🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Какво друго по света: няколко любопитни идеи

Google изостави "лунната надпревара"; Най-евтиното изстрелване на сателити

Най-евтиното изстрелване на сателити

Частната космическа стартъп компания Rocket Lab успешно изстреля в неделя първите свои три сателита в околоземна орбита. Това, което прави фирмата уникална, е фактът, че всеки пуск на нейната ракета Electron ще е безпрецедентно евтин – под 5 млн. щатски долара. Така Rocket Lab обещава да направи орбиталните технологии достъпни и за частни фирми с по-скромен бюджет.

Само за сравнение: цената на един полет с ракетите за многократна употреба Falcon 9 на SpaceX в момента е около 60 млн. долара., тоест 12 пъти повече. И все пак трябва да се уточни, че орбиталната платформа на Илън Мъск има многократно по-голяма товароподемност в сравнение с Electron, която може да изведе между 150 и 225 кг полезен товар на около 500 км над Земята. В случая с неделния полет това са били три комерсиални сателита "с големината на самун хляб" - два метеорологични и навигационни тип Lemur-2 и един тип Dove Pioneer Earth, предназначен за наблюдение и заснемане.

Това е едва втория полет на лоу-кост ракетата Electron. По време на предишния тест в края на май 2017 г. тя успя да излети в Космоса, но не успя да достигне околоземна орбита. Сега обаче експериментът на Rocket Lab се увенча с пълен успех. В момента космическият стартъп разполага с пет готови ракети, като възнамерява да изстреля още една "в началото на 2018 г.". Фирмата обещава, че когато достигне пълен капацитет, ще може да изстрелва малки сателити "поне 50 пъти годишно". Една от фирмите, обявила бъдещо партньорство с Rocket Lab, е друг космически стартъп – Moon Express, който планира да изпрати спускаем апарат на Луната и евентуално един ден да добива там полезни изкопаеми.

Google изостави "лунната надпревара"

Технологичният гигант Google реши да прекрати своето космическо състезание Google Lunar XPrize (GLXP), чийто победител щеше да получи 30 млн. щатски долара, ако успее да извърши частен космически полет до Луната. Във вече далечната 2007 г. интернет корпорацията реши да даде допълнителен стимул на частните космически предприемачи, като обеща сериозна награда за онзи, който конструира луноход, изстреля го в Космоса, приземи го на естествения спътник на Земята, прекоси с него поне 500 метра и изпрати снимки и видеоклипове от своето епично пътешествие.

Препятствията пред участниците обаче, изглежда, са се оказали твърде много, тъй като до момента нито един, включително и четирите фирми, стигнали до финалната фаза (израелската SpaceIL, индийската TeamIndus, щатската Moon Express и мултинационалната Synergy Moon), не е извършил ракетен пуск. Първоначалният краен срок на XPrize беше 2012 г., след което беше удължен на 2015, а после – на 2017 г. Последното удължаване беше направено през август, като новият дедлайн беше март 2018 г. След подробни разговори с четирите финалисти обаче мениджърите на конкурса от XPrize Foundation стигнали до заключението, че никой от тях няма да се справи навреме. Така Lunar XPrize на практика ще завърши без победител.

Това обаче не означава, че конкурсът няма да има ефект за частните космически полети. Стартъпът Moon Express например обяви, че надпреварата е била второстепенна задача и все още се надява да изпрати своя апарат на Луната до края на годината, използвайки лоу-кост ракетата Electron на Rocket Lab.