха, че там вече няма какво повече да се направи, защото процесът в някои градове почти e завършил. Думите, макар и перифразирани, са на Драгомир Цанев, изпълнителен директор на центъра за енергийна ефективност "ЕнЕфект". Според него у нас в последните 20 години по различни програми огромен публичен ресурс за енергийна ефективност e стигнал само до шепа сгради.Цанев до голяма степен се оказва прав - в санирането на старите панелки, а и не само, през годините потънаха милиарди левове без значителен резултат. Да, в някои градове поне визуално кварталите се подобриха, но като цяло ефектът е спорен. В същото време изкривената представа и инерцията от близкото минало, че държавата е длъжна да поеме разходите по енергийното обновяване, блокира опитите за подобряване на процесите чрез постепенно въвеждане на самоучастие от страна на собствениците. То е критично важно, за да се подобри контролът върху качеството - когато хората участват със собствени средства, са много по-чувствителни на тази тема.
3. "Газпром" търси купувач на веригата си бензиностанции в България. Руският гигант дойде преди 11 години, сега продава 23 обекта, 12 терена и склад за около 60-80 млн. евро
"Газпром нефт" търси изход от петролния си бизнес в България. Това поне става ясно от обява, разпространена в сектора. В пакета се предлагат 23 бензиностанции под бранда Gazprom, склад за горива в Костинброд и още 12 терена. А необвързващите оферти се чакат до 23 ноември.Руската компания развива мрежата си у нас през сръбското си дружество "Нафтена индустрия Сърбия" (NIS), като в България бизнесът се развива през дружеството "НИС Петрол". От българския и сръбския офис не отговориха на въпросите на "Капитал" какви са причините за намерението да излязат от пазара и дали продават и други активи в района. Според информация от пазара желанието им за излизане не е ново, като сондажи сред купувачи е имало и предишни години, както и през пролетта, и според някои източници това е по-скоро поредният опит да се тества пазарът, за да се види каква цена може да бъде постигната за активите. Според други обаче за първи път предложението е поверено на инвестиционен консултант. Вижте тук.
4. Печалбата на банките към септември скача с 80% до рекордните 2.7 млрд. лв.
Рекордно тримесечие в рамките на рекордна година. Така изглеждат за българската банкова система данните за летните юли, август и септември, които добавят над 1 млрд. лв. към печалбата на сектора и така за деветте месеца 2023 г. тя достига 2.7 млрд. лв. Това представлява 80.5% ръст спрямо отчетеното предходната година, като за цялата 2022 г. резултатът беше близо 2.1 млрд. лв., така че той вече е надхвърлен с над 600 млн. лв. А тъй като останалите есенни месеци не вещаят рязък обрат в тенденциите, резултатът за годината би могъл да бъде и в порядъка на 3.5 млрд. лв.Нещо повече - подобрението далеч не е само номинално. Ключовите показатели за рентабилност като възвращаемостта на активите (над 2%) и на капитала (над 18%) са най-високи от преди Световната финансова криза насам.
5. Ръководителят на дизайн отдела на Camper Хорхе Пенедас: Добрият дизайн трябва да бъде и природосъобразен
Роденият в Испания Хорхе Пенедас работи по дизайни на мебели, аксесоари и интериори за международни брандове, сред които Berluti, Adidas и Camper. Той има и собствени проекти, като винаги залага на преизползването на материали и природосъобразния дизайн. Той обича да работи с дърво и цели продуктите му да бъдат мултифункционални, като залага на подвижни връзки в дизайна им.От 2020 г. Пенедас е назначен за ръководител на дизайн отдела в студиото на бранда за обувки Camper. До момента е направил три техни магазина. Хорхе Пенедас е един от лекторите в тазгодишното издание на фестивала за дизайн "Мелба". Събитието се провежда от 1 до 10 ноември, като включва редица изложби и уъркшопове. В събота (4 ноември) ще се състои и симпозиумът с лекции на международни дизайнери, сред които и Хорхе Пенедас. Разговора ни с него ще откриете тук.
1 коментар
Нов коментар
За да публикувате коментари,
трябва да сте регистриран потребител.