🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Записки по българските магистрали

Как "Автомагистрали" обяви медийна независимост

   ©  Цветелина Белутова
Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Пресцентърът на Министерството на регионалното развитие не е особено вълнуващо нещо. От години изявите му се свеждат до кратки послания във връзка с отварянето на дадена пътна отсечка, придружено най-често със снимка на хора в костюми, поп и менче. Ето защо, когато на 1 юни оттам пристигна новината, че новият министър Виолета Комитова изпраща 84 проекта за свлачища на АДФИ и НАП, това беше направо сигнал за въстание.

На следващия ден пристигна още по-бомбастично заглавие - "Предстоят нови разкрития за случващото се в "Автомагистрали". Вятърът на промяната явно задуха и в подчинените пресцентрове, защото на 4 юни за първи път в историята в прессъобщение от Агенция "Пътна инфраструктура" се появи нотка на възмущение. Заедно с новината, че новият шеф е инспектирал ремонта на магистрала "Тракия" и "Марица" и е открил нередности, АПИ констатира, че "проектантът на обекта се е държал неуважително". "Няма да се плаща за недобре свършена работа", отсече пресцентърът на МРРБ на следващия ден.

Работата ескалира до логичния завършек: на 8 юни пресцентърът оповести, че министър Комитова е сменила цялото ръководство на "Автомагистрали" - подчиненото дружество, от което изтекоха милиарди левове към частни компании.

С това войната изглеждаше приключила. Но не би.

Единственият пресцентър, който остана извън контрола на Комитова - този на самото "Автомагистрали", обяви независимост. На 7 юни той внезапно избълва цели 5 съобщения - за сравнение, за цялата 2020 г. съобщенията бяха 4. С това епистоларно възраждане неизвестният автор искаше да покаже, че дружеството не е изгубило парите, които държавата му е превела, и нещо повече: "Основната цел на "Автомагистрали" ЕАД е да се развива все повече в сферата на пътното строителство и поддръжката", заяви гордо пресцентърът.

Новото ръководство на дружеството се опита да влезе в сградата и да вземе контрола, но старото в лицето на изпълнителния директор Стоян Беличев организира отпор и не ги допусна. Започна тиха обсада.

На 15 юни Беличев изпрати парламентьор - пресцентърът му оповести "Отворено писмо", в което да отговори на обвиненията на Комитова, че не напуска. "Обръщам внимание, че не сме разговаряли на тази тема и никога не съм отказвал сътрудничество", заяви магистралният болярин. Новото ръководство не е вписано в Търговския регистър, основателно отбеляза той и показа писмо, с което Комитова е отрязала основната му снабдителна линия - забрана към банките да му позволяват разпореждане със сметките на дружеството.

Пресцентърът на МРРБ реагира моментално - още същия ден беше разпространено Отворено писмо в отговор на отвореното писмо. "Въпреки платените за магистралата от Боаза до Търговище суми в размер на 1.8 млрд. лева магистрала няма. Няма даже проект - само паркинг за частна фирма... Установени са и "дребни" нередности за 220 милиона лева по укрепване на несъществуващи свлачища. Дай боже, поне всичко по пътя Видин - Ботевград в участъка от Макреш до Монтана да е законно. Дано, ама надали...", се казваше в писмото, където вече съвсем беше изоставен сухият стил.

Беличев и Комитова са се видели, информира победоносно МРРБ малко по-късно и директорът е обещал "приемственост". Още на следващия ден обаче васалният пресцентър отказа да свали знамената. "Новото ръководство още не е подадено за вписване", сухо отбеляза той.

Явно нещата скоро няма да се върнат към менчетата.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    evpetra avatar :-|
    evpetra
    • - 1
    • + 1

    Обичам епистоларния жанр - понякога може да бъде много забавен, освен че е истински.

    Нередност?
Нов коментар