🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Първата визита на Си Цзинпин в Европа от пет години: между наказателните мита и войната в Украйна

Китайският президент посещава Франция, Унгария и Сърбия в момент, в който ЕС предприема все повече мерки срещу индустриалната му политика

Китайският президент иска да опита да успокои нарастващото европейско недоволство
Китайският президент иска да опита да успокои нарастващото европейско недоволство
Китайският президент иска да опита да успокои нарастващото европейско недоволство    ©  Reuters
Китайският президент иска да опита да успокои нарастващото европейско недоволство    ©  Reuters
Темата накратко
  • Си посещава Европа в момент на засилващо се недоволство от китайската индустриална политика
  • Макрон ще опита да убеди китайския си колега да намали подкрепата си за Русия и действията й в Украйна
  • Изборът на Франция, Сърбия и Унгария не е случаен, като това са трите най-топло отнасящи се към Пекин държави в Европа

Китайският президент Си Цзинпин започна първото си европейско посещение от пет години насам в неделя, като обиколката му включва доста показателен марушрут: Франция, Унгария и Сърбия. Дипломатическото пътуване изглежда от една страна насочено към разговори за индустриалната политика на Пекин, като Париж се вижда като водещ глас в този европейски дебат. От друга обаче, Будапеща и Белград са два града, които вероятно ще посрещнат доста по-топло Цзинпин.

Недоволството от действията на Пекин не се ограничава до индустриалната политика и огромните субсидии, които Пекин изплаща на местните компании. Негодувание има и относно тихата китайска помощ за Русия, която включва както подпомагане за заобикаляне на санкциите, така и машини, които да забързат процеса по произвеждане на оръжия.

Си иска да "минимизира щетите, нанесени на отношенията поради китайската позиция в руската война в Украйна", казва Юн Сун, директор на китайската програма в мозъчния търст Stimson Center. Според Сун изборът на дестинации не е случаен, като Франция, Сърбия и Унгария са "трите държави, които вероятно са най-прокитайските" в Европа. "Китай иска да запази афинитета си с Европа", добави тя пред Foreign Policy.

Индустрията

В последните месеци Франция е един от главните привърженици на идеята Европейският съюз (ЕС) да заеме по-твърда позиция срещу Китай и финансирането на местните компании. Това изглеждаше немислимо преди година, когато Макрон посети Пекин и двамата лидери демонстрирата доста близки отношения. Френският президент тогава дори заяви, че не е задължително ЕС да следва американската политика, което беше посрещнато от китайските му домакини като намек за Тайван.

В момента обаче настроенията са коренно различни. Само през последните две седмици германските и британските власти повдигнаха обвинения на шестима души, заподозрени в шпионаж в полза на Китай. Освен това Брюксел също възприе все по-конфронтационна търговска позиция спрямо Китай, с редица разследвания на огромни китайски субсидии за електрически превозни средства (EV), вятърни турбини и слънчеви панели, както и доставките на медицински устройства от Пекин.

В неделя вечерта председателят на Европейската комисия Урсула фон дер Лайен сигнализира за продължаващото недоволство от азиатската страна, която според нея "в момента произвежда с огромни субсидии". Свръхпредлагането на автомобили и стомана на европейския пазар поради слабото търсене у дома води до нелоялна търговия и неприемливи практики, изкривяващи пазара, смята фон дер Лайен, което "може да доведе до деиндустриализация в Европа" и загуба на работни места. Това важи с особена сила за германската автомобилна индустрия, която пък разчита на китайския пазар за голяма част от приходите си.

В същия момент обаче европейските компании и правителства отдавна се оплакват от ограничения достъп до китайския пазар и нелоялната конкуренция. Проучване на Kiel Institute изчислява, че субсидиите на Китай за местните фирми варират между три до девет пъти в сравнение с другите големи икономики.

