Adobe се отказа да придобива Figma за 20 млрд. долара

Общото решение идва, след като европейските и британските регулатори започнаха проучвания за конкуренцията

Reuters    ©  Reuters

Adobe се отказва от своето предложение за придобиване на софтуерната компания за продуктов дизайн Figma, възлизащо на стойност 20 млрд. долара. Обяснението на компанията е, че няма "ясен път за получаване на нужните регулаторни одобрения" от страна на Великобритания и Европейския съюз (ЕС).

Антимонополните регулатори се страхуват, че сделката ще доведе до задушаване на конкуренцията и иновациите в продуктовия дизайн, обработката на изображения и илюстративния пазар, пише Financial Times. Adobe предлага широка гама от инструменти за дигитален маркетинг и дизайн, включително Photoshop и InDesign, докато Figma специализира в онлайн софтуер за проектиране на приложения и уебсайтове.

Стена от регулатори

Според документ, публикуван от Органа за конкуренция и пазари във Великобритания, Adobe отказва да предложи средства за защита, с които да задоволи опасенията на регулаторите. Тя твърди, че продажбата би била "напълно непропорционална", т.е. придобиване, а не сливане между равни.

Часове по-късно двете компании публикуваха общо изявление за прекратяване на сделката, позовавайки се на предизвикателствата, наложени от регулаторите. Adobe ще изплати такса за прекратяване от 1 млрд. долара на Figma съгласно условията на споразумението за сливане.

"Adobe и Figma са категорични, че не са съгласни с последните констатации на регулаторите, но вярват, че е в техен интерес двете компании да продължат напред независими", казва Шантану Нарайен, главен изпълнителен директор на Adobe.

Предизвикателствата пред компаниите

Компаниите се изправиха пред множество регулаторни предизвикателства с публикуваното изявление с възражения на Европейската комисия (ЕК) през миналия месец. То твърди, че придобиването може да намали "значително конкуренцията в световните пазари".

Огромната сума, която Adobe беше готова да плати на базираната в Сан Франциско Figma, беше приета от критично настроените към сделката като опит да се победи най-обещаващият нов конкурент на софтуерния гигант от десетилетия.

Това е подход, наложен от Facebook и Google преди повече от десетилетие, когато компаниите започнаха да изкупуват малки фирми с едва няколко десетки служители, като Instagram и WhatsApp, за милиарди долари. По този начин те просто изкупуваха всяка компания, за която смятаха, че има потенциал да им бъде конкурент. Сделката между Adobe и Figma щеше да оцени втората на 50 пъти повече от нейните годишни приходи.

Повече за евентуалните последици

Говорител на Орган за конкуренция и пазари казва пред Financial Times: "През детайлната втора фаза на разследването, органът условно прецени, че сделката между Adobe и Figma има потенциала да повлияе на британската индустрия за дигитален дизайн чрез намаляване на избора, иновациите и развитието на нови конкурентни продукти."

Еврокомисарят по конкуренцията Маргрете Вестагер добавя: "Чрез сливането на тези две компании щеше да се постави граница на всичко налично и щеше да се предотврати цялата бъдеща конкуренция между тях."

Очакваше се компаниите тази седмица да се явят пред регулатора, за да оспорят условните му заключения. Съгласно предложените през ноември мерки регулаторът обяви, че обмисля или забрана на сделката, или изискване за лишаване от собственост на припокриващите се услуги като продуктите на Adobe Illustrator и Photoshop и основния продукт на Figma - Figma Design.