🗞 Новият брой на Капитал е онлайн >>

Новият играч в Австрия

Какви са разликите между българския и австрийския пазар половин година след като Special Events Group отвори офис във Виена

Бюлетин: Вечерни новини Вечерни новини

Всяка делнична вечер получавате трите най-четени статии от деня, заедно с още три, препоръчани от редакторите на "Капитал"

Текстът е част от специалното издание на "Капитал" Events Kit

Половин година след като лидерът в събитийния сектор в България SEG (Special Events Group) откри офиса си във Виена, дружеството вече има голям проект зад гърба си. Нещо повече - българската компания цели да се позиционира като една от малкото фирми в Австрия, които предлагат пълно решение на клиентите, комбинирайки редица услуги в портфолиото си.

Да печелиш на чужд пазар

За времето, в което компанията оперира на австрийския пазар, основателите Невена Тодорова и Калоян Тодоров забелязват една основна разлика в провеждането на събития в сравнение със сектора в България. Клиентите там не искат да се афишират много и предпочитат по-обраните и стегнати формати. "В България компаниите обичат грандиозните събития, докато в Австрия клиентите са по-скоро консервативни", разказва пред "Капитал" Невена Тодорова.

Затова и когато при тях идва първият голям проект на Германско-австрийската индустриално-търговска камара, която търси технически и креативен партньор на технологичен форум, те не са изненадани, че камарата предпочита средно по големина събитие без визуални корпоративни елементи в него. Идеята на SEG обаче е по-различна, включвайки повече сценичен дизайн и технологии. "Трябваше ни време да ги убедим да направим нещо различно, което никога досега не бяха правили. Накрая обаче бяха много доволни от резултата и този проект ни служи за пример пред други клиенти в Австрия", казва още Тодорова.

Все пак според Калоян Тодоров едно от предизвикателствата за клона във Виена остава фактът, че дружеството е от Източна Европа. "В Австрия все още свързват страните от нашия регион с незадоволително качество на ниска цена. Необходимо е винаги да им показваме примери с наши проекти, за да видят нивото ни на работа", допълва той.

Нещо, което според основателите на SEG различава компанията им от конкурентите на австрийския пазар, е широкият спектър от услуги, които предлагат на клиентите, или т.нар. one-stop shop. Наблюденията им са, че има много големи фирми, но всяка от тях е специализирана в конкретна услуга. Затова друго предизвикателство пред тях е да докажат на пазара, че има и други работещи решения. "Там например, за да направиш сложна сцена на голямо събитие, има творчески агенции, които изготвят концепцията, а архитекти измислят как да се построи. Този процес отнема повече време и оскъпява в пъти работата", дава пример Тодоров.

В България дружеството вече от години се развива в посока one-stop shop, предлагайки различни услуги, необходими за цялостната подготовка на събитие. Започва като доставчик на технически услуги още преди 17 години, а сега в портфолиото му влиза собствена зала (Sofia Event Center), сценични декори и декорация на събития, разработване на креативни концепции, а последната им услуга е в сферата на консултирането и технологичната интеграция – как да се проектират и създават работещи събитийни локации и зали от нулата или да се преработят такива, които не са ефективни.

По разликите ще ги познаете

Основателите на SEG очертават още някои основни разлики между българския и австрийския пазар на събития. "Средният тип събития във Виена е доста под нашия среден тип, но събитията с високи бюджети са с пъти по-мащабни, отколкото нашите големи събития", обяснява Невена Тодорова. За SEG обаче това не е нещо ново, защото вече имат опит с големи международни събития. Например от 15 години доставят техниката за превод на Световния икономически форум в Давос.

Разбира се, друга голяма разлика са ценовите нива, като в Австрия са 3-4 пъти по-високи. "В Австрия имат подробни изследвания на пазара, според които събитийният бизнес, включително изложби, конгреси, панаири, генерира около 9.1 млрд. евро за 2016 г. В България, освен че няма подобни изследвания, по наши груби прогнози пазарът стига най-много до 300-400 млн. лв., като вземем оборотите на всички хотели, локации за събития, организатори и т.н.", коментира Калоян Тодоров.

Проблем на събитийния сектор в България остава силната концентрация на събития в София. От дружеството посочват, че близо 90% от всички събития се организират в столицата. Това се дължи не само на възможността за достигане до по-широка публика, но и на липсата на модерни конферентни центрове като цяло в страната.

По-различно обаче е в Австрия, където по думите на основателите на SEG има локации за големи събития не само в малките градове, но дори и в някои села. "Редица дворци са реставрирани и пригодени за хотели, а други за зали за събития. Австрия е връзката между Запада и Изтока и се превръща в хъб за събития", обяснява Тодоров. Неговите наблюдения са, че Виена и други големи европейски западни столици се превръщат в предпочитани дестинации за големи китайски и индийски компании, които изпращат екипи от стотици и дори хиляди служители, съчетавайки фирмени конференции с културни забележителности. "На този етап подобни посещения в България не са възможни, дори да има интерес, защото не разполагаме с база да посрещнем толкова много хора", допълват от SEG.

А сега накъде

Българското дружество, предлагащо услуги за събитийната индустрия, цели постоянно разрастване, но не и в портфолиото си от услуги, защото според основателите компанията вече е достигнала лимита си. "От събитийната палитра не сме покрили единствено кетъринг и транспортните услуги и хотелското настаняване, но нямаме бизнес интерес към тях", казва Тодоров. Затова и компанията освен разширяване на клиентската база цели да продължи да се развива на международни пазари, като с интерес гледа в посока Западна Европа и Азия.

Все още няма коментари
Нов коментар

Още от Капитал