В Париж

Китайските държавни медии, както и Си, обаче искат да притъпят подобни идеи. China Daily определи посещението като възможност за "отваряне на нови глави на солидарност и сътрудничество", като същевременно "инжектира нов тласък във връзките на нацията с Европейския съюз". "Отношенията между Китай и ЕС показаха стабилен импулс на постоянен напредък, което е в интерес и на двете страни", заяви миналата седмица говорителят на външното министерство Лин Джиан.

За променените отношения откъм френската страна обаче свидетелства изборът на френския президент Еманюел Макрон, който в понеделник посрещна Си Цзинпин си в Елисейския дворец. За срещи на подобно равнище е обичайно да се провеждат във Версайския дворец.

Задачата на Макрон по икономическите въпроси е да накара Си да предприема действия, с които да отговори на европейските разследвания и арести. След като миналата година ЕС започна разследване на субсидиите за производители на EV, Пекин започна собствено такова, но на вноса на коняк от Стария континент. Това е особено важен въпрос за френския президент, тъй като индустрията е силно развита в страната, а налагането на огромни мита неизбежно ще доведе до свиване на приходите и растежа на производителите. 99% от вноса на бренди и коняк в Китай е на френски марки. Подобен наказателен прецедент вече е поставян, като в края на март Пекин съобщи налагането на до 200% мита върху вносното австралийско вино.

Войната в Украйна

Най-същественият политически въпрос при визитата обаче ще бъде войната в Украйна и участието на Китай. Путин планира да посети Китай този месец, твърдят руските държавни медии.

Западът иска преди всичко Китай да не доставя оръжия на Русия. Макар Макрон и ЕС да имат определена позиция при преговорите с китайския президент, според анализатори тя не е достатъчно добра, за да е възможно Си да се откаже от вече поетия курс.

Сътрудник на Макрон каза пред медии, че френският лидер ще добави гласа си към призивите от Вашингтон, Брюксел, Берлин и другаде към Китай да спре износа за Русия на технологии с "двойна употреба" и други технологии, подкрепящи военните усилия на Русия. Резултат обаче надали ще има.

На гости при приятели

Първата спирка на посещението на Си несъмнено ще бъде най-напрегната. Следват обаче визити в Сърбия и Унгария, които обещават друго отношение към китайския президент.

На първо място е нуждата, която Будапеща и Белград имат от инвестиции. "В Белград и Будапеща Си няма да трябва да слуша критиките, които чува в други европейски столици", каза Ноа Баркин, базиран в Берлин старши сътрудник в German Marshall Fund. "Техните лидери приветстват китайските инвестиции и те нямат проблем със задълбочаването на връзките на Китай с Русия", добави той пред CNN. Освен това двете държави са считани за европейската основа на инвестиционната програма на Пекин "Belt and Road". Не на последно място не трябва да бъде забравяно, че Унгария и Сърбия са двете европейски държави с може би най-добрите отношения с Москва въпреки войната в Украйна.

Сърбия, която Пекин по-рано тази седмица описа като "железен" приятел, се радва на нарастващи търговски и инвестиционни връзки с Китай при президента Александър Вучич. Китайски компании например изградиха новото околовръстно на Белград. През януари съседката ни обяви сделка, която може да доведе до повече от 2 млрд. долара китайски инвестиции във вятърни и слънчеви електроцентрали и съоръжение за производство на водород, съобщи Reuters.

Като майстори на символиката, китайските дипломати не са пестили сигналите, които изпращат. Посещението на Си в Белград ще съвпадне със седмицата на 25-ата годишнина от бомбардировката на НАТО над китайското посолство в Белград, при която загинаха трима китайски служители. Атаката, част от по-широката кампания на НАТО на Балканите през пролетта на 1999 г., предизвика дълбокото негодувание на азиатската страна към алианса, въпреки че редица от партньорите заявиха, че случилото се е било инцидент.

Впечатление прави, че Си ще прекара един ден в Белград, но два в Унгария. По информация на унгарското издание на Свободна Европа това се дължи на факта, че президентът ще посети Печ, за да обяви изграждането на фабрика за автомобили на марката Great Wall Motors, които в миналото имаха завод в Ловеч. За изграждането на фабрика се знаеше още от февруари, когато 24.hu съобщи, че огромна зона близо до Печ е била прекласифицирана като индустриална.

