Байдън се споразумя със сенаторите за инфраструктурен пакет за 1.2 трлн. долара

Осемгодишният план включва финансирането на пътища, мостове, електрически мрежи, обществен транспорт и интернет

"Направихме сериозни отстъпки и от двете страни", коментира Байдън.
"Направихме сериозни отстъпки и от двете страни", коментира Байдън.
"Направихме сериозни отстъпки и от двете страни", коментира Байдън.    ©  Reuters
"Направихме сериозни отстъпки и от двете страни", коментира Байдън.    ©  Reuters

"Имаме сделка", заяви американският президент Джо Байдън след срещата си с група от пет републикански и пет демократически сенатора в Белия дом. Поводът бе постигнатото от Сената на САЩ споразумение за инфраструкутрен законопроект в размер на 1.2 трлн. долара.

Осемгодишният план включва финансирането на пътища, мостове, електрически мрежи, обществен транспорт и интернет, пише британската ВВС. Според Байдън той ще осигури милиони работни места и тези инвестиции отдавна са били необходими: "Състезаваме се с Китай и с останалия свят през XXI век. Това споразумение показва, че можем да функционираме, можем да постигаме резултати и можем да правим значителни неща." До последно американският президент настояваше за преговори, включващи както демократите, така и републиканците въпреки скептицизма на някои членове на Демократическата партия.

Споразумението е по-малко по размер от плана за инфраструктурни разходи за 2.3 трлн. долара, който бе обявен през март. Но все пак представлява важно постижение за Байдън, който заяви, че ще използва опита си в политиката, за да работи с републиканците и за да тушира политическата поляризация в страната, пише Financial Times. "Направихме сериозни отстъпки и от двете страни", коментира президентът.

Какво включва

Байдън представи инфраструктурния законопроект като ключов за справяне с хроничната липса на достатъчно средства за американските транспортни мрежи и други съоръжения. Мащабният пакет бе цел както на демократите, така и на републиканците, включително по време на управлението на Доналд Тръмп, но имаше пречки за постигането му. Докато Байдън заяви, че е проявил гъвкавост в преговорите.

Ако бъде прокарано, споразумението ще бъде в допълнение на пакета от стимули за 1.9 трлн. долара, който бе одобрен през март като мярка за стимулиране на икономиката, пострадала от коронавируса. Около половината от парите в осемгодишното предложение са нови разходи. То включва 109 млрд. долара за пътища и мостове, 66 млрд. долара за жп мрежата, 49 млрд. долара за обществения транспорт и 25 млрд. долара за летищата. Още 73 млрд. долара ще отидат за електропреносната мрежа, а 65 млрд. долара - за разширяване на достъпа до интернет.

Пакетът ще бъде финансиран от неизползваните помощи за пандемията, допълнителни данъчни приходи заради подобрената система за събиране на данъци, върнати от отделните щати средства за подпомагане на безработните и други. Очаква се, че планът няма да вдигне данъците за американците със средни доходи, както и че няма да премахне орязването на данъците за бизнеса, прокарано при управлението на Тръмп.

В речта си при встъпването в длъжност Байдън обеща да работи с републиканците за постигането на надпартиен консенсус. През първите пет месеца от президентския си мандат обаче той и демократите предимно действаха сами, включително за пакета с помощи заради корона кризата. "Сега след продължителни преговори изглежда, че Белият дом е намерил начин да работи с републикански сенатори за прокарването на инфраструктурния план. Това не е помирението между републиканци и демократи, което Байдън обеща, че ще се случи по време на президентството му, но е някакво начало", обобщава анализ на ВВС.

Другият пакет

Байдън иска въвеждането на друг пакет - този път за 6 трлн. долара, свързан с приоритетите му за климатичните промени, образованието, детските помощи и други. Очаква се планът да включва увеличаване на данъците за богатите и за корпорациите, както и да бъде прокарана чрез процес, който няма да изисква гласовете на републиканците в Сената.

В петък президентът заяви, че прокарването на законопроекта за инфраструктурата ще зависи от прокарването на пакета за 6 трлн. долара. Но ден по-късно Reuters написа, че Байдън е оттеглил заплахата си да наложи вето на инфраструктурния план, освен ако отделният план на демократите също не мине през Конгреса, като е посочил, че това никога не е било неговото намерение.

1 коментар
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 1
    uxv41590638 avatar :-|
    Малинчо Паков

    Този пакет е много необходим - вече втора година редица пътища (изключение са федералните и главните щатски пътища) се кърпят или ремонтират набързо, а това предизвиква проблеми в движението. Сутрин от 8,30 до 9,15, а след обяд 15,45 до 17 часа трафикът е най-тежък и това (особено при пътни инциденти) забавя движението значително, Много се надявам на приемането на двата пакета, което ще увеличи държавния дълг, но ще даде работни места и по-добре организирана пътна инфраструктура.

    Нередност?
Нов коментар