Американският Конгрес е близо до съгласие по инфраструктурния план за 1 трлн. долара

Преговарящите от двете партии са убедени, че ще бъде постигнато споразумение, но някои точки все още предизвикват разногласия

Американските сенатори бързат да завършат преговорите за мащабния инфраструктурен законопроект за 1 трлн. долара. Планът е водещ приоритет на президента Джо Байдън. Най-големи разногласия предизвиква частта за инвестиции в обществения транспорт, съобщава Financial Times.

Главният преговарящ от страната на републиканците, сенаторът от Охайо Роб Портман, и Марк Уорнър, демократ от Вирджиния, заявиха в отделни телевизионни интервюта в неделя, че са уверени в постигането на сделка тази седмица. Тя трябва да превърне в закон споразумението, договорено между Байдън и двете партии миналия месец. Процесът е завършен на 90% според Портман, но той определи темата за масовия обществен транспорт като проблемна.

Планът за 1 трлн. долара предвижда инвестиции в пътища, мостове, пристанища, летища, широколентови мрежи и други съоръжения. Той е основен приоритет в икономическата програма на Байдън, а изходът от преговорите ще покаже дали президентът е способен да постига споразумения с широка подкрепа сред двете политически сили.

Разногласия

Като най-спорна точка се очертават разходите за обществен транспорт. Но въпроси като магистрали и водни проекти, както и дали да се пренасочат неизползвани средства от фонда за справяне с последствията от пандемията към инфраструктурния проект също остават неразрешени, отбелязва Yahoo Finance.

Републиканците, които доминират в селските райони, искат по-малко финансиране за обществен транспорт, докато демократите, чиято подкрепа е съсредоточена в градовете, настояват за повече. Според републиканците общественият транспорт вече е получил достатъчно средства, включително от по-ранни федерални планове за справяне с пандемията. "Никой не иска да орязва обществения транспорт. Въпросът е колко още десетки милиарди долари над вече увеличеното финансиране ще са достатъчни", аргументира се републиканският сенатор Пат Туми.

Традиционно средствата от федералния план Highway Trust Fund се разпределят 80% за магистрали и 20% за обществен транспорт. Сенаторите от Демократическата партия Шеръд Браун от Охайо и Том Карпър от Делауеър заявиха, че ще се противопоставят на сделката, ако финансирането за обществения транспорт падне под тази граница. Настояването на демократите за повече средства за обществен транспорт, включително метро, трамваи и автобуси, е в съответствие с първоначалното предложение на Байдън, както и с натиска да се вземат мерки по отношение на климатичните промени.

Гласувания

Намеренията на лидера на мнозинството Чък Шумър да прокара закона, преди Сенатът да излезе във ваканция през август, претърпяха провал миналата седмица. Всички 50 републиканци гласуваха против формалното стартиране на дебатите в зала, заявявайки, че имат нужда от пълните детайли за плана.

Но Белият дом и поддръжниците на проекта в Конгреса не се отказаха, поставяйки нов краен срок за гласуване до понеделник. Предстоящата седмица е ключова. За одобрение на законопроекта ще е необходима подкрепата на 60 сенатори в поравно разделената между демократи и републиканци Горна камара (50 на 50). Това означава, че освен всички демократи поне десетима републиканци ще трябва да гласуват "за".

План Б

Ако инфраструктурният проект се провали, се очаква демократите да включат предложенията от него в другия си план за 3.5 трлн. долара и да се опитат да го прокарат без подкрепата на републиканците. Вторият план предвижда основно средства за образование и грижа за децата и ще бъде финансиран от повишаване на данъците на най-състоятелните домакинства и корпорациите.

Натискът от страна на Белия дом да прокара едновременно и двата законопроекта създаде напрежение на Капитолия. Републиканците виждат по-мащабния план като прекомерно харчене, което ще навреди на икономиката и ще повиши инфлацията, докато според демократите и двата плана са жизненоважна инвестиция, която ще укрепи дългосрочния растеж и постепенно ще смъкне ценовото напрежение.

Нанси Пелоси, председател на Камарата на представителите, заяви пред ABC в събота, че демократите в Долната камара няма да подкрепят двупартийния инфраструктурен проект, докато по-големият план не бъде одобрен от Сената. Републиканците обаче отказват да обвържат двата плана. Портман определи втория план като безразсъден и предупреди, че опитите той да бъде наложен поставят под риск и двата проекта.

Поредно увеличение на дълговия лимит

Републиканците също така са скептични относно увеличение на тавана на американския дълг. Съпротивата разгневи демократите, според които и двете партии трябва да подкрепят мярка, която гарантира, че страната няма да изпадне в неплатежоспособност, и рефлектира върху вече одобрения от Конгреса бюджет.

Министерството на финансите на САЩ предупреди миналата седмица, че ще вземе мерки да обезпечи финансовите си позиции, но призова Конгреса възможно най-скоро да увеличи дълговия лимит на страната.