5 коментара
  • Най-харесваните
  • Най-новите
  • Най-старите
  • 2
    antipa avatar :-|
    D-r D
    • + 7

    Неубедително, но пък праволинейно и "евроатлантически" политкоректно! Поздравления.

    Няма отговор на елементарния въпрос: защо Си избра да посети точно Париж, Будапеща и Белград, а не Брюксел, Берлин, София, например?
    За Унгария и Сърбия е по-ясно - това са държави, които поддържат нормални отношения с Китай и Русия.
    А защо Франция на отиващия си Макро?
    Ами Франция (може би) ще я има и след Макро. Въпреки усилията му руснаците да сложат репери върху едно-друго из Наполеония...
    .
    Китай купува 20% от френския алкохол! Освен всичко останало. За Китай е видимо нужно да има място на френския пазар. С Макро няма за какво да се договарят - той е пътник, а партията му Renaissance ще я изнесат напред с краката на евроизборите.
    Перспективата е на власт да дойдат десните, които твърдят, че ще постигнат за Франция стратегическа автономия от САЩ и Нато. Китайците са изключително търпелива нация. Могат да чакат.

    Всъщност Макро направи един пореден дипломатически гаф, като разговорите Франция-КНР станаха ЕС-КНР (което не беше планирано, защото Китай, както и никоя друга уважаваща себе си държава, няма дипломатически отношения с цирея на представителната демокрация - ЕК), натрапвайки на госта си среща с Урсула.

    Си повтори пред Урс.по темите всичко достатъчно известно, каквото има да казва и спря, за да изслуша заплахите ѝ, че несубектният ЕС щял да въведе санкции срещу китайските електрички. Мисля, че Си дори не е посегнал да го премести...

    Видимо т щеази "среща" ще зачеркне окончателно днешното ЕС като стратегическа перспектива за Пекин. На Си пропагандно му е достатъчно, че Мерцедес-Бенц разпродаде всичко в Германия и се мести в Китай.
    Нещо от Китай да се мести в Германия?

    А защо Унгария?
    Китай строи автозаводи там, които ще изтласкат германските.
    Защо Сърбия?
    Китай строи 350 км скороста ж.п. магистрала Будапеща-Белград, която особено напряга евробюрократите.

    Този ЕС е мъртъв. Холограмата му продължава още да се мержелее. Докато има ток...

    P.S. Видимо за писалия този обзор не е ясно, че за Китай Украина е далечна - както географски, ката и психоментално. Китай определено печели от продължаващата война там, защото:
    а) тя нулира като геополитически субект Европа;
    б) ангажира изцяло САЩ, които с двете дини - Украина и Израел - нямат въздух за Тайван;
    в) осигурява си Русия за партньор в Кисинджъровия триъгълник Китай-Русия-САЩ;
    г) Зеленский след 2 седмици е г-н никой, защото по техната си конституция трябва да се оттегли и да прехварли президентските пълномощия на спикра на радата. Не го ли направи - цялата бивша УССР става нелегитимна.

    Доста работа има ...

    Нередност?
  • 3
    nfx431062748 avatar :-|
    nfx431062748
    • + 2

    Статията гледа едностранчиво и "пожелателно" на действителната ситуация... Антируската теза, която е на всяко гърне мерудия, просто покрива безплодието и кражбарлъка на Еврочиновниците на най-високи позиции

    Нередност?
  • 4
    leshin avatar :-P
    leshin

    До коментар [#2] от "D-r D":

    Смешко 100 години Европа загива и накрая последователите на ватенките исчезват.

    Нередност?
  • 5
    antipa avatar :-|
    D-r D

    До коментар [#4] от "leshin":

    Притеснително неграмотно пишете. Най-вероятно - така и съобразявате. Не мога да кажа "мислите"...

    Нередност?
Нов коментар