Редица бизнеси в Китай са станали жертва на локдауните

Очакванията за повторно отваряне на местната икономика догодина идват твърде късно за много от собствениците

Въпреки намаляването на тежестта на мерките за справяне с ковид-19, китайските предприемачи са притеснени за бъдещето си
Въпреки намаляването на тежестта на мерките за справяне с ковид-19, китайските предприемачи са притеснени за бъдещето си
Въпреки намаляването на тежестта на мерките за справяне с ковид-19, китайските предприемачи са притеснени за бъдещето си    ©  Reuters
Въпреки намаляването на тежестта на мерките за справяне с ковид-19, китайските предприемачи са притеснени за бъдещето си    ©  Reuters
Темата накратко
  • Страната е последната от развиващите се, която все още има затруднения със справянето с коронавируса.
  • Бизнесите, които имат директен контакт с клиенти, са изправени пред сериозни трудности.
  • Икономиката на Китай се очаква да нарасне с около 3% тази година, пропускайки целта от около 5.5%.

Китай е страната, която прилагаше най-строги мерки срещу разпространението на ковид-19. Пекин прие така наречената политика за нулев ковид, при която един случай на болестта води до пълно затваряне на всички контактни лица, независимо дали те са имали пряк контакт, или просто живеят в един блок.

Строгостта на тези мерки доведе до противоречиви резултати. От една страна, вирусът беше бързо ограничен на локално ниво. Въпреки това обаче Китай е последната страна от развития свят, която продължава битката си с коварния вирус и до днес. От друга страна, мерките доведоха до огромно икономическо забавяне.

Икономиката на Китай се очаква да нарасне с около 3% тази година, пропускайки целта от 5.5%. Икономическите данни за октомври са под намалените вече очаквания. Инфлацията се забави, новото кредитиране намалява, а спадът на пазара на имоти се задълбочава. Продажбите на дребно паднаха за първи път след блокирането на Шанхай, което се случи в периода април-май.

Всичко това би било поносимо, но някои от най-тежките огнища на болестта се разрастват в момента. Тъй като ковид ситуацията се влошава, е малко вероятно икономиката на Китай да премине на по-висока предавка в близко бъдеще. JPMorgan изчисли по-рано този месец, че в градовете с повече от 10 нови случая на пандемичния вирус живеят 780 млн. души и произвеждат 62.2% от БВП.

Степента на ваксиниране и реваксинация остава сравнително ниска, особено сред уязвимите групи от населението като възрастните хора. Това кара властите да са предпазливи относно облекчаването, преди населението да е по-добре подготвено.

Бизнес песимизъм

Това е и причината голям брой собственици на бизнеси в страната да не са обхванати от оптимизма, който се усеща на пазарите. Този месец Китай обяви 20 нови стъпки, които облекчиха строгите антиковид политики.

Това доведе до ръст в китайските акции, облигации и валутата. Освен това широк набор от активи от Азия до Европа и Латинска Америка се повишиха. Ако Китай се свърже отново със света през следващата година, икономиката му ще се възстанови от най-рязкото си забавяне от десетилетия, а с това и перспективите за глобална рецесия през 2023 г. също може да избледнеят.

Комбинацията от все още бушуващи огнища на болестта и страха, който трайно се е настанил у китайските граждани, водят до сериозни притеснения за предприемачите. Много компании, особено тези, чийто бизнес е директно свързан с обслужване на клиенти, се страхуват, че може да не оцелеят до следващата година.

"Най-важното ще бъде да видим през февруари и март кой наистина е успял да оцелее през зимата", каза базираният в Шанхай американски предприемач Камдън Хауге, която притежава кафене, бар, няколко павилиона за матча и компания за събития в града.

Двадесет и петте милиона жители на Шанхай са силно притеснени от двумесечното затваряне в домовете им в началото на тази година, често без достъп до основни стоки и услуги, ще продължат да избягват претъпканите места за дълго време, независимо от правилата. "Хората няма да натиснат едно копче и да се върнат към начина, по който животът е бил преди", каза Хауге.

В основата си проблемът отразява провала на властите да дадат приоритет на интересите на потребителите, които често са боксовата круша в икономиката на Китай, която е предимно движена от инвестиции. Добър пример за това са данните за трафика в страната: през третото тримесечие товарооборотът по шосе, железопътен транспорт и вода беше приблизително същият като през третото тримесечие на 2019 г., преди ковид, според анализ на Fitch Ratings.

За сравнение, пътникооборотът при същите видове транспорт е само наполовина или дори една трета от нивата отпреди три години, което показва, че животът на хората е претърпял много повече смущения, отколкото индустриалната логистика. Това вещае лоши новини за бизнеса, ориентиран към клиентите.