🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Европейските компании продължават да се насочват към Китай

Германските автомобилни производители са отворили 11 развойни центъра в азиатската страна от 2018 г. насам

Редица европейски компании инвестират в Китай, защото европейският пазар не дава достатъчно добри алтернативи
Редица европейски компании инвестират в Китай, защото европейският пазар не дава достатъчно добри алтернативи
Редица европейски компании инвестират в Китай, защото европейският пазар не дава достатъчно добри алтернативи    ©  Reuters
Редица европейски компании инвестират в Китай, защото европейският пазар не дава достатъчно добри алтернативи    ©  Reuters
Темата накратко
  • Китайските амбиции спрямо Тайван трябва да притесняват европейските компании.
  • Високите цени на енергията, насочването към зелена енергия и липсата на значителни субсидии карат компаниите да избират Китай.
  • Германските автомобилни производители концентрират голяма част от дейността си в азиатската страна.

Войната в Украйна промени бизнес средата в Русия мигновено - седмица след като руските войски нахлуха в Украйна, огромна част от западните компании обявиха, че планират напускане на местния пазар. Това накара много изпълнителни директори да се замислят за веригите си на доставки и как те могат да бъдат подсигурени от подобни развития в бъдеще.

Една от най-големите потенциални подобни заплахи е напрежението между Китай и Тайван. Пекин от години насам не променя позицията си за Единен Китай, което включва прибавянето на Тайван. Това кара експерти да се притесняват, че китайската икономика може да последва примера на руската, като евентуалното напускане на китайския пазар би довело до много по-сериозни загуби от тези, които бяха следствие на изтеглянето от Русия.

Вероятността да се стигне до принудително напускане на китайския пазар обаче не отказва европейските компании от това да инвестират в азиатската страна. Последната компания, която обяви големи инвестиционни намерения в Китай, е германският химически концерн BASF. Изпълнителният директор на компанията Мартин Брудермюлер дори заяви, че европейските управници не трябва да се ядосват на избора на компанията, а вместо това трябвало да анализират собствените си "дефицити и слабости".

Дефицити и слабости

Европейските промишлени компании се борят с комбинация от затрудняващи дейността фактори, които, изглежда, скоро няма да си отидат. На първо място от тези проблеми са необичайно високите цени на енергията, които наложиха спирането на част от енергоемкото промишлено производство след нахлуването на Русия в Украйна.

Налице са също така растящите разходи за постигане на зелените амбиции на Европа. Това може да затрудни компаниите, когато се сблъскат с конкуренция от страни с повече и по-евтини енергийни доставки, по-свободни регулации или по-последователна и щедра правителствена подкрепа за бизнеса.

Решението на BASF да изгради най-съвременния интегриран химически завод в Китай не е просто заместител на липсата на растеж или конкурентоспособност в Европа. Заводът е проектиран да работи изцяло с възобновяема енергия. По този начин Китай бързо се превръща в иноватор с помощта на някои от най-големите компании в Европа.

Изоставане

Старата търговска реалност, която позволяваше на европейските компании да имат достъп до огромния пазар на Китай, като същевременно запазваха контрола върху най-иновативните технологии, се променя. Дългосрочните последствия от това могат да бъдат изключително сериозни за индустриалната база на Европа.

Добър пример за това са автомобилните производители в Германия. Въпреки нарастващото глобално напрежение около претенциите на Пекин към Тайван и рисковете, които представляват за операциите в Китай, Mercedes-Benz, Volkswagen и BMW значително са увеличили инвестициите в изследвания и разработки там, сочат данни от проучване на мозъчния тръст Merics.

Инвестициите са стимулирани от подкрепата на Китай за разработването на електрически превозни средства, като днес 55% от всички електромобили се продават в страната. Ако производителите на автомобили в Германия искат да останат конкурентоспособни в световен мащаб, те трябва да имат достъп не само до потребителите в Китай, но и до технологичните постижения там. През десетилетието от 2007 до 2017 г. Mercedes-Benz, Volkswagen и BMW са създали само пет центъра за научноизследователска и развойна дейност в Китай. Но през четирите години след 2018 г. те са отворили 11.

"Китай не е само пазар за продажби за германските производители на автомобили; той се превърна във водещия световен пазар на електромобили и може би е в основата на тяхната глобална конкурентоспособност", казва Грегор Себастиан от Merics, автор на доклада.

Реалността на европейската индустрия бързо може да настигне тази на германските автомобилни производители. Нужни са конкретни и ясни мерки от страна на Европейския съюз, които да гарантират, че големите компании ще имат интерес да се задържат в Европа. Алтернативата е увеличена индустриална зависимост от Китай, което, както видяхме в Русия, изглежда като бомба със закъснител.

Все още няма коментари
Нов коментар