🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Белият дом получи дългоочаквания доклад за автомитата от Министерството на търговията

Препоръките могат да доведат до налагането на мита от 25%, което ще доведе до силна реакция от сектора

Reuters    ©  Reuters
Най-лошият сценарий за 25% мита ще струва 366 900 американски работни места в автомобилната и свързаните с нея индустрии.

Министерството на търговията на САЩ е изпратило на Белия дом дългоочаквания доклад с препоръки за вноса на автомобили и автомобилни части, съобщава Reuters. Засега не се знае какви са препоръките, които биха могли да доведат до налагане на мита от 25%, но те могат да предизвикат силна реакция от страна на индустрията още преди да бъдат оповестени. Автомобилният сектор и инвеститорите се готвят за най-лошия вариант, който може да нанесе сериозни щети на автомобилния внос от Германия и Япония според доклад, публикуван в петък от германския институт Ifo.

Късно в неделя говорителка на министерството заяви, че няма да разкрие никакви подробности относно доклада, наречен "Секция 232", определящ дали даден внос в САЩ няма да навреди на националната сигурност. Той беше предаден на Тръмп от министъра на търговията Уилбър Рос по-малко от два часа преди края на 270-дневния срок.

Сега Тръмп разполага с 90 дни да реши дали да действа в съответствие с препоръките в доклада, които редица представители на автомобилната индустрия очакват да включват поне въвеждането на някакви мита за вноса на напълно сглобени превозни средства или за технологии и компоненти, свързани с електрически, автоматизирани, свързани и споделени превозни средства.

Какво следва

Автомобилната индустрия предупреди, че опасенията от митнически тарифи в размер на 25% върху вноса на милиони автомобили и на части за тях ще увеличат с хиляди долари разходите за превозни средства и потенциално ще доведат до загубата на стотици хиляди работни места в цялата икономика на САЩ.

Асоциацията на производителите на автомобили и оборудване, която представлява доставчиците на авточасти, предупреди, че тарифите ще намалят инвестициите в Съединените щати в момент, в който автомобилната индустрия вече страда от намаляващите продажби, тарифите на Тръмп върху вноса на стомана и алуминий и тарифите за вноса на авточасти от Китай.

Министерството на търговията започна разследване през май 2018 г. по искане на президента Доналд Тръмп. Известно като "Секция 232", неговата цел е да определи въздействието от вноса върху националната сигурност, като то трябваше да приключи в неделя (17 февруари).

Последствията

"Ако тарифите бъдат приложени, те биха могли да забавят развитието и внедряването на нови автомобилни технологии, което ще постави Америка на по-задна позиция. Нито една местна компания не е поискала това разследване", се казва в изявление на асоциацията.

Доставчиците на автомобили и на авточасти очакват, че препоръките на Министерството на търговията вероятно ще включват вдигане на митата с между 20 и 25% за вноса на сглобени автомобили и части за тях, или по-тесни по обхват тарифи, насочени към компоненти и технологии, свързани с нови модели енергийни автомобили, автономни, свързани с интернет и споделени превозни средства. Когато започна самото разследване, Министерството на търговията посочи, че ще постави акцент върху нововъзникващите технологии за превозни средства.

Длъжностни лица от администрацията на Белия дом заявиха, че тарифните заплахи за автомобилите са начин да се спечелят търговски отстъпки от Япония и ЕС. Миналата година Тръмп се съгласи да не налага тарифи, докато преговорите с двата важни търговски партньора на САЩ вървят по продуктивен начин. В същото време в петък Тръмп заяви, че "тарифите защитават индустрията и също така помагат да се постигнат изгодни търговски споразумения".

"Обичам тарифите, но също така обичам да преговарям", каза Тръмп. Доклад от Центъра за автомобилни изследвания в Ан Арбър, Мичиган, публикуван в петък, показва, че най-лошият сценарий за мита от 25% ще струва 366 900 американски работни места в автомобилната и свързаните с нея индустрии.

Цените на лекотоварните автомобили в САЩ ще се повишат средно с 2750 долара, включително превозните средства, сглобявани в САЩ, което ще намали годишните продажби в САЩ с 1.3 млн. броя и ще принуди много потребители да се насочат към пазара на употребявани автомобили.

Големите автопроизводители заявиха миналата година, че кумулативният ефект за Съединените щати ще бъде годишно увеличение на цените от 83 млрд. долара и също така посочиха, че няма доказателства, че вносът на автомобили представлява риск за националната сигурност.

Канада и Мексико спечелиха безмитен достъп до 2.6 млн. превозни средства като част от новата северноамериканска сделка за свободна търговия, дори ако администрацията реши да повиши тарифите.