Авиокомпаниите загубиха битката с ЕС за въглеродните такси

Съдът в Люксембург реши, че таксите са законни, което може да постави началото на търговска война

Вече е окончателно - от 1 януари 2012 г. всички авиокомпании, които извършват полети от и за 27-те държави от ЕС, ще бъдат облагани с такси за въглеродните емисии. Това реши вчера Съдът на Европейския съюз с централа в Люксембург. "Директивата, включваща авиационните дейности в схемата за търговия с емисии на ЕС, е законна", обяви съдът.

"Прилагането й не засяга нито принципите на обичайното международно право, нито споразумението "Открито небе", продължава официалното съобщение. Това означава, че от 1 януари всички авиокомпании, извършващи полети до и от територията на ЕС, ще трябва да купуват разрешения (по-популярни като "квоти") в рамките на схемата за търговия с емисии, като до 2020 г. разходите им ще набъбнат до 9 млрд. евро (виж карето).

Началото

Делото беше заведено в Лондонския висш съд от Американската асоциация по въздухоплаване (АТА) и три американски авиокомпании - American Airlines, Continental Airlines и United Airlines, след като ЕС прие новите правила за авиосектора през 2008 г. Впоследствие лондонските съдии отнесоха въпроса до съда в Люксембург. Сега лондонският съд ще трябва да издаде решение въз основа на разпореждането на най-висшата съдебна инстанция на ЕС.

Решението на европейския съд е окончателно. То обаче може да се окаже поредната стъпка в надигащата се търговска война през Атлантика. Очаква се разпоредбата да предизвика

ответни реакции

от трети страни, най-вече от САЩ и Китай. По-рано тази година Камарата на представителите на Конгреса прие законопроект, който забранява на авиокомпаниите в страната да участват в схемата за търговия с емисии на ЕС. Законопроектът се нуждае от подкрепата на Сената и на президента Барак Обама. През миналата седмица държавният секретар на САЩ Хилари Клинтън заплаши, че запазването на въглеродните такси в ЕС ще принуди САЩ да предприемат "съответни мерки".

Международната асоциация за въздушен транспорт (ИАТА) и нейните представители в САЩ, Азия и Китай също се обявиха срещу новите мерки на ЕС. Четири китайски авиокомпании заявиха, че са против квотите, които щели да им струват общо 95 млн. евро. Китайската асоциация по въздушен транспорт заплаши ЕС със съдебни процедури.

Чуждите авиопревозвачи изтъкват, че като включва авиацията в търговията с емисии, на практика ЕС се опитва да разпростре собствените си правила далеч отвъд територията си. Действително директивата включва във въглеродните сметки цялата дължина на полетите, а не само частта им в европейското въздушно пространство, коментират експерти.

Еврокомисарят по действията по климата Кони Хедегор незабавно приветства решението от Люксембург. "След кристално ясното разпореждане ЕС очаква авиокомпаниите от САЩ да уважават законите в ЕС така, както ЕС уважава законите в САЩ", заяви Хедегор.

В Европа Airbus и няколко национални превозвача призоваха Брюксел да промени плановете си, за да избегне скъпоструваща търговска война.

Билетите ще поскъпнат малко

Първоначално авиокомпаниите ще трябва да плащат едва 15% от въглеродния диоксид, който изхвърлят двигателите на самолетите им, и ще получат безплатни квоти, които ще покриват останалите 85%. От 2012 г. до 2020 г. те ще трябва да купят около 700 млн. разрешителни, изчислява Thomson Reuters Point Carbon.

"Очакваме тежестта върху авиационния сектор от участието му в схемата за търговия с въглеродни емисии през 2012 г. да бъде около 500 млн. евро въз основа на настоящите прогнози за 2012 г.", заяви Андреас Арванитакис от компанията. "Постепенно разходите ще нараснат общо до 9 млрд. евро до края на 2020 г."

В зависимост от решенията на авиокомпанията каква част от разходите ще прехвърлят върху пътниците си Европейската комисия е изчислила, че разходите на клиент ще нараснат с между 2 и 12 евро ($2.66 - $15.96). Тази сума ще бъде далеч по-малка от 100-те евро на квота, с които ще бъдат наказвани авиокомпаниите, отказващи да се съобразят с новите правила.

Според авиопревозвачите обаче разходите им ще се увеличат значително повече, което би могло да бъде избегнато чрез глобален подход към проблема, а не с работа "на парче".

 
3 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    desjardinseli avatar :-|
    desjardinseli
    • - 2

    Авиокомпаниите ще плащата, а самолетите на НАТО, които летят като черни змии над България, над нашите планини, градове и реки, които са снабдени със специални резервоари за разпръскване на газове и ни обгазяват всяка секунда умишлено, които унищожават нашата екология и вредят на българина се мълчи. Когато разказах, че 28 септември, на 4 октомври, около президентските избори от 20 октомври когато бях навън, обгазена и отровена от самолетите на НАТО, които бълваха газове, започнаха да ме тероризират, за да мълча. Аз съм научена да казвам истината и това е, че те ни тровят и искат да влияят на нашия климат и психика. Не само това, сателите са монтирани над главите ни, за да ни шпионират, фотографират и наблюдават как реагираме на тези газове. Ионизацията на въздуха позволява вероятно на военни (кой друг може да разполага със скъпите китове а ЦРУ, радри, оръжия за съзаване на електромагнитни полета...), работещи за интересите на САЩ да се включват в ушите ни като слушалки, в очите ни и гледат това, което виждаме ние. В България се извършва еколочиен тероризъм. В България се извършва тероризъм срщу българи обичащи страната си. Аз станах жертва на терористичен акт, като неколкократно български агенти, работещи за САЩ се включиха в ушите ми и пуснаха невероятно силни акустични сигнали, вероятно познати от американските затвори

    Нередност?
  • 2
    desjardinseli avatar :-|
    desjardinseli
    • - 2

    България трябва да излезне от НАТО. Процес срещу НАТО и нацистките методи нанесени на български граждани. От 28 септември съм включена на слушалка. Денем и нощем ми пускат различни звуци. Когато успях да разбера посредством международната праса, че така са заплашвани американци, и се присъединих към жертвите на този тероризъм, моя интернет беше блокиран, после изключен. Това потвърждава известията от чуждестранните сайтове, за заговора на западните и нашите с-п-е-ц-и-а-л-н-и а-г-е-н-т-и и на ЦРУ за създаване на единомислещо, подчинено общество, контролирано чрез сателити, мощни компютри, на което даже личната коресонденция се чете.В България САЩ иска да създаде подчинени, които да приемет американската колонизация. Те ни обгазяват, те ни тровят и не дават да информираме приятелите си !? Да умираме... случайно от обгазяване ? От безжичния ток, който ми пращат, или от мощните оръвия с електромагнитни импулси, или микро-вълни ? Вие приемете ли това ?

    Нередност?
  • 3
    desjardinseli avatar :-|
    desjardinseli
    • - 2

    Така се потвърждава и факта, пак от честни а-г-е-н-т-и, участвували в монтажа на антените, сателитите и ... всичко нужно за операцията :води се кампания за "контрол на населението, за да приеме американизацията" и за да не разберем задачате е наречена "борба срещу тероризма". Е, кои са терористите, ако не НАТО, ЦРУ и нашите правителства, васали на САЩ, унищожили икономиката ни

    Нередност?
Нов коментар