САЩ готвят мита върху внос от ЕС за 11 млрд. долара

Митата са отговор на европейските субсидии за конкурента на американската Boeing – Airbus

Новината за намеренията на администрацията на Тръмп идват на фона на кризата в Boeing след двата инцидента с модела 737 MAX
Новината за намеренията на администрацията на Тръмп идват на фона на кризата в Boeing след двата инцидента с модела 737 MAX
Новината за намеренията на администрацията на Тръмп идват на фона на кризата в Boeing след двата инцидента с модела 737 MAX    ©  Reuters
Новината за намеренията на администрацията на Тръмп идват на фона на кризата в Boeing след двата инцидента с модела 737 MAX    ©  Reuters

Администрацията на президента Доналд Тръмп е готова допълнително да обтегне отношенията с Европейския съюз (ЕС). В понеделник стана ясно, че Вашингтон готви нова порция мита, този път върху вноса на стоки от съюза на стойност близо 11 млрд. долара. Според Белия дом мярката е обоснована заради субсидиите на ЕС за европейския производител на самолети и пряк конкурент на американската Boeing – Airbus. САЩ са в съдебен спор в Световната търговска организация (СТО) заради субсидиите от 2004 г. насам.

Намерението на Тръмп идва в деликатен момент – двете страни предстоят да започнат разговори за ново търговско споразумение, но и по него засега има сериозни разминавания.

Митата

Според търговския представител на САЩ Робърт Лайтхайзер новите мита върху стоки от ЕС са оправдани заради това, че Брюксел не спазва решенията на СТО. По думите му Airbus се е възползвала от незаконни субсидии в ущърб на Boeing в продължение на години. Миналата година организацията отсъди, че ЕС е помогнал с незаконни субсидии на Airbus, което е навредило на продажбите на американския му конкурент Boeing на пазара за самолети с две пътеки и за много големи самолети.

"Този случай е в съдебен процес от 14 години и дойде време за действия. Администрацията се подготвя да реагира незабавно, когато СТО оповести заключението си за стойността на американските загуби", коментира Лайтхайзър. Търговският представител заяви още след решението миналата година, че САЩ са готови да наложат мита в отговор.

"Нашата крайна цел е да постигнем споразумение с ЕС за прекратяване на всички несъвместими със СТО субсидии за големи пасажерски самолети. Когато ЕС сложи край на тези вредни субсидии, контрамерките на САЩ могат да бъдат премахнати", смята Лайтхайзър.

Според представител на Европейската комисия (ЕК), цитиран от Financial Times, сумата от 11 млрд. долара "се основава на собствена оценка на САЩ, която не е била обявена от СТО" и е "силно преувеличена". Размерът на щетите се очаква да бъде обявен единствено от назначения от организацията арбитър.

От своя страна Брюксел също готви ответни мерки, защото Вашингтон също не са прекратили субсидиите към Boeing. Последното развитие по темата е от миналия месец, когато СТО отсъди, че САЩ не са успели да прекратят незаконното субсидиране за американския производител на самолети.

От търговското представителство на САЩ заявиха, че окончателният списък и размерът на санкциите няма да бъдат финализирани, преди да стане ясно решението на СТО за размера на вредата, нанесена в резултат на европейските субсидии. Засега обявените стоки са предимно от сектора на гражданската авиация, но включват вино, сирена, зехтин, плодове, различни видове риба и дрехи. От Airbus заявиха, че не виждат "легално основание" за решението на САЩ да наложат мита върху стоки от ЕС. Говорител на компанията също така коментира, че размерът на митата е "силно преувеличен".

Спорът

Битката между двете компании датира от 2004 г., когато ЕС заяви, че Boeing е получил 19 млрд. долара под формата на незаконни субсидии от федералните и щатските власти между 1989 и 2006 г. САЩ заведоха подобен иск същата година относно европейските субсидии за Airbus за периода от 1968 до 2006 г. През март 2012 г. СТО постанови, че милиарди долари субсидии за Boeing са незаконни и уведомиха САЩ да ги прекратят. Няколко месеца по-късно обаче ЕС подаде нова жалба за това, че Вашингтон не се е съобразил със заповедта. В решение от юни 2017 г. СТО заяви, че САЩ са привели 28 от 29 програми в съответствие, но се съгласи с Брюксел, че Вашингтон не е предприел стъпки за премахване на субсидиите от щата Вашингтон.

ЕС и САЩ обжалваха пред Апелативния орган на СТО, който миналия месец повтори констатацията си от 2017. В резултат Брюксел беше порицан, а Вашингтон поиска от СТО да определи сумата, която би могла да наложи като санкция срещу ЕС.

Нов удар

Миналата година САЩ наложиха мита върху вноса на стомана и алуминий от ЕС, Канада и Мексико. ЕС настояваше изключението за блока да стане постоянно, но двете страни не успяха да постигнат съгласие. В момента Брюксел и Вашингтон са в преговори заради намерението на САЩ да наложат мита върху вноса на автомобили от ЕС.
1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    svetlozar_savov avatar :-P
    SS

    Споко , китайците вече правят и самолети ...

    Нередност?
Нов коментар